Bybanevogn i Nestun, hvorfra banen forlænges til Lagunen d. 22.6.2013.
Bergen Bybane - en letbane-succes
19.06.13
300 mio. kr. under budget og færdig to måneder før tid. Det kan lyde som ethvert anlægsprojekts drømmescenarie, men er ikke desto mindre status for 2. etape af Bergens Bybane.
Atkins har projekteret den banetekniske del af etape 2, som indvies på fredag d. 21. juni 2013 med normal drift dagen efter. Letbaner.dk har gjort det til en tradition at deltage i Bergens invielser. I den anledning har Letbaner.dk venligt modtaget følgende artikel fra firmaet.
Første nye letbaneby i Norden i 85 år
Samtidig med at vi i København i sin tid skrottede sporvognen i byens gader, valgte man også at afskaffe de gamle sporvogne i Bergen. Men som led i Bergenprogrammet, som skal sikre en klimavenlig udvikling af byens vej- og transportnet, begyndte man for 10-15 år siden at planlægge den nye letbane i Bergen, som skulle blive den første nye letbaneby i Norden i 85 år. I dag transporterer Bergen Bybane dagligt 31.000 passagerer, hvilket er langt flere, end de mest optimistiske analyser havde forudsagt.
Bybanen etableres af Bybanen AS (Hordaland Fylkes-kommune) og er delvist finansieret af biltrafikken, idet der er etableret en trængselsring med betalingsanlæg omkring den indre by.
Færdig 2 måneder før
22. juni 2010 var datoen for indvielsen af første etape af Bergen Bybane, som strækker sig over 9,8 km og 15 stationer mellem Bergen Centrum og Nesttun.
Anden etape, som havde byggestart i januar 2011, leder banen videre forbi 5 stationer til indkøbscenteret Lagunen i Rådal. På denne etape har Atkins leveret projektering af spor, kørestrøm og banestrømsforsyning samt RAMS-arbejde for den samlede projektering.
"Vi har haft et utrolig godt samarbejde med Multiconsult, hvilket også har været udslagsgivende for resultatet. Banen stod færdig to måneder før tid og 300. mio. kr. under budget," fortæller Atkins' projektleder, Torsten Valentin Sommer.
Af hensyn til planlægningen af åbningsceremonien har man alligevel valgt at bevare den oprindelige dato for indvielsen 21. juni 2013. Den mellemliggende periode bliver brugt på testkørsel på strækningen. Og her har tilbagemeldingerne fra kunden været ovenud positive.
Projektet har givet gode erfaringer til senere opgaver med letbaneprojektering. "Sporlayoutet og kurverne er anderledes for letbaner end for traditionelle baner, ligesom projekteringen af kørestrømsanlægget også er anderledes," forklarer Torsten Valentin Sommer.
Letbanen er allerede en stor passagersucces
Bergen er præget af en forholdsvis lille bykerne omgivet af mange mindre bysamfund, som man har ønsket at binde sammen. Dette er allerede lykkedes over al forventning, idet åbningen af første etape blev en langt større passagersucces og har tiltrukket langt flere passager - som ikke tidligere benyttede kollektiv transport - end forventet. Ifølge Torsten Valentin Sommer skyldes dette sandsynligvis letbanens regelmæssighed, og at den hurtigt bringer folk frem til deres bestemmelsessted på en nem og behagelig måde.
At banen har tilført området et massivt løft, ses også ved en stigning på omkring 20-25 % i boligpriserne nær stationerne.
Bybanen er så vidt muligt integreret i områdets øvrige trafik. Stationernes placering i relation til de større buscentraler gør det nemt at kombinere de forskellige transportformer, og letbanen har forkørselsret, hvorved den kommer hurtigere og mere regelmæssigt frem i forhold til både bil og bus.
I Nesttun kører letbanen midt i gågaden, mens den uden for bymæssig bebyggelse kører i eget tracé. Sporene er mange steder indpasset i den øvrige belægning, således at de både ligger som traditionelle spor, men også med græsbelægning, asfalt, beton, brosten afhængig af byens omgivelser.
En yderligere fordel ved bybanen frem for byens busser er, at den kører døgnet rundt.
/Rikke K. Hansen
Relaterede nyheder:
|