Letbaner.DK
 
S-tog er 3 gange dyrere end letbane
Nyhed 00292  

Citadis fra Alstom
Citadis letbanevogn
 

S-tog er 3 gange dyrere end letbane

 
16.05.08
Samfundsøkonomisk er det tre til fire gange billigere at bygge en letbane langs Ring 3 i København end en S-togsforbindelse, og det tager kun den halve tid at bygge.

Det viser en kommende analyse fra Dansk Kollektiv Trafik som Dansk Industris magasin 'DI business' omtaler d. 13.05.08.

Det er en markant bedre samfundsøkonomisk investering at bygge en letbane end en S-togsforbindelse mellem Lundtofte og Glostrup. Det konkluderer en ny samfundsøkonomisk analyse, som Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik har på trapperne, skriver DI business.

- Analysen viser, at fordelen ved at bygge en letbane er, at den er hurtigere færdigbygget og dermed hurtigere kan bidrage til af lastningen af vejnettet. Den er også billigere, når man regner alle de samfundsøkonomiske omkostninger med, siger direktør i Dansk Kollektiv Trafik, Per Henriksen til magasinet.

Letbane halverer byggetiden

Diskussionen om en letbane langs med Ring 3 i København har kørt i fl ere år, og i 2004 foreslog Arriva sammen med Carl Bro og Alstom at bygge letbanen som et OPP-projekt. Tidligere i år foreslog DSB så, at man i stedet skulle bygge en S-togslinje. Men problemet med at bygge en S-togforbindelse er blandt andet, at den vil kræve flere ekspropriationer, og den vil genere langt flere mennesker både under arbejdet med at anlægge S-togsforbindelsen, og efter den er kommet i drift, konkluderer analysen.

- Samtidig vil en S-togslinje være tre til fire gange så dyr at bygge i forhold til letbanen, og det vil tage 8 til 10 år at bygge en S-togsforbindelse, hvor en letbane vil kunne køre tre til fire år, efter politikerne har taget en beslutning om at bygge den. Samlet set bliver en letbane derfor en markant bedre samfundsøkonomisk investering, siger Per Henriksen til DI business.

S-tog gennemskærer områder

Han peger også på, at en S-togforbindelse vil betyde færre stationer med større afstand imellem, og dermed mister man ifølge ham stationsnærheden, som kan være med til at gøre det mere attraktivt at placere både virksomheder og boliger langs med strækningen. Samme fordel ser formand for Region Hovedstaden Vibeke Storm Rasmussen (S).

- En letbane kan både køre hurtigt igennem nogle områder og samtidig også bruges til den der ærindespredning. Og det er det, du har brug for i forhold til arbejdspladserne og bycentrerne i regionen, siger Vibeke Storm Rasmussen til magasinet.

Derfor foretrækker hun en letbane frem for en S-togsforbindelse. - Problemet med en S-bane er, at den gennemskærer byområder. En letbane kommer ind igennem et kvarter, hvor der er handelsgader og forretninger, og hvor der er nogen, der bor. En letbane bringer folk hen, hvor de skal, og ikke kun til en station som et S-tog gør, siger Vibeke Storm Rasmussen afsluttende til DI business.

 
Læs rapporten her: Dansk Kollektiv Trafik
 


Relaterede nyheder:

S-togsforslag kan forsinke letbane

DSB og Banedanmark foreslår S-bane langs Ring 3 på trods af næsten færdige planer for en letbane. (31.01.08)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
   
 

"Samfundsøkonomisk er det mere fornuftig at lade letbanetog køre mellem Lundtofte og Glostrup frem for S-tog, viser ny analyse."

/Dansk Industri

 
 

Læs mere her:

Letbane vinder over S-tog.
(Vestegnen 23.05.08)
S-tog tre gange så dyr som letbane. (Ritzau i 30 medier d. 16.05.08)
Ring 3: Letbane
eller S-tog?

(DR d. 14.05.08)
Moderne sporvogne vinder over S-tog i Københavns forstæder.
(Ingeniøren 14.05.08)
S-tog er tre gange så dyr som letbane.
(DI d. 13.05.08)
Dansk Kollektiv Trafik. Læs rapporten her
(DKT, Maj 2008)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Opdateret 18.05.08