![IC4-tog på Østerport](/images/IC4-Oesterport_290807-280.jpg)
Det nye IC4-tog, her på Østerport
Foto: Helge Bay
IC4-skandale kan betyde flere el-tog
24.05.08
DSB har givet leverandøren et ultimatum, som kan betyde at IC4-kontrakten ophæves
om et år
Uanset alle de mange gener det vil give for passagerer, DSB, leverandør og sågar
Danmarks forhold til Italien, så åbner et muligt kontraktbrud for genoptagelse af
elektricificeringen af de DSB-strækninger, der idag er uden strøm.
IC4-togene er usædvanlige ved både at kunne køre på diesel og køre
hurtigt. Hvis DSB som erstatning for IC4 vil købe hyldevarer, bliver det nødvendigvis
elektrisk, da hyldevare-højhastighedstog på diesel ikke findes.
I februar beskrev Letbaner.DK netop problematikken med at Danmark fortsat satser på dieseltog,
og den er blevet aktuel igen med DSB's seneste udmelding.
Vi bringer derfor artiklen i uddrag her:
![](/images/IC4-animation-80.jpg)
Trafikmiljøløsninger der batter
Den forurenende biltrafik skal begrænses, men Danmark er langt bagefter vore naboer,
skriver Letbaner.DK i Jyllands-Posten d. 04.02.08:
Allerede for otte år siden anklagede OECD Danmark for at tillade en betydelig forurening
af luften i byerne, og for få dage siden blev denne kritik gentaget.
I værtslandet for den internationale klimakonference i 2009 mangler vi stadigvæk en
miljøvenlig kollektiv trafikpolitik. I værtsbyen København er der alene investeret
ca. 20 mia.kr. i metro, men alligevel har byens samlede kollektive trafik tabt markedsandele, og
Metroselskabets beregninger viser, at Metrocityringen kun vil tiltrække ca. 1% af bilisterne.
Transportsektorens udledning af CO2 stiger år for år, og i 2005 stod transportområdet
for 25,9 procent af de samlede CO2-udledninger. Men i mange andre EU-lande går udviklingen den
modsatte vej.
![IC4-tog på Østerport](/images/IC4-Oesterport_290807-80.jpg)
Sats mere på el
Elektrificering af den kollektive trafik i form af el-tog på jernbanenettet og etablering af nye
letbaner i de store byer, er løsningen i de fleste EU-lande for at begrænse CO2 udledningen
fra trafikken. Disse to typer af eldrevet kollektiv trafik bør udgøre ryggraden i vores
transportsystem, hvis Danmark realistisk skal leve op til fremtidens miljøkrav.
Tal fra DTU viser, at det danske jernbanenet er et af de mindst elektrificerede i Europa. Dieseltog
spreder farlige partikler ud, og det mærkes især på de store stationer.
Selv om f.eks. Københavns Hovedbanegård er elektrificeret, kører der stadig mange
dieseltog fra København og næste generation af nye tog, IC4 toget, er også dieseltrukket.
De vil lystigt ose videre i mange år fremover, fordi investeringer i elektrificering af det danske
jernbanenet er stoppet for år tilbage.
![](/images/IC4-animation-80.jpg)
Halter efter udlandet
I det miljøbevidste Sverige er situationen en helt anden. Her er 75 % af jernbanestrækningerne
elektrificerede, dvs. alle hovedbanerne, og man er godt i gang med sidebanerne. F.eks. har Sveriges Riksdag
besluttet, at al national togtrafik skal drives med "grøn el." - primært fra vand- og vindkraft
samt biobrændsel. Det betyder, at det svenske X2000 højhastighedstog mellem Gøteborg og
Stockholm, på en strækning af 500 km, har et CO2-udslip der svarer til 3 milliliter benzin.
Det samme regnestykke kan man bruge på letbaner.
I Belgien er 78 % af banerne elektricificeret og Schweiz ligger på en suveræn førsteplads
med 99 %. I Frankrig følger man op på succéen med de elektriske TGV højhastighedstog,
der bl.a. har udkonkurreret den forurenende flytrafik mellem flere storbyer, f.eks. mellem Paris og Lyon.
Her kører der i myldretimerne nu 12 tog i timen. Indtil år 2020 er det planen at anlægge
2.000 km. nye elektriske jernbanestrækninger for TGV-togene, der i gennemsnit har en
passagerbelægning på 75%.
Ud af 13 europæiske lande, som vi normalt sammenligner os med, er kun Storbritannien placeret lavere
end Danmark, når det drejer sig om elektrificering af den kollektive trafik, skriver fagbladet
Ingeniøren. Det betyder, at danskerne bliver udsat for mere sundhedsskadelig luftforurening fra
trafikken end størstedelen af vore naboer i Europa -også i Østeuropa.
/ME
Relaterede nyheder:
|