Ministeren havde dog ikke svar på, hvordan prioriteringen af de mange infrastrukturelle opgaver bliver.
Men alligevel løftede ministeren sløret for, at langt den største del af pengene til nye store projekter, tog, veje m.v. i de næste mange år kommer til at ligge i København og i trekantsområdet, der hvor trafikken i dag er mest intens, og hvor trafikken vil bryde sammen i 2030, hvis der ikke gøres noget inden.
Letbaner.DK deltog på mødet
Transportministeren blev mødt af en række spørgsmål fra branche- og særorganisationer, og hun lovede at se grundigt på dem alle, selv om hun ikke lagde skjul på, at der skulle foretages en benhård prioritering.
Letbaner.DK undrede sig over, at ministeren ikke i sit indlæg havde nævnt letbaner en eneste gang, selv om netop denne bytrafikform tiltrækker mange bilister og betyder færre busser og biler, og op til 25% mindre CO2udslip i områder med nye letbaner.
Ministeren svarede, at der på hendes tur rundt i landet, var blevet talt meget om letbaner, og at hun er meget positiv overfor indførelse af letbaner, men at disse investeringer skal foretages med lokale penge.
Efter mødet fik Letbaner.DK et tilsagn om et møde i Transportministeriet, hvor vi mere detaljeret kan drøfte letbaners rolle i løsningen af byernes trafik- og klimaproblemer, samt hvordan man i andre lande prioriterer finansieringen.
/ME
Relaterede nyheder:
|