![]() |
|
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
|
Ingeniører diskuterer letbaner Eller kan de forskellige systemer supplere hinanden? Se den livlige debat på Ingeniørens debatside, der kommer langt omkring.
Hvorfor er sportrafik mere attraktiv?En af debattørerne er Hjalmar Christiansen, der står bag artiklen "Metro Cityringen er en gigantisk fejltagelse", skriver blandt andet: Det med busser i forhold til sporvogne er en af de ret finurlige ting i trafikplanlægningen. Det er nemlig således, at selvom man korrigerer for komfort, kørehastighed og alt det der, så har sporvognene (og S-tog og metro) 20-30% flere passagerer i forhold til busserne. Til dato har jeg ikke hørt nogen rigtig god forklaring på hvorfor. Men analyserne er stort set enige om, at det er sådan det ser ud. Sikkert er ihvertfald, at man finder nærmest ingen bilejere blandt buspassagererne. I sporvogne, S-tog og metro er det derimod normalt, at passagererne har bil derhjemme - Og i mange tilfælde kunne de endda have brugt den til den aktuelle tur. Læs hele debatten her:
|
||||||||||||||||||
|