Letbanen vil give optimal forbindelse til hospitalet fra hele Region Syd via Odense Banegård eller et
'Parkér og Rejs-anlæg' ved Motorvejen. Sydfyn kan også få en optimal
forbindelse via Svendborgbanen med direkte omstigning fra Hjallelse station til letbanen. Alt sammen uden
de parkeringsproblemer, der ellers præger hospitalerne i de store byer.
Direkte adgang er vigtig
Skejby Sygehus i Århus og Odense Universitetshospital, vil nu sandsynligvis blive forsynet med en
letbaneforbindelse i henholdsvis 2015 og 2017.
Men letbanerne bliver først et godt alternativ til bilen, såfremt den får standsningssted
tæt ved de store rejsemål, så som hospitaler. Hospitalet har på den anden side også
behov for sikkerhed for, at letbanen ikke forstyrrer hospitalets følsomme medicinske apparater.
Vibrationer fra tog
Moderne sporanlæg for letbaner sikrer i høj grad isoleringen af vibrationer fra togene. Desuden
bygger specialfirmaer særlige sporanlæg i gummi eller i fjederophæng, der kan absorbere de
sidste mulige vibrationer.
Dette i kombination med moderne vogntyper der har en afprøvet teknologi med optimale
løbeegenskaber gør, at letbaner ikke burde give vibrationsproblemer tæt på hospitaler.
Elektrisk støj
Med hensyn til elektrisk støj (EMC), så skal alle nye tog og jernbaneanlæg leve op til kravene om
begrænset elektromagnetisk udstråling, hvilket er beskrevet i standarden EN 50121.
Denne vurderes at have en god dækning af problemerne ved letbaner.
Samtidig er der krav til moderne elektromedicinsk udstyr om at det skal kunne tåle en vis mængde
stråling fra f.eks. mobiltelefoner jævnfør den internationale standard IEC 60601.
Sammenligner man værdierne i disse to standarder vil man se, at afstandskravene imellem letbanen og
almindeligt medicinsk udstyr kan være mindre end 10 meter uden anledning til problemer. Kun det mest
følsomme udstyr, så som f.eks. MR-skannere, skal der måske tages hensyn til ved ikke at
placere det i umiddelbar nærhed af letbanen.
Der vurderes således ikke være tekniske hindringer
for at føre letbaner tæt forbi - eller under hospitaler.
Odense Universitetshospital får letbane til døren
Odenses kommende Universitetshospital vil blive letbanebetjent centralt i hospitalskomplekset tæt
på hovedindgangen. Dette er et udtrykt ønske fra både hospitalets og kommunens side,
hvilket må vurderes som et meget klogt valg, der vil sikre projektets succes.
Plan over udviklingsområdet i det sydlige Odense.
Grafik: Odense kommune (klik for større opløsning)
Download PDF-fil her...
Århus letbane bør tilpasses udvidelsen af Skejby
Skejby Sygehus i det nordlige Århus vil blive letbanebetjent perifert med den planlagte letbane,
250 meter fra den nuværende hovedindgang.
Men i nær fremtid skal hospitalet udvides kraftigt til et Regionshospital i retning væk fra
letbanen, der vil give op til 800 m gangafstande til hospitalets afdelinger. Derfor bør man allerede
nu i planlægningen imellem hospitalsprojektet og Århus kommunes letbaneprojekt, udnytte letbanens
fordele, som en attraktiv transportform med centralt placerede standsningssteder, i stedet for den planlagte
perifere placering.
Det vil f.eks. kunne spare en del udgifter til særbusbefordring med patienter til ambulantbehandling,
fordi de vil kunne benytte en letbane lige til døren med niveaufri ud- og indstigning til gavn for
dårligt gående patienter.
Dertil kommer, at mange ansatte og besøgende vil se en fordel ved at benytte letbanen for at udgå
parkeringsproblemer. Derved vil man også kunne spare parkeringspladser.
Københavns har ingen planer om skinner til de store hospitaler
Hovedstadens store hospitaler vil i mange år fremover ikke blive betjent med kollektiv trafik
på skinner.
Derfor vil mange pendlere til Københavns store hospitaler også i fremtiden være henvist til
at vælge vejtransport, hvilket sandsynligvis vil betyde et øge pres på veje og parkeringspladser
ved f.eks. Rigshospitalet, hvor der tilmed kræves dyre parkeringsafgifter.
Letbanernes særlige egenskaber som et miljømæssigt bæredygtigt og let tilgængeligt
transportmiddel, ser således lige nu ud til at være mest i fokus i Odense.
/Morten Engelbrecht
Relaterede nyheder:
|