Letbaner.DK
 
Århus letbane sikret økonomisk
Nyhed 00379  

Hans Christian Schmidt
Transportminister Hans Chr. Schmidt (V)
sætter skub i århusiansk letbaneprojekt.

 

Århus letbane er nu sikret økonomisk

 
30.09.10
Transportminister Hans Chr. Schmidt gav på et møde i Århus tilsagn om at lade staten træde ind i det anlægsselskab, der skal opføre banen.

Planlægningen af den århusianske letbane kom mandag op i et meget højere gear, skriver Århus Stiftstidende d. 28.09.10.

"Det skete, da transportminister Hans Chr. Schmidt (V) på et møde i Århus gav tilsagn om at lade staten træde ind i det anlægsselskab, der skal opføre banen.

Hans Chr. Schmidt er også klar til at lade staten være med til at betale eventuelle merudgifter, dele risikoen og være med til at afklare letbanens næste etaper.

Pegede på ulige fordeling af trafikmidler

»De lokale politikere har argumenteret for, at vi forskelsbehandler Århus i forhold til København. Det har jeg lyttet til, og derfor er jeg klar til at gå ind i letbaneprojektet,« siger Hans Chr. Schmidt til Århus Stiftstidende.

Letbane-budgettet er vokset fra 1 milliard kr. til 1,2 milliarder kr. Blandt andet på grund af øgede udgifter til ombygning på Århus H.

»Det er en ombygning, som den øvrige togdrift også får glæde af. Derfor må vi hjælpe hinanden med at betale,« siger Hans Chr. Schmidt.

Han skal nu præsentere sit forslag om at gå ind i letbanen for de øvrige partier i trafikforliget.

På mødet, der handlede om infrastruktur-projekter i Østjylland, deltog østjyske trafikpolitikere og byrådsmedlemmer fra regeringspartierne, Venstre og konservative, slutter Århus Stiftstidende.

Flere penge fra statskassen

Transportministeren lovede at skyde flere penge fra statskassen i Århus letbane, end hidtil aftalt, hvilket forøger sikkerheden for, at letbanen bliver til noget, skriver TV2 Østjylland d. 27.09.10 og fortsætter.

"Århus-rådmand Laura Hay (V) lægger efter et møde med transportministeren mandag vægt på, at hans løfte indebærer, at staten er villig til at hæfte for udgifter i anlægsfasen til udvikling af letbanen, som ingen endnu ved, hvad kan løbe op i.

Det kan spare kommunen for måske flere hundrede millioner kroner, at staten nu vil tage medansvar endnu inden, der er lovgivet om letbanen, siger Laura Hay, som kalder tilsagnet et tigerspring for projektet.

Hun konstaterer, at det kunne være en uoverkommelig opgave for en enkelt kommune at løfte udviklingen af så stort et letbaneprojekt, der bliver det første i Danmark.

Løftet indebærer, at staten går ind i et fælles anlægsselskab med en aktieprocent på 40,7, ligesom det er sket i de københavnske metroprojekt. Skrider budgettet, så er kommunen hermed sikret, at staten også kommer til at punge ud.

Transportministerens løfte afhænger af, at partierne bag sidste års trafikforlig er med på idéen. Det er alle partier undtagen Enhedslisten. Letbanen er et prestigeprojekt også for Århus’ socialdemokratiske borgmester, Nicolai Wammen, som desuden er næstformand i sit parti.

Århus Kommune budgetterer foreløbig med en udgift på 1,2 milliarder kroner. Staten - som operer med en større margen for uforudsete udgifter ved anlægsbyggeri - sætter udgiftsposten til 1,4 milliarder kroner. Foreløbig har kommunen fundet en halv milliard kroner på budgettet, mens staten i trafikforliget har tegnet sig for endnu en halv milliard kroner.

Den økonomiske krise og kommunens stramme budget havde ellers lagt en dæmper på forhåbningerne om, at letbanen kunne blive til noget" slutter TV2 Østjylland.

En stor sejr for letbaner i Danmark

Transportminister, Hans Christian Schmidt (V)
støtter nu Århus letbane helhjertet, ved at lade staten gå ind i fælles anlægsselskab.

Derved garanteres finanseringen, på linje med metroen i København og økonomien er således sikret frem til realiseringen i 2015.

Det er et historisk gennembrud for projektet og en stor sejr for ønsket om letbaner i Danmark.

/HB


Relaterede nyheder:

Århus letbane modtaget positivt

På borgermødet for letbanens 2. høringsperiode tog Århusianerne positivt imod projektet. (15.03.10)

Århus Letbane sendes i 2. høring

Århus byråd har d. 16.12.09 godkendt at fremlægge VVM-rapport om Århus letbane til høring. (18.12.09)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
   

Transportminister, Hans Christian Schmidt (V)
støtter nu Århus letbane helhjertet, ved at lade staten gå ind i fælles anlægsselskab.

Derved garanteres finanseringen, på linje med metroen i København og økonomien er således sikret frem til realiseringen i 2015.

Det er et historisk gennembrud for projektet og en stor sejr for ønsket om letbaner i Danmark.

/Letbaner.dk

 
 

Læs mere her:

Minister bekræfter:
Letbane-projekt i Århus får fælles anlægsselskab.
(TRM.dk d. 04.10.10)
Reglerne for letbanen rykker nærmere.
(JP Århus 04.10.10)
Leder: Historisk aftale.
(JP Århus 29.09.10)
Staten klar med penge til letbanen i Århus.
(Lokalavisen 28.09.10)
Kombinerede tog på Grenaabanen.
(Lokalavisen 16.09.10)
Staten sætter skub i århusiansk letbane.
(Stiften 28.09.10)
Staten går ind i letbane
(TV2 OJ d. 27.09.10)
Minister giver garanti.
(TV2 OJ d. 27.09.10)
Staten skyder ekstra penge i Århus-letbane.
(DR, Berlingske, Stiften, Politiken & JP, 27.09.10)
Staten hjælper Århus-letbane i gang.
(Berlingske & Stiften
d. 27.09.10)
 
 
 
Linjeplan med standsningssteder
Standsningssteder 1. etape
Linjeplan med anbefalede standsningssteder til
1. etape (rød linje), der skal samkøre med nærbanerne (blå linje)
- klik på kortet -


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold