Togsættet samles igen efter den adskildte køretur.
Foto: Aarhus Letbane
Aarhus har fået letbanetog nr. 2
28.09.16
Det hurtigere Tango-tog er beregnet til at køre mest på Grenaabanen.
Letbanetog nummer to er ankommet til Aarhus. Torsdag morgen den 15.09.2016 trillede det 39 meter lange letbanetog fra en blokvogn og ned på skinnerne i letbanens Trafik- og Servicecenter i Banegraven, oplyser Aarhus Letbane I/S.
Det var letbanetog nummer to af i alt 26 togsæt, som Aarhus Letbane skal modtage fra togproducenten Stadler. Samtidig var det første letbanetog af typen Tango, som især skal køre på strækningen mellem Aarhus og Grenaa.
Tango er indrettet med flere og større sæder og en mere avanceret affjedring, der både øger komforten og gør det muligt at køre med en tophastighed på 100 km/t. Aarhus Letbane får 12 Tango-togsæt, der alle produceres på Stadlers fabrik i den schweiziske by Altenrhein.
Ankom i to dele
Tango er så stort, at det skilles ad i to dele og derefter transporteres på to blokvogne op gennem Tyskland og Danmark. Særtransporten udføres om aftenen og natten for ikke at genere den øvrige trafik.
To af de tre vogne efter den adskildte køretur fra Berlin.
Foto: Aarhus Letbane
Vel ankommet til letbanens Trafik- og Servicecenter i banegraven, samles togsættet igen, hvorefter det er klar til at blive testet. I første omgang på letbanens område i Banegraven vest for Ringgadebroen. Senere fortsætter testarbejdet på de længere strækninger mod Grenaa og Odder, fortæller Aarhus Letbane I/S.
Det første letbanetog var en Variobahn
I juni modtog Aarhus Letbane Danmarks første letbanetog af en lidt mindre type, der især skal betjene det centrale Aarhus. Typen hedder Variobahn, er 32 meter langt og indrettet med færre sæder og flere ståpladser, så passagererne lettere kan stige på og af. Topfarten er 80 km/t. Aarhus Letbane har bestilt 14 togsæt af typen Variobahn, der fremstilles på Stadlers fabrik i den tyske hovedstad Berlin.
Variobahn til venstre, og den hurtigere Tango til højre. Illustration: Aarhus Letbane
Det nye Tango-letbanetog kommer fra Stadlers testanlæg i Velten lidt uden for Berlin. Her har det allerede gennemgået de første tests, og det arbejde fortsætter nu i Aarhus, slutter Aarhus Letbane I/S.
Man skal være to til en Tango
Selvom der nu er "to til en Tango", må vi vente på det syn lidt endnu(!), da kørestrømsanlægget endnu ikke er etableret.
I første omgang trækkes de rundt på de spor, der er færdige. Når der kommer strøm over skinnerne, kan "dansen" - og indøvningen af letbaneførere - begynde.
Under Aarhus Kulturhovedstad 2017 til næste år, åbner Aarhus Letbane i maj måned. Først åbnes den nye indre letbanestrækning på 14 km fra Aarhus H over Skejby Sygehus til Lisbjerg og Lystrup.
Til efteråret 2017 følger så Nærbanens næsten 100 km bane fra Odder via Aarhus til Grenaa.
Nærbanen ombygges over det næste hele år - fra en sidebane med dieseltog - til en letbane med el-tog.
/HB - kilde: Aarhus Letbane I/S
Relaterede nyheder:
|