Ja, til Odense-letbane
14.03.11
Et enigt byråd besluttede at sige ja til en letbaneløsning, for at gøre byen
mere bæredygtig.
Den gennemførte forundersøgelse peger på, at et letbanenet i Odense kan være med
til at øge den kollektive trafik på et økonomisk og miljømæssigt bæredygtigt
grundlag, og dermed binde byen sammen på tværs af byområder.
BRT-løsningen fravalgt
Et stort flertal i byrådet har d. 16.02.2011 vedtaget at arbejde videre med en letbane-løsning.
Det betyder, at der nu alene fokuseres på en letbane og ikke på de øvrige undersøgte
alternativer som f.eks. BRT-busser (Bus Rapid Transit).
I starten af projektperioden vil BRT-løsningen, vurderet ud fra likviditeten, være mere
attraktivt. Det skyldes, at letbaneløsningen indeholder en række kommunale omkostninger, der skal
afholdes tidligt i projektperioden. Men fra 2023 og frem vil der være en bedre likviditet forbundet
med en letbanenløsning.
Det skyldes:
|
· At letbanen ikke i samme omfang som BRT-busser belastes negativt af den fortsatte
trafikvækst, fordi letbanen bedre kan erstatte de omkostningstunge busruter med en mere
driftsøkonomisk løsning.
|
· At forudsætningen om trafikvækst vil give en vækst i billetindtægterne,
som er til letbanens fordel på grund af driftsøkonomiske fordele.
|
|
Letbanenet som H-model
Letbanenettet fastlægges ud fra en H-model, som består af to linjer med en fælles strækning
igennem midtbyen, der vil få en samlet strækning på 21 km. Første etape er på 14,5
km fra Tarup via Bolbro og Vesterbro igennem midtbyen til Rosengårdcentret, Campus og nyt OUH, frem til
Hjallelse station. Etablering af letbanen er baseret på et økonomisk bæredygtigt grundlag,
med staten som medfinansierende.
Den samlede model knytter midtbyen sammen med Campus, Vollsmose, Bolbro og det nuværende Universitetshospital
på en måde, så flest mulige beboere forbindes med flest mulige arbejdspladser og uddannelsespladser.
Eksempel på Byfortættet Østre stationsvej med græs.
Dermed ligger det fuldt udbyggede net inden for 5 minutters gangafstand for:
|
· 45.000 beboere
· 35.000 arbejdspladser
· 25.000 uddannelsespladser
|
|
I 2020 og længere frem vil disse tal stige på grund af mulighederne for byudvikling og
byfortætning.
Letbanen vil i første omgang få direkte skiftemuligheder med det landsdækkende
jernbanenet ved Odense Banegårdscenter og til Svendborgbanen ved Hjallelse station.
Byfortættet Vestre stationsvej med græstracé.
Nye mål for byudvikling og trafikplanlægning
Forundersøgelsen præciserer følgende mål for etablering af en letbane:
|
· Skabe en mere bæredygtig by og understøtte mere liv i bymidten
|
· Knytte vidensområdet ved universitetet sammen med bymidten og understøtte
udveksling og synliggørelse af Odense som vidensby
|
· Knytte bymidten og de omkringliggende boligområder og bydele sammen og skabe grundlag
for fortætning, byomdannelse og nye kvaliteter omkring letbanens standsningssteder
|
· Skabe en attraktiv sammenhæng mellem tog, regionale- og lokale busser, så flere rejser
fra bolig til arbejde eller uddannelse kan ske med kollektiv trafik af høj kvalitet
|
· Udnytte at Odense og København "kommer tættere på hinanden" i 2018, hvor
rejsetiden i tog bliver en time mellem de to store byer
|
· Holde fokus på og understøtte de sunde transportformer gang og cykling,
samt give bilisterne et reelt alternativt til bilen
|
|
Infrastrukturen vil være forberedt til det kommende nye store Universitetshospital (OUH) og den
nye Forsker og Vidensby, samtidig med at letbanen får forbindelse til et Parker og Rejs-anlæg
ved motorvejen over Fyn.
Krydset Nyborgvej-Palnatokesvej bliver aktivt knudepunkt
VVM-undersøgelsen kan nu igangsættes
Projektets næste fase igangsættes med henblik på:
|
· Gennemførelse af en VVM undersøgelse
|
· Forberedelse af detailplanlægning
|
· Udarbejdelse af en sammenhængende strategi for byfortætning- og omdannelser i
letbanekorridoren
|
· Oplæg til plangrundlag
|
· Forberedelse af anlægsudbud
|
|
Kommunen forventer, at VVM-undersøgelsen vil vare i 2 år med en omkostning på 13 mio.
kr., hvoraf staten har givet tilsagn om en medfinansiering på 4 mio.kr.
Græstracé på Nyborgvej
Rammebetingelser
Mulighederne og forudsætningerne for en fremtidig involvering af FynBus' rolle og Staten er af helt
afgørende betydning for, hvordan projektet organiseres og finansieres.
Der er lagt til grund:
|
· At der ved særlov oprettes et statsligt/kommunalt infrastrukturselskab, hvorigennem
Odense kommune automatisk opnår låneadgang til investeringer i infrastruktur.
|
· At Staten medfinansierer de forventede investeringer i infrastruktur med 50%
|
· At Odense kommune gennem infrastrukturselskabet opnår låneadgang til
indkøb af det rullende materiel, men selv afholder den løbende betaling til
renter, afdrag, vedligehold mv.
|
· At lov om trafikselskaber ændres, således at FynBus får hjemmel
til at drive og udbyde driften af en kommende letbane.
|
|
Projektet vurderes at være realiserbart ud fra de opstillede forudsætninger, men de endelige
forudsætninger vil i høj grad være et resultat af en fremtidig dialog med Staten.
Dette vurderer Odense Kommune med baggrund i de hidtidige erfaringer fra Århus, samt den løbende
dialog med FynBus, relevante ministerier og styrelser.
Passage af Syddansk Universitetscenter
/ME
Relaterede nyheder:
|