Aarhus letbanetog er designet i et bredt samarbejde. (Hjulkapsler mangler endnu på dette billede).
Foto: Helge Bay
De har designet Aarhus Letbane
08.08.16
Danmarks første letbanetog er designet i et internationalt kreativt samarbejde.
Vi synes, at vi har fået et flot letbanetog med tydelige nordiske rødder, udtaler Malene Sørensen fra Aarhus Letbane. Designet er unikt for Aarhus Letbane og er blandt de elementer, som skal styrke rejseoplevelsen.
Elegante farvenuancer
Mikset af grå, blå og sort bliver tilført den mere markante røde farve, som er letbanens identitetsfarve. Indvendigt går grå og blå igen, men tilsat lysere farver på loft og vægge. Her er rød valgt som farve til blandt andet holdegreb, stopknapper og døre.
De to modeller tog: Variobahn og Tango, hvoraf kun en Variobahn (tv) er leveret. Den hurtigere Tango (th) er primært til Grenåbanen. Begge togtyper vil dog kunne køre på hele nettet. Illustration: Aarhus Letbane
Komfortable sæder
Sæderne har god polstring, og betrækkene i uld er leveret af den anerkendte tekstilvirksomhed Kvadrat, der hører hjemme i Ebeltoft.
God tilgængelighed for alle
Letbanens indretning er tænkt til både børn og voksne, daglige pendlere og turister, ældre og handicappede. Blandt andet er håndtag, holdestænger, stopknapper, overflader og piktogrammer designet, så de tilgodeser ældre og handicappede.
Moderne LED-teknik: Belysningen i togene bygger på LED-teknologi, der sikrer et naturligt lys, sparer energi og automatisk reguleres efter mængden af dagslys. Også togenes for- og baglygter er med LED-teknik.
Interiør i Aarhus Letbanes første Variobahn-tog.
Foto: Aarhus Letbane
Hvem har udviklet letbanens design?
Design af letbanetogene har været en proces med inddragelse af flere aktører.
Designprocessen er sket i tæt samarbejde mellem Stadlers designafdelinger i hhv. Berlin og Alterhein og Aarhus Letbanes designrådgiver - Holscher Design.
Herudover har Kvadrat i samarbejde med kunstnerduoen AVPD bidraget til design af tekstil på sæderne.
Togenes lydlogo er lavet af den Aarhusianske musikduen Sonic Ways, mens brand bureauet Kontrapunkt står for letbaneselskabets designlinje, herunder Letbanens farve og stationsmarkør
I løbet af designprocessen er togdesignet løbende blevet forelagt og diskuteret sammen med lokale kræfter i Arkitektgruppen og Letbanens Råd for tilgængelighed. De to gruppers bidrag og kommentarer har ligeledes været et vigtigt input i designprocessen.
Britta Degn fra Aarhus Letbane har haft det projektledelsesmæssige ansvar for design af togene, mens Jens Michael Toft har det tekniske ansvar.
Fartgreb (eller stropper) ses sjældent i kollektiv trafik i dag. De giver en bedre komfort for stående passagerer, især lavere personer. Foto: Aarhus Letbane
/HB /NW - Kilde Aarhus Letbane.
Relaterede nyheder:
|