Grønt lys for Ring 3-letbane.
Grønt lys for Ring 3-letbane
31.07.10
Regeringspartierne støttet af Dansk Folkeparti anbefaler nu en OPP-letbaneløsning langs Ring 3
i stedet for en højklasset busløsning. Af Morten Engelbrecht, Letbaner.dk.
I et debatindlæg i Politiken, søndag den 18. juli, skriver Kristian Phil Lorentsen (V) og Henriette
Kjær (K), " ud fra en samlet vurdering anbefaler vi en letbaneløsning som den mest visionære
og fremtidssikrede løsning for hele regionen."
Og de fortsætter: "Vi synes, at dette projekt er oplagt til at lave som et Offentligt Privat Partnerskab (OPP)
i fuld skala. Det vil betyde, at interesserede private investorer får mulighed for at anlægge banen samt
eje og drive den i f.eks. 30 år.
Hermed løser vi ikke alene udfordringen med finansiering i en tid med knaphed på offentlige
anlægskroner. Vi sikrer også, at aktører med ekspertise inden for letbaner og kollektiv transport
kan komme på banen med deraf følgende effektivitet og høj service for passagererne.
Mon ikke der findes kompetente aktører og investorer, som er villige til at prøve kræfter med
OPP i stor skala for første gang i Danmark?" slutter debatindlægget.
Dette budskab kan man da ikke sidde overhørig på Vestegnen. Dermed er borgmestrene på Vestegenen
klædt godt på, når de skal mødes med transportminister Hans Christian Schmidt (V)
efter sommerferien.
I Frankrig åbnes en ny OPP-letbane i august
Ingeniørens Nyhedsbrev omtaler den 22. juli en ny letbane med OPP-finansiering, der er gjort til virkelighed
i Lyon, og den åbnes den 9. august 2010.
"Den skal køre fra centrum til lufthavnen på 25 minutter med få stop undervejs. Der lægges
skinner på en ny strækning på 8,5 km, medens kørsel på de resterende 11,5 km. skal
foregå på eksisterende sporarealer. Den opgave har et konsortium, der tæller store selskaber,
som bl.a. entreprenørvirksomheden Vinci og transportselskabet Veolia påtaget sig. De skal
opføre og drive letbanen i en periode på 30 år."
Lyon har i forvejen fire letbanelinier. Selvom Lyon ligesom København har haft sporvogne tidligere, blev
det nuværende letbanesystem på 50 km. først påbegyndt i 2001. Hertil kommer så den
nye strækning.
I Danmark er ATP interesseret
Pensionsselskabet ATP mener, at man kan løse store offentlige investeringer, som f.eks. letbaner,
billigere end det offentlige, bl.a. fordi man får lagt en god investerings- og vedligeholdelsesplan.
Direktør Lars Rohde, ATP, har tidligere på året udtalt til Jyllands Posten: "Vi har gode
erfaringer med at investere i infrastruktur andre steder i verden. Vi skal blot have afklaret hvilke risici,
der er ved et projekt. For vi er nødt til at tage os betalt for den risiko, som vi skal påtage os.
ATP kunne med fordel investere i og evt. drive de kommende letbaner i Danmark.
Danske firmaer med letbaneerfaringer
Erfaringer om etablering af selve letbaneanlægget kunne overlades til et konsortium af danske virksomheder,
der allerede nu har erfaringer med etablering af letbaner samt en letbaneleverandør, der f.eks. kunne
stå for projektering og leverance af:
|