Letbaner.DK
 
Fremtidens grønne trafik
Nyhed 00444  

Ny letbane i Angers, Frankrig
Letbanen i Angers, Frankrig åbnede i sommeren 2011.
Foto: Sonja Stockmarr

 

Fremtidens grønne trafik

 
20.03.13
Omstilling fra dieseldrift til eldrift bør også ske i den kollektive bytrafik.

Det er glædeligt, at regeringen nu reserverer 27,5 mia.kr. i Togfonden.DK til elektrificering af det danske jernbanenet mellem Danmarks største byer.

I lighed med de fleste andre lande i Europa vil man i fremtiden kunne tilbyde pendlere og bilister et moderne sammenhængende banenet med hurtige og pålidelige eltog baseret på gennemprøvet materiel.

Rejsehastigheden op i byerne

Men uden en tilsvarende omstilling fra dieseldrift til eldrift af den kollektive trafik i Danmarks fire største byer København, Aarhus, Odense og Aalborg vil man ikke få det maksimale ud af den 27,5 mia.kr. store jernbaneinvestering.

Derfor er det vigtigt, at man fortsætter investeringerne i hurtige og eldrevne letbaner. Ellers vil pendlere, der i fremtiden har brugt 1 time på at komme fra Odense til København, f.eks. opleve en rejsetid i bus på 45 minutter for at komme fra Københavns Hovedbanegård til Husum. En strækning på kun ca. 8 km.

I de store danske byer kører dieseldrevne busser med en gennemsnitshastighed på 15-16 km/t, medens eldrevne letbaner i udlandet kører 22-25 km/t.

I de fleste lande i Europa reduceres trængslen på vejene med en hurtig og grøn kollektiv transport både mellem landsdelene og i byerne.

Udviklingen i udlandet

Sideløbende med investeringer i eldrevne højhastighedstog, investerer de fleste lande i Europa markant i omkostningseffektive eldrevne letbaner i byerne med forbindelse til jernbanenettet. Dermed har den kollektive skinnetrafik løftet en større og større del af landenes transportbehov, og mobilteten er blevet forøget på grund af hurtigere, behageligere og mere præcise kollektive baner både i byerne og mellem landsdelene.

De fleste letbaner findes i Tyskland med 56 systemer. I Frankrig eksisterer der nu 25 byer med letbaner, og det er en stigning på 22 fra 1980.

En letbane tager plads i gaderummet, men det udnyttes 22 gange mere effektivt end med biler. De fleste steder kører letbaner i eget areal uden indhegninger, for at undgå at virke som en barriere.

Motivet bag letbaneudbygninger er bl.a. ambitioner om byudvikling, bedre miljø og energieffektivisering. Effekten har været stigende investeringer i nye boliger, butikker, erhvervslokaler og uddannelsessteder. Dertil kommer, at ejendomspriserne stiger med 20-25% i områder med nye letbaner.

/ME

 
 


Relaterede nyheder:

Langsom trafikafvikling

Langsom trafikafvikling på landets veje koster virksomhederne dyrt mener Dansk Erhverv, der efterlyser virkemidler i JP. (14.08.12)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
   
 

Læs mere her:

Ny jernbane blev to milliarder kr. billigere på halvandet år
(Ingeniøren 11.03.13)
Regionen vil se på letbane over Vestfyn
(TV2 Fyn 06.03.13)
Togplan skal suppleres af letbaner (Login).
(Licitationen 06.03.13)
Her er supertogene, der kan køre København-Aalborg på 3 timer
(Ingeniøren 05.03.13)
Langsigtet investering til gavn for Hovedgård området
(Horsens 04.03.13)
Odense, Aalborg og Aarhus: Borgmestre jubler
(DR Politik 01.03.13)
Nu elektrificerer vi den danske jernbane
(Ingeniøren 01.03.13)
Gaveregn til tog-Danmark
(Ingeniøren 01.03.13)
27,5 mia. kr. til en hurtigere og mere miljøvenlig jernbane i Danmark
(Ministeriet 01.03.13)
Op mod 30 milliarder skal investeres i hurtige togforbindelser
(DR Politik 01.03.13)
SRSF vil lave éntimes togrejser mellem storbyerne
(Berlingske 01.03.13)
Timemodel kan flytte hver anden fra fly og bil til tog
(Berlingske 01.03.13)
DSB og Banedanmark jubler over togfond
(JP 01.03.13)
Radikale: Danmarkshistoriens største investering i tog
(JP 01.03.13)
Skanderborg frygter at blive kørt ud på et sidespor
(Berlingske 01.03.13)
Grøn glæde over togplaner
(Berlingske 01.03.13)
Dansk Erhverv: Togplan er rigtig god for virksomheder
(DR Nyheder 01.03.13)
Odense, Aalborg og Aarhus: Borgmestre jubler
(DR Politik 01.03.13)
Hurtigere tog udløser ny Vejlefjord-bro og fynsk bane
(DR Politik 01.03.13)
Forsker: Timemodel er et kolossalt løft af togtrafikken
(DR Politik 01.03.13)
Ekspert: Togplan kan kvæle Karup Lufthavn
(DR P4 M&V 01.03.13)
Milliarder på vej til broer og skinner
(Berlingske 28.02.13)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold