Letbanesamarbejdet Ring 3 fremlægger rapporten om effekterne af en letbane samtidig med, at regeringen
er ved at lægge sidste hånd på sin transportinvesterings- plan for årene frem til 2030.
Grundigt og gennemarbejdet beslutningsgrundlag
- Med rapporten i hånden har vi et grundigt og gennemarbejdet materiale til beslutningsprocessen,
og jeg har svært ved at forestille mig kollektive trafikprojekter, der får en mere positiv
virkning på trafik og økonomi end en letbane langs Ring 3.
- For store arbejdspladser som Herlev Hospital, Glostrup Hospital og NovoZymes A/S, har en
velfungerende kollektiv trafik langs Ring 3 været et stort ønske i mange år.
Samtidig er den særdeles central for hele udviklingen af hovedstadsområdet, siger
formanden for Letbanesamarbejdet Ring 3, Gladsaxes borgmester Karin Søjberg Holst (A).
Letbanen vigtig for bæredygtig vækst
- For os i Letbanesamarbejdet Ring 3 er letbanen en vigtig del af visionen om bæredygtig
vækst for hele hovedstaden. Storkøbenhavn skal være en metropol i Europa.
Vi vil udvikle de ældre erhvervsarealer langs Ring 3 med erhverv og boliger, så
hovedstadens Ringby styrkes. Vi udvikler den tætte moderne by ved letbanens stationer,
understreger Karin Søjberg Holst.
Lyngby. Visualisering Region Hovedstad
Anbefalinger afgør trafikprojekter på bundlinjen
Finansministeriet anbefaler, at de samfundsøkonomiske konsekvenser af et trafikprojekt beregnes
ud fra den samfundsøkonomiske model Teresa og nøgletal fra transportministeriet.
På den måde kan man lave en direkte sammenligning af de samfundsøkonomiske konsekvenser
af forskellige projekter. Det lyder umiddelbart fornuftigt. Men det betyder også, at meget
forskellige projekter bliver sammenlignet på et enkelt tal på bundlinjen.
De samfundsøkonomiske anbefalinger
Det er dog langt fra alle kollektive trafikprojekter, der lever op til finansministeriets
anbefalinger. Det gælder både Metrocityringen og letbanen langs Ring 3.
Spørgsmålet er også om den nuværende samfundøkonomiske beregningsmodel
rent faktisk varetager de økonomiske, sociale og miljømæssige interesser.
Visioner skal ikke gøres op i penge
Men ifølge Karin Søjberg Holst bør finansministeriets anbefalinger ikke
være det eneste grundlag for at træffe beslutninger.
Letbanen er en del af en vision, og visioner skal ikke kun gøres op i penge. De
samfundsøkonomiske beregninger er relevante, når man skal sammenligne projekter.
Men de bør kun være en del af beslutningsgrundlaget. Den endelige beslutning om,
hvilke hensyn der i øvrigt skal lægges vægt på, vil og skal altid
være en politisk beslutning, mener Karin Søjberg Holst.
Kollektiv trafik skal leve op til fremtidens behov
Letbanesamarbejdet taler om at udnytte og udvikle eksisterende by og infrastruktur til gavn for
hele hovedstaden. Derudover bør vi have en mere visionær drøftelse af, hvad
vi vil med vores kollektive trafik i Danmark. Vi skal tænke i fremtidens behov, når
vi diskuterer kollektiv trafik. Det er væsentligt for vores miljø og for udviklingen
af by- og erhvervslivet, siger Karin Søjberg Holst.
Rapporten bygger på anbefalede modeller
Den nye rapport fra Cowi er baseret på beregninger med de trafik- og samfundsøkonomiske
modeller og med de parametre, som ministerierne anbefaler. Fremskrivningerne af befolknings- og
arbejdspladsudviklingen er også forsigtige tal.
Hvem er Letbanesamarbejdet Ring 3?
Letbanesamarbejdet Ring 3 består af omegnskommuner langs Ring 3 samt Region Hovedstaden.
Organisationen arbejder for at få en letbane langs Ring 3
/HB kilder: DI og Letbanesamarbejdet
Relaterede nyheder:
|