Letbane klar til start
Trafikplan endelig med letbane
02.02.09
Endelig lykkedes det. Med trafikforliget d. 29.01.09 er der blevet afsat en halv millard kroner til letbanen
i Århus.
Også Ring 3 i København er blevet tiltænkt et beløb til en
højklasset kollektiv trafikløsning.
Partierne bag kunne dog ikke blive eninge om hvilken løsning der skal vælges langs
Ring 3, så der blev kun afsat en del af de sidste 1,5 mia. kr. hvilket ikke er nok til
en letbaneløsning. Sandsynligvis et resultat af modsigende meldinger fra store
interessenter og eksperter.
Århus jubler med god grund
"Det vigtigste bidrag i mange år til en bedre infrastruktur i Århus-området blev en
realitet med det store trafikforlig på Christiansborg.
Folketinget bidrager med en halv milliard til letbanen, hvis første etape bliver strækningen
fra Banegården via Randersvej til Skejby sygehus og videre til Lystrup, hvor letbanen i 2015 kobles
sammen med Grenaa-banen", skriver
JP Århus i deres leder d. 30.01.09.
Det er fantastisk glædeligt at Århus nu har fået sikret deres letbane - Danmarks
første, udtaler Helge Bay. Letbaner.dk har tit peget på letbanerne i vores nabolandes
grænsebyer, Göteborg og Rostock men uden effekt. Vi tror dog, at når først man kan prøve
én i Danmark, vil den trække flere med sig.
Letbanesamarbejdet langs Ring 3
På trods af de sorte skyer der stadig hænger over Ring 3 letbanen, så er
Letbanesamarbejdets formand, Gladsaxes borgmester Karin Søjberg Holst (A) fortrøstningsfuld.
"Der er ikke truffet endelig beslutning om hvilken effektiv kollektiv transportform der skal etableres
langs Ring 3, men formanden for Letbanesamarbejdet Ring 3, Gladsaxes borgmester Karin Søjberg
Holst (A) håber på, at resultatet bliver en letbane.
- Vi har allerede undersøgt mulighederne grundigt og er klar med et færdigt projekt.
Så nu er det bare om at komme i gang med det indledende arbejde og se på, hvordan vi
får finansieret resten af pengene. Jeg havde selvfølgelig håbet på, at
regeringen være lidt mere gavmild når det gjaldt om at løse de massive
trængselsproblemer på tværs i hovedstadsområdet.", siger borgmesteren på
Gladsaxe Komunes hjemmeside.
Ikke begejstret
Hos Letbaner.dk er man meget glad for beslutningen om Århus letbane,
men man er knapt så begejstret over regeringens trafikplan på Ring 3 i København.
Letbaner.dk mener at det er usikkert, om de afsatte halvanden milliard kroner skal gå til
en letbane ved Ring 3, eller om løsningen i stedet skal være en S-togslinie eller en
avanceret buslinie, skriver dagbladet online.dk.
Den ubeslutsomhed skuffer Morten Engelbrecht fra Letbaner.dk.
"Det er meget mærkeligt, fordi det netop er den løsning, Region Hovedstaden,
Vestegnskommunerne og erhvervslivet har peget på som en nødvendighed, siger han til DR
København. Og også beløbet af utilstrækkeligt, for man kan ikke bygge en
letbane til 1,5 millioner kroner, mener Morten Engelbrecht. Han håber derfor, at private
virksomheder vil skyde penge i letbanen, og det er der allerede flere, der har tilbudt", siger han til
DR København.
Parterne bag er glade
Det var en næsten lykkelig socialdemokratisk trafik-ordfører, Magnus Heunicke, der torsdag
forlod Finans-ministeriet efter de afsluttende forhandlinger. "Det her er en klar sejr til den kollektive
trafik. Vi fik fire milliarder kroner ekstra til at redde vores busser, til letbaner i Århus og
ved København og til flere cykelstier", siger Magnus Heunicke til ligetil.nu.
Hanne Agersnap, MF for SF og stifter af Facebook-gruppen 'Letbane langs Ring 3 - Nu' udtaler:
"Vi fik presset letbane i Ring 3 med i forliget (Tak til alle der bar!), men desværre blev der
ikke afsat nok penge til, at den realiseres foreløbig. Der blev afsat ca. 1,5 mia. For dem kan vi
måske få et særskildt tracé (spor), miljøbusser og gode stoppesteder.
Vi må så kæmpe videre så der snarest lægges skinner. Passagerer
foretrækker skinner fremfor gummihjul.
Det er vigtigt at få bygget nogle letbaner, så vi kan vise, hvormange ekstra passagerer
de vil tiltrække. Vi må håbe, at letbanen i Århus vil vise vejen", slutter Agersnap.
Venstrefolk fra 22 kommuner i hovedstadsområdet og regionen savner Ring 3 letbanen i regeringens
trafikinvesteringsplan. Ifølge Folkebladet har de skrevet et åbent brev til regeringen,
hvor de gør opmærksom på mangler i planen. Regeringens ide om busbaner i stedet
for letbane giver de ikke meget for.
De konservative skriver: "Den grønne transportplan betyder også, at vi giver statsligt bidrag
til Danmarks første letbane i Århus, vi styrker busdriftens udviklingsmuligheder, og vi
gennemfører den største satsning på cykelområdet i nyere tid. Dertil vil vi
nu undersøge muligheden for højklasset kollektiv trafikbetjening i Ring 3 i København"
skriver de konservatives hjemmeside.
Enhedslisten kommenterer
Enhedslisten valgte ikke at være med til aftalen, men kommenterer trafikforliget
på Transportnyhederne
/HB
Relaterede nyheder:
|