Letbaner.DK
 
Trafikplan endelig med letbane
Nyhed 00328  

Rødt og gult trafiklys
Letbane klar til start

 

Trafikplan endelig med letbane

 
02.02.09
Endelig lykkedes det. Med trafikforliget
d. 29.01.09 er der blevet afsat en halv millard kroner til letbanen i Århus.

Også Ring 3 i København er blevet tiltænkt et beløb til en højklasset kollektiv trafikløsning.

Partierne bag kunne dog ikke blive eninge om hvilken løsning der skal vælges langs Ring 3, så der blev kun afsat en del af de sidste 1,5 mia. kr. hvilket ikke er nok til en letbaneløsning. Sandsynligvis et resultat af modsigende meldinger fra store interessenter og eksperter.

Århus jubler med god grund

"Det vigtigste bidrag i mange år til en bedre infrastruktur i Århus-området blev en realitet med det store trafikforlig på Christiansborg.

Folketinget bidrager med en halv milliard til letbanen, hvis første etape bliver strækningen fra Banegården via Randersvej til Skejby sygehus og videre til Lystrup, hvor letbanen i 2015 kobles sammen med Grenaa-banen", skriver JP Århus i deres leder d. 30.01.09.

Det er fantastisk glædeligt at Århus nu har fået sikret deres letbane - Danmarks første, udtaler Helge Bay. Letbaner.dk har tit peget på letbanerne i vores nabolandes grænsebyer, Göteborg og Rostock men uden effekt. Vi tror dog, at når først man kan prøve én i Danmark, vil den trække flere med sig.

Letbanesamarbejdet langs Ring 3

På trods af de sorte skyer der stadig hænger over Ring 3 letbanen, så er Letbanesamarbejdets formand, Gladsaxes borgmester Karin Søjberg Holst (A) fortrøstningsfuld.

"Der er ikke truffet endelig beslutning om hvilken effektiv kollektiv transportform der skal etableres langs Ring 3, men formanden for Letbanesamarbejdet Ring 3, Gladsaxes borgmester Karin Søjberg Holst (A) håber på, at resultatet bliver en letbane.

- Vi har allerede undersøgt mulighederne grundigt og er klar med et færdigt projekt. Så nu er det bare om at komme i gang med det indledende arbejde og se på, hvordan vi får finansieret resten af pengene. Jeg havde selvfølgelig håbet på, at regeringen være lidt mere gavmild når det gjaldt om at løse de massive trængselsproblemer på tværs i hovedstadsområdet.", siger borgmesteren på Gladsaxe Komunes hjemmeside.

Ikke begejstret

Hos Letbaner.dk er man meget glad for beslutningen om Århus letbane, men man er knapt så begejstret over regeringens trafikplan på Ring 3 i København.

Letbaner.dk mener at det er usikkert, om de afsatte halvanden milliard kroner skal gå til en letbane ved Ring 3, eller om løsningen i stedet skal være en S-togslinie eller en avanceret buslinie, skriver dagbladet online.dk.

Den ubeslutsomhed skuffer Morten Engelbrecht fra Letbaner.dk.

"Det er meget mærkeligt, fordi det netop er den løsning, Region Hovedstaden, Vestegnskommunerne og erhvervslivet har peget på som en nødvendighed, siger han til DR København. Og også beløbet af utilstrækkeligt, for man kan ikke bygge en letbane til 1,5 millioner kroner, mener Morten Engelbrecht. Han håber derfor, at private virksomheder vil skyde penge i letbanen, og det er der allerede flere, der har tilbudt", siger han til DR København.

Parterne bag er glade

Det var en næsten lykkelig socialdemokratisk trafik-ordfører, Magnus Heunicke, der torsdag forlod Finans-ministeriet efter de afsluttende forhandlinger. "Det her er en klar sejr til den kollektive trafik. Vi fik fire milliarder kroner ekstra til at redde vores busser, til letbaner i Århus og ved København og til flere cykelstier", siger Magnus Heunicke til ligetil.nu.

Hanne Agersnap, MF for SF og stifter af Facebook-gruppen 'Letbane langs Ring 3 - Nu' udtaler:

"Vi fik presset letbane i Ring 3 med i forliget (Tak til alle der bar!), men desværre blev der ikke afsat nok penge til, at den realiseres foreløbig. Der blev afsat ca. 1,5 mia. For dem kan vi måske få et særskildt tracé (spor), miljøbusser og gode stoppesteder. Vi må så kæmpe videre så der snarest lægges skinner. Passagerer foretrækker skinner fremfor gummihjul.

Det er vigtigt at få bygget nogle letbaner, så vi kan vise, hvormange ekstra passagerer de vil tiltrække. Vi må håbe, at letbanen i Århus vil vise vejen", slutter Agersnap.

Venstrefolk fra 22 kommuner i hovedstadsområdet og regionen savner Ring 3 letbanen i regeringens trafikinvesteringsplan. Ifølge Folkebladet har de skrevet et åbent brev til regeringen, hvor de gør opmærksom på mangler i planen. Regeringens ide om busbaner i stedet for letbane giver de ikke meget for.

De konservative skriver: "Den grønne transportplan betyder også, at vi giver statsligt bidrag til Danmarks første letbane i Århus, vi styrker busdriftens udviklingsmuligheder, og vi gennemfører den største satsning på cykelområdet i nyere tid. Dertil vil vi nu undersøge muligheden for højklasset kollektiv trafikbetjening i Ring 3 i København" skriver de konservatives hjemmeside.

Enhedslisten kommenterer

Enhedslisten valgte ikke at være med til aftalen, men kommenterer trafikforliget på Transportnyhederne

/HB


Relaterede nyheder:

V-politikere kritiserer trafikudspil

Venstrefolk i 22 Storkøbenhavnske kommuner vil også have letbane langs Ring 3. (17.01.09)

Grøn trafik i byerne er ikke med

I forbindelse med investeringsplanen om den kollektive trafik satser regeringen alene på busser i byernes overfladetrafik. (09.01.09)

Letbaner på rutsjetur

Regeringen har udsendt den længe ventede handlingsplan d. 08.12.08 og den skuffer. (11.12.08)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
   

Hos Letbaner.dk er man meget glad for beslutningen om Århus letbane, men man er knapt så begejstret over regeringens trafikplan på Ring 3 i København.

/Letbaner.DK

 
 

Læs mere her:

Her er Danmarks trafikplan.
(Ingeniøren 30.01.09)
Danmarks første letbane skal køre på diesel.
(Ingeniøren 30.01.09)
Moderne sporvogne til Danmark.
(Information 30.01.09)
Cyklister: Endelig sker der noget.
(Politiken 30.01.09)
DI: Trafikplan fjerner ikke trængslen.
(Politiken 30.01.09)
Trafikplanen er utilstrækkelig.
(DR-Kbh. d. 30.01.09)
Letbaner banede vej for milliarder til trafikken.
(Berlingske 30.01.09)
Provinsen jubler over trafikforlig.
(Berlingske 30.01.09)
Østjysk tilfredshed med trafikforlig.
(DR-Østj. 30.01.09)
Metroring fortsætter trods indsigelser.
(DR-Kbh. d. 30.01.09)
Trafikaftale risikerer at føre til øget CO2-udslip.
(CONCITO 29.01.09)
Glæde over trafikplan i Århus og Odense.
(Berlingske 29.01.09)
Milliarder til cyklister og tog.
(JP d. 29.01.09)
Letbanen kommer.
(Århus.dk d. 29.01.09)
Århus-politikere jubler over letbanen.
(transportnyh 29.01.09)
Århus får sin letbane.
(myldretid 29.01.09)
Letbaner på vej til København og Århus.
(Ingeniøren 29.01.09)
Trafikaftale til 94 milliarder på plads.
(Politiken 29.01.09)
Trafikforlig på plads.
(Berlingske 29.01.09)
Trafikaftalen er i hus.
(JP d. 29.01.09)
Bredt forlig om Danmarks grønne transportpolitik.
(TRM d. 29.01.09)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold