Citadis letbanevogn
S-tog er 3 gange dyrere end letbane
16.05.08
Samfundsøkonomisk er det tre til fire gange billigere at bygge en letbane
langs Ring 3 i København end en S-togsforbindelse, og det tager kun den halve
tid at bygge.
Det viser en kommende analyse fra Dansk Kollektiv Trafik som Dansk Industris
magasin 'DI business' omtaler d. 13.05.08.
Det er en markant bedre samfundsøkonomisk investering at bygge en letbane
end en S-togsforbindelse mellem Lundtofte og Glostrup. Det konkluderer
en ny samfundsøkonomisk analyse, som Brancheforeningen Dansk Kollektiv
Trafik har på trapperne, skriver DI business.
- Analysen viser, at fordelen ved at bygge en letbane er, at den er hurtigere
færdigbygget og dermed hurtigere kan bidrage til af lastningen af vejnettet.
Den er også billigere, når man regner alle de samfundsøkonomiske
omkostninger med, siger direktør i Dansk Kollektiv Trafik, Per Henriksen til magasinet.
Letbane halverer byggetiden
Diskussionen om en letbane langs med Ring 3 i København har kørt i fl ere år,
og i 2004 foreslog Arriva sammen med Carl Bro og Alstom at bygge letbanen
som et OPP-projekt. Tidligere i år foreslog DSB så, at man i stedet skulle bygge
en S-togslinje. Men problemet med at bygge en S-togforbindelse er blandt
andet, at den vil kræve flere ekspropriationer, og den vil genere langt flere
mennesker både under arbejdet med at anlægge S-togsforbindelsen, og efter
den er kommet i drift, konkluderer analysen.
- Samtidig vil en S-togslinje være tre til fire gange så dyr at bygge i
forhold til letbanen, og det vil tage 8 til 10 år at bygge en S-togsforbindelse,
hvor en letbane vil kunne køre tre til fire år, efter politikerne har taget
en beslutning om at bygge den. Samlet set bliver en letbane derfor en markant
bedre samfundsøkonomisk investering, siger Per Henriksen til DI business.
S-tog gennemskærer områder
Han peger også på, at en S-togforbindelse vil betyde færre stationer med
større afstand imellem, og dermed mister man ifølge ham stationsnærheden,
som kan være med til at gøre det mere attraktivt at placere både virksomheder
og boliger langs med strækningen. Samme fordel ser formand for Region
Hovedstaden Vibeke Storm Rasmussen (S).
- En letbane kan både køre hurtigt igennem nogle områder og samtidig
også bruges til den der ærindespredning. Og det er det, du har brug for i
forhold til arbejdspladserne og bycentrerne i regionen, siger Vibeke Storm
Rasmussen til magasinet.
Derfor foretrækker hun en letbane frem for en S-togsforbindelse.
- Problemet med en S-bane er, at den gennemskærer byområder.
En letbane kommer ind igennem et kvarter, hvor der er handelsgader og
forretninger, og hvor der er nogen, der bor. En letbane bringer folk hen, hvor de skal,
og ikke kun til en station som et S-tog gør, siger Vibeke Storm Rasmussen afsluttende til DI business.
Læs rapporten her: Dansk Kollektiv Trafik
Relaterede nyheder:
|