Letbaner.DK
 
Letbane i Lund i 2014
Nyhed 00345  

Ny letbanevogn i Malmö
Letbanevogn demonstreret i Malmö 2007.
foto: Helge Bay

 

Letbane i Lund i 2014

 
23.06.09
De svenske sporvejsbyer: Stockholm, Göteborg, Norrköping, Malmø, Helsingborg og Lund vil nu samarbejde i et politisk og fagligt netværk.

Malmø, Helsingborg og Lund har endnu ikke letbaner, men har allerede i nogle år haft planer om at anlægge letbaner.

Netværket oprettes til sommer, og vil bestå bl.a. af politikere fra de seks byer, samt Storstockholms Lokaltrafik (SL) og Skånetrafikken.

Netværkets formål er bl.a. at informere om fordele ved moderne sporvogne og de tilhørende byfornyelser og miljøforbedringer samt udveksle erfaringer om anlæg og drift.

Fælles for de mange lande, hvor man etablerer nye letbaner er, at der findes tydelige regler for finansiering”, hedder det i en pressemeddelelse fra netværket. Samtidigt ønsker netværket et statsligt engagement i udbygningen af sporveje og letbaner i Sverige.

Trafikplanlæggere og trafikforskere i Sverige og i hele Europa bedømmer, at moderne sporvogne er en væsentlig faktor i løsningen af de store byers trafikrelaterede miljøproblemer.

I Sverige er det et lovkrav, at bl.a. letbaner skal køre på grøn strøm fra enten vand- eller vindkraft eller fra biobrændsel. Det betyder, at letbanedrift i Sverige er fuldstændige CO2-neutral.

'European Spallation Source' i Lund

Med EU's beslutning om, at Lund skal huse det europæiske forskningscenter 'European Spallation Source' (ESS), mener lokalpolitikerne, at det kræver en infrastruktur, hvor en letbane med moderne sporvogne er en nødvendig transportform til og fra området, hvor ESS kommer til at ligge.

ESS er et projekt til 11 milliarder kroner. Et spallationsanlæg har længe stået på de europæiske forskeres ønskeliste. Den intense neutronstråling på anlægget kan bruges af materialeforskere, biokemikere og arkæologer til undersøgelse af den atomare opbygning af små prøver. Anlægget vil være færdigbygget omkring år 2020.

"Men den første etape af letbanen fra stationen til ESS åbnes allerede i 2014, hvor der vil køre moderne sporvogne på denne strækning", udtaler stadsbyggnadsdirektør Inga Hallén til dagbladet Sydsvenskan, og fortsætter: "Den udvikling som ESS starter nu, vil påvirke hele regionen, ikke alene i Skåne men også i Danmark. Men vi i Lund er godt forberedte."

Universitetet i Lund har ansvaret for den miljøanalyse (VVM), som kræves. Og der bliver udarbejdet en miljøkonsekvensvurdering, som skal følge med planen.

Lund kommune, der i øjeblikket har 100.000 indbyggere, har store udviklingsplaner for området, som også skal indeholde nye byområder, højteknologiske virksomheder, samt et stort konferencehotel. Derfor vil en udbygning af letbanen med flere linjer være en naturlig del af udviklingsplanerne.

/ME


Relaterede nyheder:

Sporvogne nærmer sig København

Malmö's politikere er enige:
"Vi skal have sporvogne".
(05.11.08)

Let sporvejstrafik i Skåne

I Skåne forventes letbaner at blive fremtidens nye kollektive trafikmiddel, viste Sporvejsseminar. (18.10.07)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
   
 

Læs mere her:

Nytt nätverk för städer med spårvägsplaner.
(Lightrail.se 05.06.09)
Nytt nätverk för spårvagnstrafik.
(SR.se 04.06.09)
Skåne med i spårvagnsnätverk.
(Skånskan 03.06.09)
Malmö med i spårvagnsnätverk.
(Sydsvenskan 03.06.09)
Spårvagnsstäderna nytt nätverk.
(Ljungbergs blogg 03.06.09)
 
 
Forslag til let sportrafik i Skåne:
Liniekort over Skåne
Klik på kortet:
Se de første tanker om hvor let sportrafik kan køre i Skåne. Kilde:
"Lätt spårtrafik i Skåne -et inledande studie"


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold