Den kollektive 'trafiktaburet'
11.05.07
Letbaner.DK svarer på Movia direktørs indlæg i Altinget
om den kollektive trafiks tre ben.
Movias direktør Johannes Sloth skriver i et debatindlæg d. 01.05.07
"At tænke i nye baner" om et fælles, kollektivt trafiksystem, der kan
fastholde kunderne i form af bus, tog og metro. Han kalder det "en trebenet taburet -
saver man det ene ben af, er det svært at holde balancen".
Hvad med et fjerde ben i Movias trebenede taburet for den kollektive trafik?
Ud over bus, tog og metro vil også letbaner kunne fastholde kunderne,
foreslår Letbaner.DK i Netavisen Altinget d. 08.05.07.
En firbenet taburet er
mere stabil, og det er den model, udenlandske storbyer arbejder efter.
Letbane som løftestang
Den 16. april 2007 blev der afholdt et ErhvervsTopmøde på Vestegnen i
København med deltagelse af 150 virksomhedsledere, politikere og andre centrale
interesser på Vestegnen.
Mødet prioriterede entydigt Ring 3 letbanen blandt topprioriteterne, idet 57 pct.
stemte letbane-temaet op blandt de tre topprioriteter, kun overgået af temaet:
"Udslidte erhvervsområder skal omdannes".
De 8 vestegnskommuner (Albertslund, Brøndby, Glostrup, Hvidovre, Høje
Taastrup, Ishøj, Rødovre og Vallensbæk) ønsker at udvikle
en fælles strategi for erhvervsudviklingen i området, og netop en letbane
langs Ring 3 blev af mødedeltagerne betragtet som en af de vigtigste
løftestænger for den fremtidige økonomi. Det kom også frem
på mødet, at letbanen forventes at generere store investeringer.
Trafikgruppen Letbaner.DK var inviteret med som den eneste interesseorganisation.
Det skyldtes Ring 3 letbanens centrale placering blandt de otte hovedemner.
OPP-finansiering har regeringens støtte
Som finansieringsmodel foretrak 63 pct. en OPP-finansiering, hvor private virksomheder i
samarbejde med det offentlige går ind og tager ansvaret for byggeriet og derefter
driften i en periode.
Kommunerne anser det ikke for muligt, at de selv kan løfte finansieringsbyrden.
Derfor er OPP-finansiering interessant, da den har regeringens positive støtte.
Letbaner kan blive det fjerde ben til Movias kollektive trafiktaburet, som man på
Vestegnen peger på som del af et kollektivt trafiksystem, der kan fastholde kunderne
og tiltrække bilisterne. Vi vil derfor foreslå, at Transportministeriet,
kommunerne og Movia får sat det sidste ben på den ellers vakkelvorne trebenede taburet.
/Morten Engelbrecht
Relaterede nyheder:
|