Forsiden fra OPP-rapport, med en letbane på Klampenborgvej foran Lyngby
Storcenter burde glæde direktøren, men han udtrykker kun frygt for
sine kunder, som han mener altid vil komme i bil.
Bekymring om letbane i gadeniveau
15.02.04
Arrivas forslag til en letbane i gadeniveau vil ikke give de problemer som Lyngby
Storcenter mener.
I avisen hver/DAG d. 13.02.04 udtaler direktør Torben Schwabe fra Lyngby Storcenter, at "en
fremtidig letbane igennem Lyngby vil give uoverskuelige trafikale problemer medmindre letbanen
bliver ført under jorden på strækningen Klampenborgvej - Buddingevej".
Letbaner.DK svarer d. 17.02.04 i samme avis at letbanen tværtimod vil afhjælpe flere af
de nuværende problemer med bilkøer ved viadukten i det centrale Lyngby.
Erfaringen i udlandet er at letbaner i gadeniveau aflaster vejene for busser og biler i en sådan grad, at de
resterende biler lettere kommer frem og gademiljøet forbedres.
Undergrundsstationer har derimod en vanskeligere tilgængelighed og egner sig ikke så meget til lokal
trafik. De er bedre til regionaltrafik, der ikke aflaster bustrafikken i samme grad som letbaner i gadeniveau.
Letbaner.DK tror ikke at flertallet ønsker at blive transporteret i undergrunden, men hellere vil lade sig
transportere oppe i lyset på åbne gader og strøg med integrerede hurtige trafikmidler.
Letbaner, der kan integreres i det eksisterende gadenet, tiltrækker da også en helt ny type rejsende.
Den større komfort og hurtigere hastighed end med bus gør at letbanen ikke opleves som et
fravalg af egen bil, men et tilvalg af noget der er bedre.
Letbaner i udlandet bruges af alle samfundslag. Derfor kan det forventes at en pæn procentdel af
de nuværende bilister (ca. 25%) vil benytte letbaner.
Bedre dækning med niveau-løsning
Ved anlæg af en letbane i gadeniveau, som foreslået af Arriva, bliver ikke kun prisen halveret.
Der kan også etableres flere standsningssteder langs ruten, f.eks. ved Lyngby Storcenter,
der ellers IKKE kan påregne at få et selvstændigt standsningssted med en tunnelløsning.
Tilgængeligheden til letbanen i gadeniveau er meget let - og det frie udsyn
til gadelivet giver en lækker og sjov oplevelse. Letbanen virker som et hurtigt
'rullende fortov', der er overdækket og med direkte adgang til butikker og arbejdspladser.
Samtidig kan en større del af bustrafikken overflødiggøres til fordel for
miljøet. Linierne 190, 191, 196, 200S og 300S behøver således ikke længere at
køre frem til Lyngby station, men kan nøjes med at køre til letbanen.
Erfaringer fra udlander viser at buspassagerer ikke har noget
imod at skifte til en komfortabel letbane med høj frekvens.
Ekspropriationer kan undgåes
Fungerende borgmester i Lyngby Taarbæk, Lene Kaspersen (K) og borgmester i Glostrup, Søren
Enemark (S) klager over nogen nødvendige ekspropriationer i Arrivas projektforslag.
Letbaner.DK har i deres ideoplæg til Ring 3 letbanen fra 2003 beskrevet en lidt anden
linieføring, der i det væsentligste undgår ekspropriationer og nedrivninger.
(Se i menuen: Om Letbaner > Publikationer).
Tendensen peger på letbane
70% af borgerne langs Ring 3 går allerede ind for en letbane ifølge Megafon analyse.
70% vil ligeledes benytte den. Dette sammenholdt med udlandske erfaringer om letbaners
popularitet og succes peger entydeligt på at en letbane kan blive et uvurderligt aktiv for
indbyggere og erhvervsliv.
En letbane vil altså ikke give flere trafikproblemer, men tvært imod være en mulighed
for at forbedre trafikforholdene til gavn for alle uanset om man kører i bil eller vælger letbanen.
Debatten for og imod er naturlig og nødvendig forud for en så vigtig beslutning,
men i de byer, hvor der er etableret letbaner, er modstandere blevet til tilhængere.
/HB
Relaterede nyheder:
|