Letbanen i Angers, Frankrig åbnede i sommeren 2011.
Foto: Sonja Stockmarr
Fremtidens grønne trafik
20.03.13
Omstilling fra dieseldrift til eldrift bør også ske i den kollektive bytrafik.
Det er glædeligt, at regeringen nu reserverer 27,5 mia.kr. i Togfonden.DK til elektrificering
af det danske jernbanenet mellem Danmarks største byer.
I lighed med de fleste andre lande i Europa vil man i fremtiden kunne tilbyde pendlere og bilister
et moderne sammenhængende banenet med hurtige og pålidelige eltog baseret på gennemprøvet materiel.
Rejsehastigheden op i byerne
Men uden en tilsvarende omstilling fra dieseldrift til eldrift af den kollektive trafik i Danmarks
fire største byer København, Aarhus, Odense og Aalborg vil man ikke få det maksimale ud af den 27,5
mia.kr. store jernbaneinvestering.
Derfor er det vigtigt, at man fortsætter investeringerne i hurtige og eldrevne letbaner. Ellers vil
pendlere, der i fremtiden har brugt 1 time på at komme fra Odense til København, f.eks. opleve en
rejsetid i bus på 45 minutter for at komme fra Københavns Hovedbanegård til Husum. En strækning på
kun ca. 8 km.
I de store danske byer kører dieseldrevne busser med en gennemsnitshastighed på 15-16 km/t, medens
eldrevne letbaner i udlandet kører 22-25 km/t.
I de fleste lande i Europa reduceres trængslen på vejene med en hurtig og grøn kollektiv transport
både mellem landsdelene og i byerne.
Udviklingen i udlandet
Sideløbende med investeringer i eldrevne højhastighedstog, investerer de fleste lande i Europa
markant i omkostningseffektive eldrevne letbaner i byerne med forbindelse til jernbanenettet.
Dermed har den kollektive skinnetrafik løftet en større og større del af landenes transportbehov,
og mobilteten er blevet forøget på grund af hurtigere, behageligere og mere præcise kollektive
baner både i byerne og mellem landsdelene.
De fleste letbaner findes i Tyskland med 56 systemer. I Frankrig eksisterer der nu 25 byer med
letbaner, og det er en stigning på 22 fra 1980.
En letbane tager plads i gaderummet, men det udnyttes 22 gange mere effektivt end med biler. De
fleste steder kører letbaner i eget areal uden indhegninger, for at undgå at virke som en barriere.
Motivet bag letbaneudbygninger er bl.a. ambitioner om byudvikling, bedre miljø og energieffektivisering.
Effekten har været stigende investeringer i nye boliger, butikker, erhvervslokaler og uddannelsessteder.
Dertil kommer, at ejendomspriserne stiger med 20-25% i områder med nye letbaner.
/ME
Relaterede nyheder:
|