Infrastrukturkommissionen
![Birgit Aagaard Svendsen](/images/Birgit-Aagaard-Svendsen-170.jpg)
Birgit Aagaard Svendsen er blevet valgt til
formand for Infrastrukturkommissionen.
06.11.06
Regeringen har nedsat en infrastrukturkommission, der består af forskere inden for
transport og økonomi samt repræsentanter fra transportorganisationer og erhverv.
"Regeringens overordnede målsætning er, at Danmark skal fastholde og udvikle
sin position som et af de lande i verden, der har det bedste transportsystem, selvom de
stigende trafikmængder øger kravene på længere sigt," udtaler
transport- og energiminister Flemming Hansen.
Den 30. november afholdes en stor konference om fremtidens infrastruktur i forbindelse
med, at Infrastrukturkommissionen begynder sit arbejde. Her får transporterhvervet
og transporterhvervets organisationer lejlighed til at drøfte udfordringerne med
Infrastrukturkommissionens medlemmer.
Forringet livskvalitet
I mange år har der manglet en overordnet strategi for udbygning af den kollektive
trafik, så bilen er blevet det foretrukne befordringsmiddel. En af de allerstørste
opgaver er at få kontrol over trafikudviklingen, især privatbilismens rolle.
I 2003 udledte alene vejtrafikken 273.000 tons kulilte, mens tallet for tog, der dagligt
befordrer ca. 500.000 passagerer, var 600 tons, ifølge Danmarks Statistik.
Væksten i biltrafikken og den trafikale overbelastning i byområderne går
hårdt ud over livskvaliteten med øget luftforurening, større
støjgener og flere trafikulykker til følge. De mest sårbare grupper i
befolkningen er børn, ældre og folk med luftvejs- og hjerte-karsygdomme, og f.eks.
i København er mere end 20.000 boliger belastet med støj på over 55dB.
Man kan ikke lovgive sig til begrænsning af biltrafikken, uden at give bilejerne et
attraktivt alternativ. Ellers vil det påvirke byernes erhvervsudvikling negativt.
Rapport om fremtidens transport
Et vigtigt redskab for Infrastrukturkommissionen kunne være den nye rapport om
fremtidens transport "Fremtidsscenarier for Transport i Danmark". Den er udarbejdet af
professor Otto Anker Nielsen DTU, adjunkt professor Jens Rørbech DTU og lektor
Alex Landex DTU. De har sammen gennemgået Danmarks fremtidige trafikudvikling i
løbet af de næste 25 år.
Forskerne betragter det som sandsynligt, at bilkøerne alene i hovedstaden vil
koste samfundet 15 milliarder i årlig spildt rejsetid. Derfor peger trafikforskerne
på, at der i København bør anlægges mere metro i City og
flere letbaneanlæg til pendlertrafikken ind og ud af byen.
/ME
Download
Rapporten om fremtidens transport kan downloades her:
Fremtidsscenarier for transport i Danmark - (Pdf 1,3 Mb)
Relaterede nyheder:
|
Bompenge, højhastighedstog, letbaner og koncentreret byudvikling
omkring stationerne kan afhjælpe det stigende trafikkaos.
(16.10.06). |
|
Center for Trafik og Transport har udarbejdet en rapport "Fremtidssce-narier for
Transport i Danmark". (05.10.06)
|
|
- men uden mere kollektiv trafik havde forsøget sandsynligvis
ikke haft effekt. (22.09.06)
|
|
Efter metroen er der stort set ikke kommet flere passagerer med Københavns
kollektive trafik. (21.09.06)
|
|
Nye metroplaner står i skærende kontrast til fremtidens trafikbehov
i Storkøbenhavn. (19.09.06)
|
|
En totalrenovering af jernbanen samtidig med Cityringen vil blive rigtig svær at
gennemføre uden overophedet økonomi. (14.09.06)
|
|
Læs mere fra menuen øverst til venstre.
|