Letbaner.DK
 
Gedserbane lukker og slukker
Nyhed 00359  

IC3 på Gedser station
Foto: Helge Bay, d. 10.08.2009
Cykler er også uønskede på Gedser station

 

Gedserbane lukker og slukker

 
13.12.09
Lørdag d. 12.12.09 kørte DSB sin sidste tur på Gedserbanen og lukkede dermed Gedser bys sidste chance for et come back.

Så lykkedes det alligevel at udsulte Gedserbanen længe nok til at beslutningstagerne gav sig og nedlagde endnu en jernbane, 38 år efter de sidste statsbanenedlæggelser i Danmark.

Banen har ellers været sejlivet, da der i en årrække kun har været ét dagligt tog på banen.
Man skal til Canada for at finde en bane med en ligeså dårlig togbetjening.

Hovedårsagen til lukningen skal findes i beslutningen om Femernbæltforbindelsen, der nu har fjernet banens sidste chance for en fremtid som international forbindelse.

Overlad banen til Lollandsbanen

Men hvad med Sydfalster og Gedser-borgerne? DSB har gentagne gange ikke vist evne til at betjene små baner, så hvorfor ikke lade Gedserbanen betjene af f.eks. Lollandsbanen?

Desuden kunne banen betjene Væggerløse, hvor der hovedsalig bor pendlere.

Det har ofte været foreslået, men er blevet afvist af Transportministeriet, der ikke ønsker samfundsøkonomisk ubalance eller engsstøtte via 'kulturbaner'.

Fra Skagen til Gedser

Gedser, der markerer Danmarks ydergrænse mod syd, er en af landets smukkest beliggende byer, som kunne have haft samme turiststatus, eller bedre end Skagen. Byen er let tilgængelig for københavnere og tyske turister, som kunne lokkes til området i langt højere tal end idag.

Men familien Danmark har tydeligvis vendt Sydfalster ryggen. Med banens hjælp kunne området ellers være løftet ud af det hængedynd, der beskæftigelsesmæssigt og mentalt har ramt byen.

Gedser hovedgaden
Foto: Helge Bay, d. 11.08.2009
Gedser set fra Stationsvejen med 'hotellet' og brugsen.

Flyt hele byen

Når man idag står i Gedser by og toget ér kørt, trænger følelsen af forladthed ind på én som en isnende kulde. Færgetrækkene er den eneste tilbageværende trafik, men det gavner ikke byen.

Dankortautomat findes ikke i byen og biblioteket er forlængst lukket. Den enlige købmand ligner ikke noget fra vores århundrede og andre forretninger findes ikke. Hovedgaden ligner mest en kulisse og tanken om at nogen er tvunget til at bo her er skræmmende.

Der er ikke afsat penge til at tage Gedserbanens spor op, men vi ved fra andre nedlagte jernbaner, at det er meget svært at få genåbnet en forfalden jernbane.

Så valget kunne stå imellem hurtigst muligt at overlade Gedserbanen til Lollandsbanen - eller at tvangsforflytte hele Gedser by til en ny stationsby på Lolland ved den fornyede Fugleflugtslinje.

Så kunne man da i det mindste give Lolland en chance for et fornyet håb, men borgerne i Gedser er under alle omstændigheder taberne.

Afsked med Gedserbanen

Det sidste tog på Gedserbanen i denne omgang er det, som Dansk Jernbaneklub har hyret DSB til at køre søndag d. 13. december.  

Se Afskedstur på Gedserbanen

/Helge Bay


Relaterede nyheder:

Gedserbanen får flere tog

DSB vil forsøge sig med en daglig ekstra togafgang med start d. 14.05.2007.
(04.05.07)

Gedserbanen sætter sindene i kog

Transportministeren står fast på genåbning. (02.03.06)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
   

Valget kunne stå imellem hurtigst muligt at overgive Gedserbanen til Lollandsbanen
- eller at tvangsforflytte hele Gedser by til en ny stationsby på Lolland.

/Helge Bay

 
 

Læs mere her:

Farvel til Gedserbanen.
(Folketidende 11.12.09)
Sidste tur med Gedserbanen blev en utur.
(Folketidende 09.12.09)
Afskedstur på Gedserbanen
(Dansk Jernbaneklub
DJK 21.11.09)
Hvad koster det at holde Gedserbanen?
(Folketidende 20.11.09)
Lad dræsiner få skinnerne til Gedser.
(Folketidende 31.10.09)
Gedserbanen lukker og slukker.
(DR 04.02.09)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold