Visualisering af Nørrebrogade i Århus, C.F. Møller 2009
Århus letbane modtaget positivt
15.03.10
På borgermødet for letbanens 2. høringsperiode d. 09.03.10 tog århusianerne
positivt imod projektet.
Visionen er på sigt at opbygge et letbanenet, der betjener hovedakserne i den kollektive trafik
i Århus, indledte Ole Sørensen fra Midttrafiks letbanesekretariat, som derefter gennemgik
hovedpunkterne i det omfattende projekt.
Søren Lave, der er kommunens planlægger, fortsatte med en mere detailleret gennemgang af
projektet og med fokus på de miljømæssige konsekvenser.
Begrænsede miljøpåvirkninger
VVM-redegørelsen er primært en gennemgang af miljøpåvirkninger. Redegørelsen
konklusion er ifølge Søren Lave at miljøpåvirkningerne generelt er begrænsede.
Miljøundersøgelsen viser at letbanen ikke bidrager til støjen, idet bilstøjen
langt overgår letbanens støjniveau.
På havnefronten vil der ske en væsentlig bydannelse omkring letbanen idet den nuværende
Kystvej ændres fra en 4-sporet vej med et indhegnet jernbanespor til en mere åben 2-sporet vej
med et passabelt letbanetracé. Dette sikrer at adgangen til havnearealerne åbnes for byen,
hvilket har været et længe næret ønske.
På Nørrebrogade og Randersvej vil letbanen blive præget af et grønt tracé,
idet letbanesporenes belægning anlægges med et græsdække. Der forventes dog ikke
nogen mærkbar indskrænkning af biltrafikken på Randersvej og Nørrebrogade, men
letbanen vil erstatte flere buslinjer og forventes at opsuge en del af trafiktilvæksten.
Udsigten bevares
I nedkørslen ad Randersvej mod city er der i dag udsigt over havnen og Århusbugten. Der er
her gjort meget for opnå et visuelt godt resultat, dels ved at anlægge letbanen så
retlinet som muligt, og dels ved ophæng af køreledninger i såkaldte tværfelter,
dvs. wirer der fæstnes til master i vejsiden, i stedet for en masterække midt på vejen.
Med letbanen forventer man desværre ikke færre biler på Randersvej, men til gengæld
skulle biltrafikken falde på den nordlige strækning via Nehrus Allé og Oluf Palmes
Allé, hvor der fortsat kun bliver 2 bilbaner.
Interesserede spørgsmål
Under spørgerunden var spørgelysten og talelysten stor. Tekniske spørgsmål om
dobbeltspor kontra enkeltspor, hastigheder, elektricificering, traktion, perronhøjder og godstog
på havnen dominerede men alt ialt virkede stemningen positiv med lyst til at vide mere.
Mange af spørgsmålene ville dog kunne besvares ved en nærlæsning af den udsendte
VVM-redegørelses tekniske rapport samt tegninger, men det er en stor mundfuld at komme igennem.
Derfor er det gavnligt at der afholdes borger- og informationsmøder.
VVM processen
Den offentlige del af projektet startede med den 1. høringsfase i 2008 hvorefter en VVM-redegørelse
blev udarbejdet i 2009. Efter 2. høringsrunde indføres de sidste rettelser, som høringen
måtte afstedkomme. Derefter den endelige politiske afgørelse, som forventes taget i 2010.
Straks efter en vedtagelse igangsættes detailprojekteringen og i løbet af 2011 starter selve
byggeprojektet. Anlægsarbejderne forløber frem til den forventede åbning i 2015. 1. etape
forventes at koste 1 - 1,2 mia. kr.
Arrangørerne var tilfredse med mødet selv om der kun mødte knapt 100 borgere til
mødet. De store kritikpunkter udeblev helt fra debatten, så stemningen må siges at
være positiv for Danmarks første letbane.
Afleveringsfrist
Den 2. høringsfase varer 8 uger og sidste frist for indlevering af bemærkninger er d.
7. april 2010. Indtil da har alle mulighed for at indsende bidrag og kommentarer til det foreliggende
materiale, som kan hentes på Århus Kommunes hjemmeside her:
www.aarhuskommune.dk/vvmletbane
/HB
Relaterede nyheder:
|