338 mia. kan fjerne trængslen på vejene
16.10.06
Bompenge, højhastighedstog, letbaner og koncentreret byudvikling
omkring stationerne kan afhjælpe det stigende trafikkaos.
Det viser en ny investeringsplan for trafik fra en DTU-forsker,
skriver Ingeniøren d. 13.10.06.
Professor Otto Anker Nielsen, Center for Trafik og Transport på DTU, har
lavet en 15 års investeringsplan for Ingeniøren. En plan, som han
lover vil skaffe fremkommelighed på vejene. Til gengæld koster
den 338 milliarder kroner.
”I Danmark ser det tal måske stort ud, men det er i virkeligheden ikke
eksorbitant. Tallet er ikke større end trafikinvesteringsplanen for
Sverige, som starter på et meget højere niveau og bl.a. har
højhastighedstog i forvejen”, siger Otto Anker Nielsen.
Strategien satser mest på banen. Den har langsigtede miljøhensyn
og opererer med elektrificering af store dele af banenettet.
I meget store træk er investeringerne delt op i: Faste forbindelser
65 mia. kr. Jernbane bl.a. højhastighedstog, genopretning af spor og
signaler 115 mia. kr. Veje 25 mia. kr. Gods 5 mia. kr. ITS (Intelligente
Transport Systemer) 5 mia. kr. Cykler, park & ride o.lign. 3 mia. kr.
Projekter omkring hovedstaden – veje 30 mia. kr., kollektivt 75 mia. kr.
Letbaner i de store byer 10 mia. kr. Forskning og uddannelse 5 mia. kr.
/kilde: Ingeniøren
Relaterede nyheder:
|
Center for Trafik og Transport har udarbejdet en rapport "Fremtidssce-narier
for Transport i Danmark". (05.10.06)
|
![](/images/1033_Kh-Rg_Droem-eller-virkelighed-80.jpg) |
42 pct. af bilisterne er interesseret i at skifte til tog, hvis rejsetiden
nedsættes et kvarter og togafgange fordobles. (12.04.06).
|
![](/images/Lyngbymotorvej-80.jpg) |
Roskilde Amt har offentliggjort rapport der viser at spildtiden er steget 48 pct.
på et år. (10.04.06).
|
|
Læs mere fra menuen øverst til venstre.
|