Letbaner.DK
 
De første betonspor støbes nu i Aarhus
Nyhed 00508  

Billedtekst
Arbejdet på Nørrebrogade
Foto: Aarhus Letbane

 

De første betonspor støbes nu i Aarhus

 
15.02.16
45 år efter den sidste sporvogn kørte i remisen, anlægges de første skinner til letbanen i det centrale Aarhus.

Skinnerne støbes i beton, der dækkes af græs og skaber en grøn kile fra havnen til Universitetshospitalet i Skejby.

Aarhus Letbane skriver historie i disse dage: Godt 45 år efter at de gule sporvogne kørte deres sidste tur i byen, lægges der nu skinner i det centrale Aarhus til sporvognens moderne afløser, Letbanen.

Det sker i første omgang på Nørrebrogade på strækningen fra Knudrisgade til Nørre Boulevard. Herfra fortsætter arbejdet med at etablere skinner videre nordpå til Skejby via Randersvej, Nehrus Allé og Olof Palmes Allé.

Senere i år (2016) følger strækningen langs den nye havnefront, mens der allerede er lagt skinner fra Universitetshospitalet i Skejby over Lisbjerg og frem til Lystrup.

En letbane kan skabe nye byrum

"Med de første skinner i det centrale Aarhus, når Letbanen endnu en vigtig milepæl, der gør det nemmere at se, hvad vi kan glæde os til, når Letbanen kører i 2017: Et moderne, komfortabelt og miljøvenligt transportmiddel, der forbedrer forholdene for mange pendlere i Aarhus og løser nogle af byens trafikale udfordringer.

Samtidig viser de nye spor, hvordan en letbane kan skabe nye byrum og dele pladsen med de øvrige trafikanter på en måde, der skaber ny dynamik i bybilledet og trafikafviklingen," siger Letbanens direktør, Claus Rehfeld Moshøj.

Letbanen bliver en grøn kile

Skinnerne støbes i beton i et såkaldt 'slab track', der skaber en næsten plan overflade.

Teknikken benyttes på hele strækningen fra Dokk1 til Aarhus Universitetshospital i Skejby og giver flere fordele: Fra Nørreport til Skejby plantes der grønt græs på cementen, hvilket skaber en flot, grøn kile i vejen.

Langs den nye havnefront deler Letbanen pladsen med fodgængere og cyklister, og de får nemmere ved at krydse skinnerne, når de er støbt ned i belægningen.

 
Fakta:

  • Aarhus Letbane bliver Danmarks første letbane og åbner i maj 2017 - samme år som Aarhus er Europæisk Kulturhovedstad.
  • I år er det 45 år siden, at den sidste sporvogn kørte i Aarhus - det skete 7. november 1971.
  • Hver af de nye skinner er 18 meter lange og vejer 1.062 kg.
  • Aarhus Letbane omdanner 98 km nærbane til Odder og Grenaa til letbane, der kombineres med 12 km ny letbane i Aarhus - i alt 110 km.
  • Efter Aarhus er der også letbaner på vej i Odense og København.

 
/HB, kilde: Aarhus Letbane I/S
 


Relaterede nyheder:

Letbanekontrakt med Keolis

Aarhus Letbane Drift I/S har indgået kontrakt med Keolis SA om den fremtidige letbanedrift. (19.08.15)

Aarhus letbanetog vist frem

Designet af Danmarks første letbanetog blev præsenteret for pressen i den Rå hal (15.06.15)

Anlægsarbejder på Nørrebrogade

Aarhus Letbane indleder nu arbejdet med anlæg af letbanespor midt på Nørrebrogade og Nørreport. (25.01.15)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen Øverst til venstre.
   

De nye spor viser, hvordan en letbane kan skabe nye byrum og dele pladsen med de øvrige trafikanter" siger Claus Rehfeld Moshøj

 
1. etape bygges nu
Standsningssteder 1. etape
1. etape med ny letbane (rød linje), hvor togene skal fortsætte ud på nærbanerne (blå linjer).
Klik for større kort.
 
 

Læs mere her:

Internationalt team sætter letbanen på skinner (#4)
(Aarhus 09.02.16)
SF: Drop tunnel og invester i letbane
(Aarhus 09.02.16)
Letbanen på skinner: Det er en stor dag
(Aarhus 04.02.16)
Midtbyen er nu på skinner
(Aarhus 04.02.16)
Letbanens skinner bliver nu lagt
(Aarhus 04.02.16)
Letbane kan bane vej til bæredygtighed.
(Blog Aarhus 03.02.16)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Opdateret d. 06.12.22