Krydset Randersvej/Ringvejen ved vandtårnet færdig d. 03.08.16.
Foto: Aarhus Letbane.
Letbanebyggeri i overhalingsbanen
19.08.2016
Letbanen er nu bygget igennem alle kryds fra Lisbjerg i nord til det centrale Aarhus. Nu arbejdes der ved Mejlgade.
Efter tre års omfattende anlægsarbejde med Aarhus Letbane kan trafikanterne så småt begynde at se frem til normale forhold på byens stærkt trafikerede vejnet, skriver Aarhus Letbane I/S.
I den netop overståede weekend lagde Aarhus Letbane den sidste skinne i vejkrydset mellem Ringgaden/Randersvej-Nørrebrogade. Dermed har Aarhus Letbane overstået én af anlægsarbejdets største udfordringer for trafikanterne: Etablering af skinner tværs gennem alle vejkryds fra Lisbjerg i nord til Vennelyst Boulevard i det centrale Aarhus. En strækning, der krydser flere af byens mest trafikerede veje.
Krydset Ringgaden/Randersvej-Nørrebrogade mod syd før sidste asfaltering d. 04.08.16.
Foto: Lars Ljungquist
Udfordrende for trafikken
Det har bestemt ikke været uden udfordringer, hverken for os som anlægsselskab eller byens trafikanter, udtaler anlægschef i Aarhus Letbane I/S, Jørgen Hansen.
Men med tanke på at vi har lagt skinner til Danmarks første letbane midt i Danmarks næststørste by, synes vi faktisk, at det er gået over al forventning. Bilister og naboer har udvist stor forståelse og tålmodighed, samarbejdet med Aarhus Kommune har været godt, og vi har til gengæld holdt tidsplanen, siger Jørgen Hansen.
Udfordringen i at lægge skinner i flere af byens største vejkryds er blevet løst ved at udføre arbejdet et halvt kryds ad gangen. På den måde har trafikken kunnet opretholdes i den del af krydset, hvor man ikke har lagt skinner. Undervejs har ulemperne typisk begrænset sig til smallere vejbaner, nedsat fart og forbud mod venstresving.
Krydset Ringgaden/Randersvej-Nørrebrogade mod nord efter sidste asfaltering d. 05.08.16.
Foto: Lars Ljungquist
De store kryds blev ordnet i sommerferien
Ved samtidig at udføre de største kryds som Ringgaden og Ringvejen i sommerferien, har vi kunnet minimere generne for trafikanterne. Til gengæld har vi med nat- og weekendarbejde trukket på naboernes tålmodighed. Heldigvis møder vi generelt stor opbakning til letbaneprojektet. Det er vi taknemmelige for, siger Jørgen Hansen.
Arbejdet med krydsningerne begyndte for et år siden med Paludan-Müllers Vej. Siden har letbanen krydset Randersvej ved Lisbjerg, Brendstrupgaardsvej, Olof Palmes Allé og Nehrus Allé i Skejby samt Ringvejen, Stockholmsgade, Stjernepladsen, Ringgaden og Vennelyst Boulevard.
Krydset Randersvej/Ringvejen færdig d. 04.08.16.
Foto: Lars Ljungquist
Nu lægges der skinner på tværs af Mejlgade
Arbejdet med at lægge skinner til Aarhus Letbane i byens vejkryds fortsætter. Fredag aften 19. august startes med opstilling af trafikskilte. Kort efter midnat skæres og graves asfalten op. Denne del af opgaven forventes at vare hele weekenden.
Mandag morgen 22. august fortsætter arbejdet med at støbe beton. Efterfølgende lægges der skinner i de to kryds, der støbes ned i endnu et lag beton. Til sidst asfalteres krydset, så skinnerne ligger i niveau med vejen.
Det samlede arbejde med at lægge skinner i krydset forventes at vare 14 dage. Særligt det indledende arbejde, hvor asfalten fjernes, kan medføre støj - også om natten, hvilket letbanen har fået dispensation til for at blive hurtigt færdige.
Cyklisterne på Mejlgade (der primært er en cykelgade) skal ud på lille omvej gennem krydset mens anlægsarbejdet udføres.
Arbejdet fortsætter på Kystvejen.
I slutningen af august, hvor togtrafikken på Nærbanen stopper for at blive omdannet til letbane, fortsætter anlægsarbejdet med etablering af skinner i krydset Nørreport/Kystvejen. Her skal den mest komplicerede forgrening anlægges.
Samtidig skal der etableres kørestrøm på letbane- strækningen i form af mastefundamenter, master og køreledninger. De første master er allerede opstillet. Dette arbejde fortsætter det meste af efteråret.
Så snart det bliver muligt senere på året, vil der blive udført testkørsler. I det nye år begynder den egentlige indøvning af letbaneførere.
/HB - kilde: Aarhus Letbane I/S
Relaterede nyheder:
|