Vækker forhåbning langs Ring 3
I ca. 10 år har Letbanesamarbejdet med forskellige besætninger
og under forskellige strukturer arbejdet hårdt for at synliggøre ønsket
fra Københavns omegnskommuner om en letbanelinie langs den gamle Ringvej 3.
Letbanen, der allerede er skrevet mindst 8 rapporter om, er støttet af 11
omegnskommuner og Region Hovedstaden. Den er først nu blive nævnt i
forbindelse med trafikaftaler.
Er Århus blevet overhalet?
I modsætning til Ring 3, så er der for Århus letbane kun nævnt, at
regeringen vil gennemføre forundersøgelser.
Det virker paradoksalt, når denne letbane netop har igangsat udarbejdelsen af en
VVM-undersøgelse, støttet af Transportministeriet.
Reaktionen fra Letbanesekretariatet i Århus er da også fåmælt.
Forklaringen må være at materialet er ufærdigt, da Århus er
igang med VVM-processen og dermed er igang med samme proces, som Ring 3 letbanen nu
står til at få.
Aalborg lufthavnsbane
En bane til lufthavnen nord for Aalborg virker som et fornuftigt valg som udgangspunkt for ny
kollektiv trafik på skinner i Aalborg.
Der er dog ikke taget stilling til om det skal være en letbane eller en almindelige jernbane.
Håndfladen
Den noget løse udmeldning: Øget banebetjening i "Håndfladen" er faktisk
meget interessant.
Der tales her om Københavns fingerplans håndflade, hvilket nogenlunde svarer til
Storkøbenhavn indenfor Ringvej 3. Der kan være tale om både S-tog, metro og letbaner.
Et net af nye letbaner fra den
kommende Ring 3-letbane og ind mod City, vil nok have gode chancer her, fordi letbaner har en
favorabel anlægstid og pris, hvilket passer bedre til en økonomisk følsom
situation.
Odense er ikke nævnt
Desværre er Odense som ny letbaneby ikke nævnt i denne omgang.
Elektricificering
Det har længe været Letbaner.DK's holdning at elektrisk kollektiv trafik er det bedste
miljømæssige alternativ til vejtrafikken.
Derfor er det glædeligt at elektricificeringen af banenettet bliver genoptaget efter ca.
10 års stilstand.
|