Endestationen 'Sídliste Barrandov' i Prag, okt. 2009
4 mio. kr. til letbane i Odense
06.01.10
Projektet planlægges som et pilotprojekt for kommende letbaner i gadeniveau i Danmark.
I forbindelse med det seneste trafikforlig har Folketinget bevilget 4 mio.kr. til en
VVM undersøgelse af første etape af en letbane i Odense.
Forundersøgelse skal være afsluttet i sommeren 2010. Derefter igangsættes VVM-undersøgelsen,
der erfaringsmæssigt tager ca. 2 år, hvorefter detailplanlægningen kan påbegyndes
hvis finansieringen falder på plads.
Projektet er tænkt som et pilotprojekt for kommende rene letbaner i danske byer, hvor hele
strækningen forventes anlagt i gadeniveau.
Århus er længere fremme med deres letbane,
men dér skal letbanen fortsætte ud på eksisterende nærbaner til Odder og Grenaa,
hvilket ikke er tilfældet i Odense. (En sporvogn, der kan køre som tog kaldes i fagsprog
TramTrain eller Duo-sporvogn).
1. etape
Det er planen, at den første etape skal give byens nye Regionshospital og den nye Forsker- og Vidensby
samt Odense banegård en letbane lige til døren. Derved vil man kunne spare en del arealer til
parkeringspladser, som vil blive samlet i et stort parkeringsanlæg (Park&Ride) ved motorvejen med
direkte omstigning til letbanen. Letbanen vil ikke mindst få en attraktiv og hurtig forbindelse til
jernbanenettet ved Odense Banegårds Center.
Region Syd, der skal bygge Regionshospitalet og det statsejede ejendomsselskab Freja, som skal bygge
Forsker- og Vidensbyen, vil blive inddraget direkte i planlægning om, hvordan den kan betjene
deres byggerier optimalt.
Det kommende Regionshospital vil f.eks. kunne spare udgifter til kørsel med patienter til
ambulantbehandling på grund af en højklasset kollektiv transportmulighed lige til døren.
Det er planen, at såvel letbanen som det tilhørende 'Parker & Rejs' anlæg skal
kunne indvies i 2017, så de kan betjene de to nye institutioner fra starten.
I takt med at letbanen bygges, indføres der en begrænsning af biltrafikken, hvor bl.a.
Thomas B. Triges Gade vil blive omdannet til miljøgade. Den eneste trafik her vil i fremtiden
være den miljøvenlige elektriske letbane, cykler og fodgængere, og her inddrages
borgernes idéer til, hvordan dette nye forureningsfrie byrum skal anvendes.
Høj rejsekvalitet
Prioritering af trafiksignaler skal give letbanen forkørselsret og dermed en høj rejsehastighed
med sikkerhed for en god regularitet. Faktorer der også er med til at forbedre driftsøkonomien.
Brug af realtids-information skal sikre relevant information til passagererne både før og under
rejsen, hvilket sammen med en god regularitet skal sikre tilliden til trafikmidlet og dets popularitet fra start.
/ME
Relaterede nyheder:
|