Ny letbane langs Lyngbyvejen
Trafikgruppen Letbaner.dk har i Trafikplan København blandt andet foreslået en
letbanelinie fra City ad Lyngbyvejen til Lundtofte.
Den vil netop kunne betjene "Videnmetropolet" omkring Rigshospitalet, Panuminstituttet,
Universitetsparken, Gentofte Hospital og DTU og forbinde dem flere S-baner og Cityringen.
Letbanen kunne blive attraktiv for rigtig mange pendlere, hvilket betyder,
at behovet for parkeringspladser i området mindskes, til fordel
for dem, der er nødt til at køre i bil.
En letbanelinie som foreslået kan bygges i på kun 4-5 år efter beslutningen
er taget. Regeringens handlingsplan for Offentlige-Private Partnerskaber
muliggør alternativ finansiering om nødvendigt.
Parker og Rejs
Også etablering af parkeringsanlæg vil være billigere at etablere uden for byen
ved letbanen, i stedet for dyre underjordiske parkeringsanlæg i brokvartererne,
der alligevel ikke vil få forbindelse med Metrocityringen.
Pladsen findes
Der er stort set plads til en letbane hele vejen fra Lundtofte til Nørreport,
idet der er plads her:
· Ved siden af Helsingørmotorvejen,
· På Lyngbymotorvejens sidebaner og
· På eksisterende busbaner.
Projektet har dog to egentlige 'knaster' nemlig indfletningen forbi Jægersborg station, som
er det eneste sted hvor der sandsynligvis skal eksproprieres jord.
Desuden vil der mangle plads på det korte stykke fra Hans Knudsens plads til Vibenshus
Runddel. Her kan det dog godt forsvares at inddrage 2 af de seks bilbaner,
når havnetunnelforbindelsen til Nordhavn er færdig og gadeparkering inddrages.
På den resterende indre strækning via Nørre Alle, Tagensvej, Fredensgade og Sølvgade
findes der allerede busbaner, der kan flyttes til vejmidten med afskærmede standsningssteder.
Busser og udrykningskøretøjer kan her køre sammen med letbanen.
Lovende Samfundsøkonomi
Den store indfaldsvejs kapacitet begrænses altså ikke, da pladsen allerede findes.
Letbanen til Lundtofte kan anlægges let og hurtig til en rimelig pris hvor den eneste dyre
del er Jægersborg-udfletningen.
Vi har hørt eksperter fra DTU udtale, at letbanelinien er noget af det tætteste vi
kan komme på et baneprojekt i samfundsøkonomisk balance. Samtidig får
bilpendlerne et reelt og attraktivt alternativ, som de ved selvsyn kan se virker.
Altsammen på 4-5 år for kun 2 mia. kr
Der findes selvfølgelig flere løsningsmuligheder, men denne løsning er den
eneste, der der kan samle bilister op fra Parker og rejsanlæg på Helsingørmotorvejen
og forbinde dem til 4 universiteter, 2 hospitaler, 3 S-baner, regionaltog og en Cityring to steder.
Altsammen på 4-5 år for kun 2 mia. kr.
/ME og HB
Relaterede nyheder:
|