Letbaner.DK
 
Søren Pind er åben for sporvogne
Nyhed 00041  

Søren Pind
Borgmester Søren Pind

 

Søren Pind er åben for sporvogne

 
07.08.04
I en artiklen 'Familiernes by' skriver borgmester Søren Pind bl.a. om kollektiv trafik, hvor han vil gå til opgaven med et åbent sind.

I Jyllands Posten d. 7. august 2004 gør Søren Pind status over de sidste fem år i Københavns Kommune, hvor han giver udtryk for, at det nu er ved at gå bedre. På nogen punkter er der dog meget at indhente. I den lange artikel lægger han blandt andet vægt på den kollektive trafik, der ikke fungerer ordentligt. Buslinier indskrænkes og priserne stiger mens driftsunderskuddet er ude af kontrol.

Grundig drøftelse af kommende projekter

Metrocityringen, som metroens 4. etape også kaldes, er Søren Pind pricipielt tilhænger af, men "det er på tide, at der kommer mere helhed i vores trafikpolitik. Tag Wien. Her har man lavet en helhedsplan, der sikrer, at alle former for kollektiv trafik kan køre sammen.

En sporvogn kan køre til samme perron som metroen, og passagerer kan derved nemt og bekvemt stige om. Sådan har vi mildest talt ikke valgt at bygge vores stationer. Tænk på kaosset ved Nørreport, når man skal stige fra S-tog til Metro eller for den sags skyld bussen. Det samme ved Vanløse og Flintholm.

Efter sommerferien agter jeg at foreslå Borgerrepræsentationen, at vi tager en grundig drøftelse af den kolletive trafiks situation og får udarbejdet en helhedsplan, så tingene kan spille sammen, før vi endnu en gang kaster os ud i et projekt, "fordi vi skal have det". Tingene skal spille sammen.

Når jeg nævner Wien, er det ikke et tilfælde. Det er en af de få byer i Europa, hvor det rent faktisk er lykkedes uden tvang at få folk til at tage den kollektive trafik, samtidig med at den private trafik mindskes. Det bør vi lade os inspirere af. Og jeg vil i denne forbindelse gerne sige - jeg går til opgaven med åbent sind: Kræver det sporvogne, så lad os få dem."

/HB


Relaterede nyheder:

København mangler en overordnet trafikplan

Metroens fjerde etape bliver uden Venstre i København, hvis ikke øvrige trafikproblemer tænkes ind. (19.10.04)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
 


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Opdateret 16.09.08