Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) sætter skub i århusiansk letbaneprojekt.
Århus letbane er nu sikret økonomisk
30.09.10
Transportminister Hans Chr. Schmidt gav på et møde i Århus tilsagn om at lade staten
træde ind i det anlægsselskab, der skal opføre banen.
Planlægningen af den århusianske letbane kom mandag op i et meget højere gear,
skriver Århus Stiftstidende d. 28.09.10.
"Det skete, da transportminister Hans Chr. Schmidt (V) på et møde i Århus gav
tilsagn om at lade staten træde ind i det anlægsselskab, der skal opføre banen.
Hans Chr. Schmidt er også klar til at lade staten være med til at betale eventuelle
merudgifter, dele risikoen og være med til at afklare letbanens næste etaper.
Pegede på ulige fordeling af trafikmidler
»De lokale politikere har argumenteret for, at vi forskelsbehandler Århus i forhold til
København. Det har jeg lyttet til, og derfor er jeg klar til at gå ind i
letbaneprojektet,« siger Hans Chr. Schmidt til Århus Stiftstidende.
Letbane-budgettet er vokset fra 1 milliard kr. til 1,2 milliarder kr. Blandt andet på grund
af øgede udgifter til ombygning på Århus H.
»Det er en ombygning, som den øvrige togdrift også får glæde af. Derfor
må vi hjælpe hinanden med at betale,« siger Hans Chr. Schmidt.
Han skal nu præsentere sit forslag om at gå ind i letbanen for de øvrige partier
i trafikforliget.
På mødet, der handlede om infrastruktur-projekter i Østjylland, deltog østjyske
trafikpolitikere og byrådsmedlemmer fra regeringspartierne, Venstre og konservative, slutter
Århus Stiftstidende.
Flere penge fra statskassen
Transportministeren lovede at skyde flere penge fra statskassen i Århus letbane, end hidtil
aftalt, hvilket forøger sikkerheden for, at letbanen bliver til noget, skriver TV2
Østjylland d. 27.09.10 og fortsætter.
"Århus-rådmand Laura Hay (V) lægger efter et møde med transportministeren
mandag vægt på, at hans løfte indebærer, at staten er villig til at hæfte
for udgifter i anlægsfasen til udvikling af letbanen, som ingen endnu ved, hvad kan løbe
op i.
Det kan spare kommunen for måske flere hundrede millioner kroner, at staten nu vil tage medansvar
endnu inden, der er lovgivet om letbanen, siger Laura Hay, som kalder tilsagnet et tigerspring for projektet.
Hun konstaterer, at det kunne være en uoverkommelig opgave for en enkelt kommune at løfte
udviklingen af så stort et letbaneprojekt, der bliver det første i Danmark.
Løftet indebærer, at staten går ind i et fælles anlægsselskab med en
aktieprocent på 40,7, ligesom det er sket i de københavnske metroprojekt. Skrider budgettet,
så er kommunen hermed sikret, at staten også kommer til at punge ud.
Transportministerens løfte afhænger af, at partierne bag sidste års trafikforlig er
med på idéen. Det er alle partier undtagen Enhedslisten. Letbanen er et prestigeprojekt
også for Århus’ socialdemokratiske borgmester, Nicolai Wammen, som desuden er
næstformand i sit parti.
Århus Kommune budgetterer foreløbig med en udgift på 1,2 milliarder kroner.
Staten - som operer med en større margen for uforudsete udgifter ved anlægsbyggeri -
sætter udgiftsposten til 1,4 milliarder kroner. Foreløbig har kommunen fundet en halv
milliard kroner på budgettet, mens staten i trafikforliget har tegnet sig for endnu en halv
milliard kroner.
Den økonomiske krise og kommunens stramme budget havde ellers lagt en dæmper på
forhåbningerne om, at letbanen kunne blive til noget" slutter TV2 Østjylland.
En stor sejr for letbaner i Danmark
Transportminister, Hans Christian Schmidt (V) støtter nu Århus letbane helhjertet,
ved at lade staten gå ind i fælles anlægsselskab.
Derved garanteres finanseringen, på linje med metroen i København og økonomien
er således sikret frem til realiseringen i 2015.
Det er et historisk gennembrud for projektet og en stor sejr for ønsket om letbaner i Danmark.
/HB
Relaterede nyheder:
|