Letbaner.DK
 
Økonomiske trafikinvesteringer efterlyses
Nyhed 00453  

Rejsekortstander
Rejsekortet ser ikke ud til at have været
båret af en fremtidssikret vision.

 

Økonomiske trafikinvesteringer efterlyses

 
25.06.13
Omkostningseffektive trafikinvesteringer er en mangelvare i Danmark, især set i lyset af rejsekortets problemer.

I Berlingske den 16. juni kan man læse, at man i London kan spare penge ved at få folk til at stoppe med at bruge deres 10 år gamle rejsekort, der er et system, som næsten svarer til det nye danske rejsekort.

For ti år siden blev indbyggerne i London tilbudt et Oyster Card, der til forveksling minder om det danske rejsekort. Ligesom det danske rejsekort, bruges det nuværende engelske rejsekort på lokale tog- og busstrækninger.

Men de afgørende forskelle er, at der med Oysterkortet ikke skal tjekkes ud på busser, og at det også kan bruges som periodekort. Dermed har det været lettere at bruge for kunderne i London, end vores nye rejsekort i Danmark.

Selvom rejsekortet stadig har mange børnesygdomme, har man efter pres fra brugere og politikere i sidste øjeblik valgt at beholde det populære klippekort i endnu et år, indtil man får bedre styr på de mange problemer. Alligevel har man nedlagt mange salgssteder, hvor borgere uden elektronisk adgang, kunne få vejledning og hjælp. Dermed gør man det sværere f.eks. for en stor gruppe ældre borgere, at gøre brug af den kollektive trafik.

Dertil kommer, at Rejsekortet vil være væsentligt dyrere at bruge for visse målgrupper på mange strækninger, og milliardinvesteringen i Rejsekortet har allerede nu været en dyr fornøjelse for trafikselskaberne.

I Vestsjælland har der ikke været samme det fokus på problemerne, så her er klippekortene allerede udfasede og kommer næppe tilbage.

Men kortet har allerede nu en forældet teknologi. Dermed har vi nu et nyt system i Danmark, der også i de næste 10-15 år bliver voldsomt dyrt, og beregninger viser, at Rejsekortet for mange danske trafikselskaber vil koste dem mere, end hvis man havde beholdt de gamle klippekort.

Kunderne er i centrum i London

Kundedirektøren for Londons trafikselskab, TfL, Shashi Verma udtaler til Berlingske: "I alle andre aspekter af kundernes liv, bliver de ikke tvunget til at bruge et bestemt betalingskort. I supermarkedet, tøjbutikken og på benzinstationen, tager de bare kreditkortet frem og betaler, men ikke i transportsystemet. Med det gamle rejsekort ender kunderne med at spilde tid, og det er dyrt for trafikselskabet at drive kortene".

Derfor er man i London ved at lægge sidste hånd på at fremtidssikre systemet med den såkaldte NFC-teknologi. Man udskifter alle læserne, så de rejsende kan bruge deres kreditkort i stedet for det traditionelle rejsekort, Oysterkortet.

Samtidig baner det vejen for, at mobilen kan bruges som rejsekort, og dermed er der udsigt til en økonomisk gevinst og en bedre brugeroplevelse.

Systemet bliver en overskudsforretning

Allerede nu er Londons busser blevet udstyret med NFC-teknologien, som giver de rejsende mulighed for, at de kan bruge deres kreditkort som betaling og billet. I løbet af året bliver det også muligt i undergrundsbanen, letbanen og på lokaltog.

Det nye system har været under udvikling i fem år og har kostet knap 700 mio.kr., ikke mindst fordi 23.000 læsere skulle udskiftes. Men iflg. kundedirektøren har økonomisk gevinst været strategien helt fra begyndelsen, og at det skulle være en overskudsforretning for trafikselskabet.

Londons Trafikselskab er ikke begejstrede for at være kortudstedere, fordi der er ret dyrt. Giver man bankerne den rolle, så er det fremragende. Så er det dem, der bliver ringet op, når det ikke virker.

Oyster Card er ti år gammelt, men teknologien er omkring 15 år gammel. Man så helst, at alle brugerne skiftede væk fra Oyster Card, men realistisk set bliver det måske kun halvdelen, fordi nogle ikke har betalingskort og ikke er trygge ved at bruge det.

Men med den nye teknologi, har trafikselskabet sikret sig, at systemet er fremtidssikret.

Endnu en omkostningstung trafikinvestering

I Danmark må vi nok indstille os på, at Rejsekortet er endnu en omkostningstung infrastruktur-investering, som er blevet forældet inden introduktionen og ikke har været båret af en fremtidssikret vision. Det ser ud til at kunne blive en grund til at danskere fravælger den kollektive trafik.

/ME


Relaterede nyheder:

Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
   

"I Danmark må vi nok indstille os på, at Rejsekortet er endnu en omkostningstung infrastruktur-investering, som er blevet forældet inden introduktionen og ikke har været båret af en fremtidssikret vision.".

 
 

Læs mere her:

Gammeldags klippekort af pap overlever et år mere
Ingeniøren (19.06.13)
Her er rejsekortets ømme punkter
Ingeniøren (19.06.13)
Rejsekort: Sådan vil vi udnytte et års timeout
Ingeniøren (19.06.13)
TS: Sådan kan vi få ryddet op i rejsekortets takst-jungle
(Ingeniøren 12.06.13)
Rejsekortet er fyldt med prisbøvl
(Politiken 25.05.13)
Rejsekortet er på kant med loven
(Politiken 24.05.13)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold