Letbaner.DK
 
Letbaner misforståes
Nyhed 00251  

Letbaner misforståes

Frederiksberg Rådhus
Foto: IPA

13.07.07
Letbaner skal ses som effektive fødelinier til Metroen og Metro-cityringen. Svar til Frederiksberg-rådmand

På Frederiksberg Rådhus findes der både tilhængere og modstandere af letbaner. Her svarer trafikkonsulent Morten Engelbrecht (Letbaner.DK) rådmand i Frederiksberg Kommune Nils-Ole-Heggland (K):


Misforståelse om letbaner

Det er med undren, at jeg læser Niels-Ole Hegglands debatindlæg i Jyllands-Posten den 11.06.07 om, at der ikke er plads til letbaner i København.
Der er nogle misfortolkninger og fejl i debatindlægget, som jeg gerne vil kommentere.

At jeg ærgrer mig over, at Folketinget har givet grønt lys for Metro-Cityringen, skriver jeg intet om i mit tidligere debatindlæg ”Københavnere ønsker sporvogne”, som Niels-Ole Heggland påstår. Derimod foreslår jeg letbaner som fødelinier til Metroen, for at styrke den samlede kollektive trafik i Storkøbenhavn, således at Metroen og dermed også Metro-Cityringen kan få det ønskede passagertal.

Hurtigere end busser

Letbaner snegler sig ikke af sted, som påstået, tværtimod øges rejsehastigheden med 30 pct. på de strækninger i udlandet, hvor de moderne sporvogne afløser busser.

To store trafikrapporter anbefaler, at metroen skal suppleres med letbaner i København bl.a. på Nørrebrogade. Det drejer om ”Projekt Basisnet” fra 1999, og ”Fremtidsscenarier for transport i Danmark” fra 2006.

Da København er en gammel sporvejsby, er tidligere sporvognsgader anlagt lidt bredere, og ved anlæg af letbaner vil der i 90 pct. af gaderne kun blive tale om at skulle nedlægge parkeringspladser.

Der er mig bekendt ikke dokumentation for Niels-Ole Hegglands påstande om, at letbaner vil stjæle plads, så cyklister, fodgængere, handlende, busser, lastvogne og bilister får dårligere plads og kommer langsommere frem.

F.eks. vil trafikkorridoren i City, Nørre Voldgade/Vester Voldgade/Amager Boulevard være særdeles velegnet til letbanebetjening.

I rapporten ”Planredegørelse for den kollektive trafik i København” fra 2005 fremgår det, at letbaner er lige så hurtige som den københavnske metro, når det drejer sig om den samlede rejsetid inden for afstande på 10 km, selv om Niels-Ole Heggland påstår det modsatte.

Tiden er moden

Den kollektive trafikpolitik i form af metro og busser, som Niels-Ole Heggland er så varm fortaler for, ser desværre ikke ud til at løse Københavns trafik- og miljøproblemer alene.

Tværtimod er markedsandelen for den kollektive trafik i Storkøbenhavn faldende, og den kommende Metro-Cityring vil kun kunne tiltrække 0,9 pct. af bilisterne i området ifølge Ørestadsselskabets beregninger.

Da både politikere og befolkningen ønsker færre biler og mindre forurening i København, må tiden være moden til, at man vender blikket mod andre mellemstore byer i Europa og studerer, hvordan de løser deres trafik- og miljøproblemer.

I Lyon, en af de største byer i Frankrig, er den kollektive trafik steget med 25 pct. efter indførelsen af letbaner, selv om byen i forvejen har metro, og det er en generel tendens i byer med nye letbaner.

Det er ikke tilfældigt, at der nu er over 500 sporvejs- og letbanesystemer i verden, og at der bliver indviet en ny letbane hver måned.

/ME

Debatsvar blev bragt i Jyllands Posten d. 04.07.07


Relaterede nyheder:

9 ud af 10 københavnere ønsker sporvogne

Københavnerne ønsker sporvogne, mens et flertal af politikere ensidigt har valgt "mere metro". (02.06.07)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
   

Læs mere her:

Københavnere ønsker sporvogne.
(JP d. 06.06.07)
Ikke plads til letbaner.
(JP d. 11.06.07)
Misforståelse om letbaner.
(JP d. 04.07.07)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Opdateret 14.07.07