
Ny transportminister, Hans Christian Schmidt (V)
Ny transportminister ønskes velkommen
03.03.10
Vi håber, at den nye transportminister vil fastholde de letbaneinitiativer, der allerede er i fuld gang.
At fastholde de nuværende letbaneinitiativer vil falde fint i tråd med de transport-politiske tiltag i det nye regeringsprogram "Danmark 2020". Her vil man fastholde og udvide den klima- og miljøindsats, som transportområdet skal igennem i de kommende år.
"Den grønne transport skal også udmønte sig i et markant løft af den kollektive transport, så det meste af fremtidens vækst i trafikken løftes af den kollektive transport," kan man læse i regerings transportpolitik.
En markant udvidelse af den vedvarende energiforsyning, vil forhåbentlig også kunne sætte fart i en elektrificering af den kollektive trafik på skinner, for at vi på længere sigt kan få en stor og fleksibel forsyningssikkerhed.
I Sverige har man for længst vedtaget, at kollektiv skinnetrafik i form af jernbaner og letbaner skal køre på grøn strøm. Det har krævet store investeringer, men tilsvarende investeringer har man ikke foretaget i Danmark. Derfor er vi sakket langt bagud, ikke mindst i forhold til de øvrige EU-lande, hvor højhastighedstog mellem landsdelene og letbaner i byerne har fået mange bilister til at køre kollektivt og endog fravælge de forurenende fly.
Lokalpolitisk initiativ
På lokalpolitisk initiativ er to byer i gang med at etablere grøn kollektiv trafik med tilhørende byrumsrenovering, støttet af de lokale trafikselskaber. Staten har bevilget ½ mia.kr. til første etape af et letbanenet i Århus, der er planlægt åbnet i 2015, og Odense har fået bevilget 4 mio.kr. til en VVM-undersøgelse af en letbane, der er planlagt åbnet i 2017.
Det er disse grønne kollektive bytrafik-initiativer, som vi håber, at transportminister Hans Christian Schmidt vil bakke op om.
/ME
Relaterede nyheder:
|