Letbanevogn demonstreret i Malmö 2007. foto: Helge Bay
Letbane i Lund i 2014
23.06.09
De svenske sporvejsbyer: Stockholm, Göteborg, Norrköping,
Malmø, Helsingborg og Lund vil nu samarbejde i et politisk og fagligt netværk.
Malmø, Helsingborg og Lund har endnu ikke letbaner, men har allerede i nogle år haft planer
om at anlægge letbaner.
Netværket oprettes til sommer, og vil bestå bl.a. af
politikere fra de seks byer, samt Storstockholms Lokaltrafik (SL) og Skånetrafikken.
Netværkets formål er bl.a. at informere om fordele ved moderne sporvogne og de
tilhørende byfornyelser og miljøforbedringer samt udveksle erfaringer om anlæg og
drift.
”Fælles for de mange lande, hvor man etablerer nye letbaner er, at der findes tydelige regler for
finansiering”, hedder det i en pressemeddelelse fra netværket. Samtidigt ønsker
netværket et statsligt engagement i udbygningen af sporveje og letbaner i Sverige.
Trafikplanlæggere og trafikforskere i Sverige og i hele Europa bedømmer, at moderne sporvogne
er en væsentlig faktor i løsningen af de store byers trafikrelaterede miljøproblemer.
I Sverige er det et lovkrav, at bl.a. letbaner skal køre på grøn strøm
fra enten vand- eller vindkraft eller fra biobrændsel. Det betyder, at letbanedrift i Sverige
er fuldstændige CO2-neutral.
'European Spallation Source' i Lund
Med EU's beslutning om, at Lund skal huse det europæiske forskningscenter 'European Spallation
Source' (ESS), mener lokalpolitikerne, at det kræver en infrastruktur, hvor en letbane med moderne
sporvogne er en nødvendig transportform til og fra området, hvor ESS kommer til at ligge.
ESS er et projekt til 11 milliarder kroner. Et spallationsanlæg har længe stået
på de europæiske forskeres ønskeliste. Den intense neutronstråling på
anlægget kan bruges af materialeforskere, biokemikere og arkæologer til undersøgelse
af den atomare opbygning af små prøver. Anlægget vil være færdigbygget
omkring år 2020.
"Men den første etape af letbanen fra stationen til ESS åbnes allerede i 2014, hvor der
vil køre moderne sporvogne på denne strækning", udtaler stadsbyggnadsdirektør
Inga Hallén til dagbladet Sydsvenskan, og fortsætter: "Den udvikling som ESS starter nu,
vil påvirke hele regionen, ikke alene i Skåne men også i Danmark. Men vi i Lund er
godt forberedte."
Universitetet i Lund har ansvaret for den miljøanalyse (VVM), som kræves. Og der bliver
udarbejdet en miljøkonsekvensvurdering, som skal følge med planen.
Lund kommune, der i øjeblikket har 100.000 indbyggere, har store udviklingsplaner for området,
som også skal indeholde nye byområder, højteknologiske virksomheder, samt et stort
konferencehotel. Derfor vil en udbygning af letbanen med flere linjer være en naturlig del
af udviklingsplanerne.
/ME
Relaterede nyheder:
|