Letbaner.DK
 
Den kollektive 'trafiktaburet'
Nyhed 00241  

Den kollektive 'trafiktaburet'

Netavisen Altinget

 
11.05.07
Letbaner.DK svarer på Movia direktørs indlæg i Altinget om den kollektive trafiks tre ben.

Movias direktør Johannes Sloth skriver i et debatindlæg
d. 01.05.07 "At tænke i nye baner" om et fælles, kollektivt trafiksystem, der kan fastholde kunderne i form af bus, tog og metro. Han kalder det "en trebenet taburet - saver man det ene ben af, er det svært at holde balancen".

Hvad med et fjerde ben i Movias trebenede taburet for den kollektive trafik? Ud over bus, tog og metro vil også letbaner kunne fastholde kunderne, foreslår Letbaner.DK i Netavisen Altinget d. 08.05.07.

En firbenet taburet er mere stabil, og det er den model, udenlandske storbyer arbejder efter.

Letbane som løftestang

Den 16. april 2007 blev der afholdt et ErhvervsTopmøde på Vestegnen i København med deltagelse af 150 virksomhedsledere, politikere og andre centrale interesser på Vestegnen.

Mødet prioriterede entydigt Ring 3 letbanen blandt topprioriteterne, idet 57 pct. stemte letbane-temaet op blandt de tre topprioriteter, kun overgået af temaet: "Udslidte erhvervsområder skal omdannes".

De 8 vestegnskommuner (Albertslund, Brøndby, Glostrup, Hvidovre, Høje Taastrup, Ishøj, Rødovre og Vallensbæk) ønsker at udvikle en fælles strategi for erhvervsudviklingen i området, og netop en letbane langs Ring 3 blev af mødedeltagerne betragtet som en af de vigtigste løftestænger for den fremtidige økonomi. Det kom også frem på mødet, at letbanen forventes at generere store investeringer.

Trafikgruppen Letbaner.DK var inviteret med som den eneste interesseorganisation. Det skyldtes Ring 3 letbanens centrale placering blandt de otte hovedemner.

OPP-finansiering har regeringens støtte

Som finansieringsmodel foretrak 63 pct. en OPP-finansiering, hvor private virksomheder i samarbejde med det offentlige går ind og tager ansvaret for byggeriet og derefter driften i en periode.

Kommunerne anser det ikke for muligt, at de selv kan løfte finansieringsbyrden. Derfor er OPP-finansiering interessant, da den har regeringens positive støtte.

Letbaner kan blive det fjerde ben til Movias kollektive trafiktaburet, som man på Vestegnen peger på som del af et kollektivt trafiksystem, der kan fastholde kunderne og tiltrække bilisterne. Vi vil derfor foreslå, at Transportministeriet, kommunerne og Movia får sat det sidste ben på den ellers vakkelvorne trebenede taburet.

/Morten Engelbrecht


Relaterede nyheder:

Erhvervsledere prioriterer letbane

Ring 3 Letbanen har en meget høj prioritet, viste et flot og energisk ErhvervsTopmøde. (30.04.07).

MOVIA ønsker letbaner

'Staten mener, at letbaner er en kommunal opgave, men de vil ikke kunne løfte byrden alene'. (24.02.07)

Letbaner i Altinget.dk

Netavisen Altinget.dk omtaler letbaner i København, med citater fra Dansk Byg-geri, DTU, Kommunen og Letbaner.DK
(28.12.06).
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
 
Netavisen Altinget
   
 


"Letbaner kan blive det fjerde ben til Movias kollektive trafiktaburet, som man på Vestegnen peger på som del af et kollektivt trafik-system, der kan fastholde kunderne og tiltrække bilisterne.

Vi vil derfor foreslå, at Transport-ministeriet, kommunerne og Movia får sat det sidste ben på den ellers vakkelvorne trebenede taburet."
 

Læs mere her:

Altinget | Transport
(www.altinget.dk)

 


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold