Letbaner.DK
 
Aalborg letbane skal tilbage på Finansloven
Nyhed 00502  


Letbanen er det bedste bud på en løsning af den tunge trafikbelastning på Aalborgs veje, mener de to repræsentanter fra egnen.

 

Aalborg letbane skal tilbage på Finansloven

 
19.10.15
Staten løber fra klar aftale, skriver to repræsentanter fra egnen i Altinget.dk. De mener, at staten gør forskel på de store byer.

Jesper Jespersen, administrerende direktør i NOVI Forskerpark og Steen Royberg, partner i Nybolig Erhverv og formand for Erhverv Norddanmark skriver i Altinget d. 9/10-15, at Staten løber fra klar aftale og at aftaler er til for at blive holdt.

Transportministeren meddelte den 29.09.15, at Aalborg Letbane ikke er på Finanslovsforslaget for 2016. Aalborg Letbane udgør en meget lille del af den samlede finanslov, en post på 41 millioner kroner for 2016, hvilket udgør en forsvindende lille del af den samlede finanslov.

Til gengæld har det fatal betydning for væksten i Aalborg og hele Norddanmark, at staten nu løber fra en klar aftale om finansiering af letbanen.

En aftale, der blev indgået med finansloven for 2015, og som vi i Norddanmark har handlet efter siden.


Visualisering af letbanen ved Gigantium i Aalborg, Illustration: Henning Larsen Architects
 

Mere vækst kræver bedre transport

Væksten sker i disse år i de store danske byer. Det er her, befolkningstilvæksten er størst, ligesom antallet af beskæftigede er markant højere end i resten af landet.

Aalborg er en by i rivende udvikling, og etableringen af letbanen sikrer både tiltrækning af yderligere investeringer og grundlag for byens fortsatte udvikling.

En udvikling, vi som repræsentanter for erhvervslivet i Aalborg ser som helt nødvendig og en garanti for en fortsat stærk infrastruktur og adgang til kvalificeret arbejdskraft i vores område.

Men Aalborg Letbane er ikke blot væsentlig for at sikre væksten i Nordjylland. Den har også en vigtig betydning som transportmiddel.

Hver dag pendler 25.000 mennesker til Aalborg for at arbejde, og 41.000 studerende til deres uddannelse.

Når det nye supersygehus er klar i 2020, vil det betyde en yderligere forøgelse af trafikken. 1.700 ambulante patienter skal dagligt til behandling, og hertil kommer pårørende, ansatte med flere.

Vejene i Aalborg er i forvejen belastede og kan ganske enkelt ikke rumme den øgede trafikmængde. Det kræver en radikal anden løsning, som letbanen er det bedste bud på.

Markant forskelsbehandling af de fire største byer

Vækst og jobskabelse sker i alle større byer, og det er ikke tilfældigt, at landets fire største byer, København, Århus, Odense og Aalborg alle har indgået aftaler med staten om at anlægge letbaner.

Hidtil har staten behandlet de fire byer ens med finansiering af letbaneprojekter efter de samme principper. Med udspillet om at droppe det statslige tilskud til Aalborg Letbane lægges der op til en markant forskelsbehandling.

Der er i vores øjne ingen tvivl om, at Aalborg Letbane skal tilbage på finansloven, så den fortsatte vækst og udvikling i Norddanmark bliver sikret. Det var en klar aftale - og aftaler er til for at blive holdt.

/HB - kilde Altinget.dk


Relaterede nyheder:

Bliver Aalborg letbane ofret?

Aalborg kommune blev lovet 830 mio. kr. til letbanen, men det er nu fjernet fra finanslovsudspil. (30.09.15)

60 indsigelser til Aalborg Letbane

Indsigelserne svarer meget godt til bemærkninger fra borgermøderne, skriver Nordjyske. (17.09.15)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen Øverst til venstre.
   

"Hidtil har staten
behandlet de fire
byer ens med
finansiering af
letbaneprojekter
efter de samme
principper. Med
udspillet om at
droppe det statslige
tilskud til Aalborg
Letbane lægges der
op til en markant
forskelsbehandling.
/Altinget.dk

 


Linjeføring af første letbane i Aalborg, Illustration: Udredningsrapport

 

 
 

Læs mere her:

Letbane: Er det forskelsbehandling?
(Aalborg 17.10.15)
Gade: Letbane er dårlig økonomi
(Aalborg 29.09.15)
Aalborg protesterer over nej til letbane
(Aalborg 13.10.15)
Aalborg Letbane: Staten løber fra klar aftale
(Altinget 09.10.15)
Aalborg Letbane - anmodning om foretræde
(Folketinget 09.10.15)
Partier bag Togfonden: Tag ansvar, Venstre
(Altinget 08.10.15)
Aalborg nægter at opgive letbane
(Aalborg 08.10.15)
Aalborg vil have letbane tilbage på sporet
(Aalborg 07.10.15)
Aalborg kører videre med letbane-plan
(Aalborg 07.10.15)
Behov for ny busplan
(Aalborg 06.10.15)
DF holder døren på klem for Aalborgs letbane til 1,8 milliarder
(Aalborg 01.10.15)
Frustreret over letbane-nej (Aalborg 01.10.15)
Letbane: det mener buspassagererne
(Aalborg 01.10.15)
Regeringen vil sløjfe milliardbeløb til kollektiv trafik
(Altinget 01.10.15)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold