Grafik af letbanetog foran Rådhuset
Århus Letbane sendes i 2. høring
18.12.09
Århus byråd har d. 16.12.09 godkendt at fremlægge
VVM-rapport om Århus letbane til høring.
Den netop færdiggjorte VVM-rapport skal indgå i den 2. offentlige høringsrunde
i VVM-processen, som starter først i det nye år (2010). Efter offentliggørelsen
vil det i 8 uger være muligt for alle at komme med begrundede bidrag til debatten om
det fremlagte forslag til Århus Kommune.
Projektet
Den første etape af letbanen omfatter en sammenbinding af Århus-områdets to
nuværende nærbaner, Odderbanen og Grenaabanen, samt udbygning af 12 km nye letbanespor,
som strækker sig fra Grenaabanen ved Nørreport ad Randersvej via Skejby og gennem det nye
byudviklingsområde i Lisbjerg. Herfra kobles letbanen igen sammen med Grenaabanen sydvest for
Lystrup.
Letbanetogene skal være af den særlige hybrid-type (TramTrain), der kan køre
på el i byen og med dieselmotor på lokalbanerne Grenaabanen og Odderbanen.
Togtypen, der allerede findes som hyldevare, har en maksimumhastighed på 100 km/t, hvilket passer til
hastigheden på Grenaabanen. På bystrækninger tilpasses hastigheden
forholdene og bliver højst den tilladte hastighed for vejtrafikken.
Letbanen forventes færdig i 2015.
Finansiering
Finansieringen er stort set på plads. Projektet koster godt 1 mia. kr. og fra Trafikaftalen
fra januar 2009 er der fra staten afsat 500 mio. kr. til projektet.
De øvrige godt 500 mio. kr.
skal Århus kommune selv finansiere med støtte fra nabokommuner.
Den lave pris pr. km skyldes flere ting.
Der er i prisen ikke medregnet ledningsomlægninger, der allerede er budgetteret og delvist udført
i forbindelse med busbaneprojektet på Randersvej. Over halvdelen af strækningen køres over land
hvor anlægsprisen er meget lav. Desuden er finansieringen af depoter og værksted og rullende
materiel forudsat afholdt af trafikbestillerne via kontrakten med operatøren.
Visualisering fra Nørrebrogade i Århus, Kilde: C.F. Møller 2009
Indstilling til byrådet godkendt
Under byrådets Dagsorden for mødet den 16.12.09, SAG 16 står der:
At 1) Byrådet godkender offentlig fremlæggelse af Forslag til Tillæg nr. 1 til
Kommuneplan 2009 for Letbane i Århus-området – etape 1 samt tilhørende
VVM-redegørelse og miljørapport.
At 2) Byrådet opfordrer Letbanesekretariatet eller et fremtidigt selskab med ansvar for
etablering af letbaneinfrastrukturen til at afholde en arkitektkonkurrence med det formål
at få en letbane af høj arkitektonisk kvalitet, herunder at få udarbejdet en
designmanual for letbanen med eksempelvis design af broer, standsningssteder og udstyr."
I indstillingen hedder det blandt andet
"Det foreslåede kommuneplantillæg vil muliggøre etablering af letbanedrift
på Grenaa- og Odderbanerne samt på en nyanlagt letbanestrækning fra Åhavevej
via Århus H, De Bynære Havnearealer, Skejby og Lisbjerg til Lystrup Station.
Retningslinjen angiver endvidere en række forudsætninger for letbanens udformning
og for en række hensyn der skal varetages for at afhjælpe projektets påvirkning
af omgivelserne.
Etablering af letbanen vil betyde, at der indføres et højklasset kollektivt trafiksystem,
som kan være et alternativ til biltrafik."
Alternativ linjeføring ved Skejby ønskes fravalgt
I indstillingen har Århus kommune ønsket at fravælge en alternativ linjeføring
nord for Skejby. Den ville betyde flere broer med høje dæmninger nord for Skejby sygehus.
I Indstillingen hedder det:
"Det i VVM-redegørelsen belyste alternativ 1, hvor letbanen nordvest for Skejby krydser
Herredsvejs nye tilslutning til Randersvej på en bro og fortsætter på en op
til 10 m høj dæmning, vurderes at have så store visuelle, landskabelige og
barrieremæssige konsekvenser, at det anbefales fravalgt, og det indgår derfor ikke
i kommuneplantillægget."
Hovedforslaget anbefales
I stedet skal letbanen passere bl.a. Herredsvejs nye tilslutning til Randersvej igennem et
vejkryds med lysregulering. Letbanen skal her køre efter lyssignaler.
Letbanen skal herefter uændret krydse Egådalen og Djurslandmotorvejen på
en lang dalbro.
VVM-redegørelsen offentliggøres
Til januar, når VVM-redegørelsen fremlægges, vil vi referere hovedlinjerne.
/HB - kilder: Århus Kommune og Midttrafik
Relaterede nyheder:
|