Letbaner.DK
 
Passagerprognoser for Københavns Metro
Nyhed 00122  

Passagerprognoser for Københavns Metro

26.11.05
Professor Bent Flyvbjerg kritiserer Ørestadsselskabets prognoser i magasinet Ingeniøren

OTM-modellen har vist sig meget unøjagtig, og data for 62 baner verden over viser, at dette er et almindeligt og vedvarende problem for passsagerprognoser udført med denne modeltype, skriver Bent Flybjerg. Den gennemsnitlige prognose forudsiger 70 pct. flere passagerer, end der faktisk kommer, og når fejlen først er begået, så forsvinder den ikke igen, selv mange år efter en bane er åbnet. Ørestadsselskabets problem med manglende passagerer er derfor med stor sandsynlighed kommet for at blive. Professor Bent Flyvbjerg er leder af Ålborg Universitets forskningsprogram om store infrastrukturprojekter.

Det er netop denne model, der er grundlaget for beregningerne af Metro Cityringens passagerprognoser, og dermed banens økonomi. Trafikgruppen Letbaner.DK har i flere projekter og analyser gjort opmærksom på de særdeles høje passagerprognoser for Metro Cityringen i forhold til erfaringerne med den nuværende metro.

Bent Flyvbjerg fortsætter: "En metro eller anden bybane i København er en god idé. Som udgangspunkt for det videre arbejde er der brug for en uafhængig undersøgelse af Københavns metro svarende til undersøgelserne af Arlanda-banen i Stockholm og Gardermo-banen og lufthavnen i Oslo. Herunder også en undersøgelse af beslutningsgrundlaget for cityringen. Formålet skal være at kortlægge, hvordan det kunne gå så galt med både anlægsudgifter og passagerindtægter (på den nuværende metro, red.) og hvordan vi kan gøre det bedre fremover." skriver Ingeniøren.

/ME

Læs Ingeniøren d. 25.11.05

OBS: Se indlæg i TV2 Lorry d. 25.11.05 her.

Til top

 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold