Cykler er også uønskede på Gedser station
Gedserbane lukker og slukker
13.12.09
Lørdag d. 12.12.09 kørte DSB sin sidste tur på Gedserbanen og lukkede dermed Gedser bys sidste chance
for et come back.
Så lykkedes det alligevel at udsulte Gedserbanen længe nok til at beslutningstagerne
gav sig og nedlagde endnu en jernbane, 38 år efter de sidste statsbanenedlæggelser
i Danmark.
Banen har ellers været sejlivet, da der i en årrække kun har været
ét dagligt tog på banen.
Man skal til Canada for at finde en bane med en ligeså dårlig togbetjening.
Hovedårsagen til lukningen skal findes i beslutningen om Femernbæltforbindelsen,
der nu har fjernet banens sidste chance for en fremtid som international forbindelse.
Overlad banen til Lollandsbanen
Men hvad med Sydfalster og Gedser-borgerne? DSB har gentagne gange ikke vist evne til at
betjene små baner, så hvorfor ikke lade Gedserbanen betjene af f.eks. Lollandsbanen?
Desuden kunne banen betjene Væggerløse, hvor der hovedsalig bor pendlere.
Det har ofte været foreslået, men er blevet afvist af Transportministeriet, der ikke
ønsker samfundsøkonomisk ubalance eller engsstøtte via 'kulturbaner'.
Fra Skagen til Gedser
Gedser, der markerer Danmarks ydergrænse mod syd, er en af landets smukkest beliggende byer, som
kunne have haft samme turiststatus, eller bedre end Skagen. Byen er let tilgængelig for
københavnere og tyske turister, som kunne lokkes til området i langt højere tal end idag.
Men familien Danmark har tydeligvis vendt Sydfalster ryggen. Med banens hjælp kunne området
ellers være løftet ud af det hængedynd, der beskæftigelsesmæssigt og
mentalt har ramt byen.
Gedser set fra Stationsvejen med 'hotellet' og brugsen.
Flyt hele byen
Når man idag står i Gedser by og toget ér kørt, trænger følelsen
af forladthed ind på én som en isnende kulde. Færgetrækkene er den eneste
tilbageværende trafik, men det gavner ikke byen.
Dankortautomat findes ikke i byen og biblioteket er forlængst lukket. Den enlige købmand
ligner ikke noget fra vores århundrede og andre forretninger findes ikke. Hovedgaden ligner mest
en kulisse og tanken om at nogen er tvunget til at bo her er skræmmende.
Der er ikke afsat penge til at tage Gedserbanens spor op, men vi ved fra andre nedlagte jernbaner, at
det er meget svært at få genåbnet en forfalden jernbane.
Så valget kunne stå imellem hurtigst muligt at overlade Gedserbanen til Lollandsbanen -
eller at tvangsforflytte hele Gedser by til en ny stationsby på Lolland ved den fornyede
Fugleflugtslinje.
Så kunne man da i det mindste give Lolland en chance for et fornyet håb, men borgerne i
Gedser er under alle omstændigheder taberne.
Afsked med Gedserbanen
Det sidste tog på Gedserbanen i denne omgang er det, som Dansk Jernbaneklub har hyret DSB til at
køre søndag d. 13. december.
Se
Afskedstur på Gedserbanen
/Helge Bay
Relaterede nyheder:
|