Visualisering af Ring 3 letbanen foran Herlev Hospital
Foto: Torben Eskerød. Visualisering udført af Cenario v/Lars Hifling.
Lov om Hovedstadens Letbane forsinkes
01.04.16 (opdateret d. 03.04.16)
Ændringsloven om Ring 3 letbanen er forsinket flere gange af stor forvirring om anlægspriserne.
Den endelige vedtagelse ved 3. behandling skulle være gennemført d. 17/3, men er udskudt på grund af spørgsmål og ændringsforslag. Det er lykkedes et mindretal i Lyngby-Taarbæks byråd at bringe diskussionen om letbanen kontra busløsning ind i Folketinget.
Det er Liberal Alliance (LA) og Dansk Folkeparti (DF) der stiller spørgsmål. Dette er desværre ikke nogen aprilsnar!
Useriøs debattone i Lyngby ført op i Folketinget
Enkelte borgere i Lyngby har igennem længere tid udbredt vildledende oplysninger og tal på banen om letbanen. I dag er der kommet flere vildledende oplysninger om letbanens pris fra en "anonym Cowi-medarbejder", der mener at man skal lægge trafikomkostninger og eksternt betalte ledningsomlægninger på prisen. Dette har aldrig været praksis i nogen statslige anlægsprojekter. (Trafikomkostninger er det fiktive værditab, der kan beregnes ud fra tidstab for biler i anlægsperioden).
Cowi bakker op om budgetterne
Cowi tager afstand til udtalelsen i Ingeniøren: 'Cowi kan ikke genkende de fremsatte påstande, herunder at konkrete anlægsarbejder ikke skulle være medtaget i budgettet, således at projektets samlede anlægsbudgettering skulle være mangelfuldt', skriver pressechefen Charlotte Holm i en kortfattet mail til Ingeniøren.
'Cowi kan bekræfte, at alle besluttede tilkøb er indeholdt i budgettet, og at trafikanternes omkostninger ikke skal indgå i anlægsbudgettet' skriver hun.
Skitse til Linjeføringen igennem Lyngby og DTU.
10 kommuner sat planken ud af ét mindretal
10 kommuner langs Ring 3 i Hovedstaden kan lige nu se på at et mindretal af politikere i Lyngby-Taarbæks byråd gør alt hvad de kan for at spolere et længe planlagt fælles projekt, der skal være til gavn for hele Hovedstadsområdet. Letbanen spås at blive en uvurderlig vækstmotor for kommunerne.
Lyngby-Taarbæk Kommune siges især at få økonomisk gavn af letbanen i form af værdistigninger og investeringer med tilflytning af flere store arbejdspladser, som fx Microsoft der er flyttet til Lyngby og Novozymes, der også har besluttet at flytte.
Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen og borgmester i Herlev, Thomas Gyldal Petersen udtaler, at det er uværdigt, og at Folketinget burde holde sig for gode til dette.
Der er tillid til den positive effekt af letbanen
Eksperter vurderer stadig at en busløsning ikke vil kunne give en tilsvarende attraktionsværdi, og stort set vil betyde status quo i forhold til den nuværende busbetjening.
Transportministeren har også udtrykt tillid til, at letbanen, i højere grad end busser, er i stand til at tiltrække bilister til den kollektive trafik og vil få stor betydning for aflastning af vejtrafikken i korridoren.
Transportministeren har desuden i flere svar til Transportudvalget klart fremhævet at letbanen har flere fordele frem for busløsningerne: "Tidsgevinsterne for de kollektive trafikanter er opgjort til ca. 1,9 mia. kr/år. Tidsgevinsterne ved at etablere letbanen i stedet for den eksisterende busdrift kan være undervurderet, da trafik-modellen OTM ikke opererer med forsinkelser for busdriften som følge af trængsel", skriver ministeren i et svar.
Anlægsprisen i Ring 3 projektet
Ifølge lovforslagets bemærkninger er den samlede anlægspris med reserver 4,1 mia. kr. for 28 km, hvortil kommer ledningsomlægninger til 800 mio. kr., som betales af ledningsejerne ifølge Metroselskabet.
Ifølge Letbaner.dk er det i udlandet helt normalt at ledningsomlægninger kan koste op til en tredjedel af letbaners samlede anlægssum, da de mest kører i byer.
Ligeledes vurderes den gennemsnitlige kilometerpris på 200 mio. kr. for helt normal for letbaner. Faktisk ligger prisen i den lave ende (150-300 mio. kr. pr. km), hvilket igen kan sammenlignes med Metro Cityringens 1,4 mia. kr. pr. km.
Og så bør de mange fordele på miljø og trængselsområdet tages med, hvilket LA nu bagatelliserer i hidsige vendinger.
Sammenligning med København-Ringsted projektet:
|