Østre Stationsvej
Forundersøgelser om letbane i Odense
27.10.09
Målet er, at Odense letbanes 1. etape skal være i drift indenfor år 2017.
Odense kommune er nu i gang med forundersøgelser til 1. etape af en letbane på 7 km, der skal
køre mellem Odense Banegård Center, Rosengårdscenteret, IKEA og Syddansk Universitet
for at ende ved et Park and Ride-anlæg ved motorvejen. Letbanen vil også komme til at betjene
det nye Regionssygehus samt en ny Forsker- og videnpark, der skal bygges i de kommende år.
Borgmester Jan Boye håber, at en letbane i Odense er en realitet inden længe. Borgmesteren udtaler
bl.a.: "Kommunen har vedtaget en miljøpolitik, hvor man vil arbejde for at blive Danmarks mest
bæredygtige by og en grøn by i verdensklasse. Her passer letbanen perfekt ind, da det er en
hurtig, komfortabel og miljørigtig måde at bevæge sig gennem byen på. Samtidig
ønsker vi at skabe en bymidte, hvor fokus er på mennesker og bæredygtige løsninger.
Så jeg håber meget, at de undersøgelser, der er i gang, kan fremskynde processen med at
få en letbane til Odense."
For 1½ år siden begyndte man at drøfte mulighederne for etablering af en letbane i Odense, og
allerede nu er forundersøgelserne igangsat. De skal sikre, at letbanens placering og de ambitiøse
planer kommer til at give flest mulige kvaliteter til Odense.
Den miljøvenlige letbane er også et centralt element i planerne om at lukke Thomas B. Thriges
Gade for den forurenende biltrafik, og omdanne gaden til et strøg med nye mødesteder, der vil
give plads til et pulserende byliv med leg og udfoldelse. Målet er, at letbanen skal være i
drift indenfor år 2017.
Disse tiltag er baserede på talrige udenlandske erfaringer, hvor tidligere gader med gennemkørende
biltrafik forvandles til miljømæssige oaser med letbaner til gavn for mobiliteten og borgernes sundhed.
Letbaneudstilling
En målrettet planlægning har bl.a. resulteret i, at Odense kommune allerede nu kan vise borgerne
eksempler på, hvordan en letbane vil se ud i byen. Det er en udstilling, der er udformet som en
imiteret model af en letbanevogn med generelle informationer om, hvad en letbane er og om Odenses
letbaneplaner.
Udstillingen flyttes rundt i byen i ugerne 42, 43, 44 og 45, hvor den besøger nogle at de steder,
som vil få glæde af den rigtige letbane. Der udleveres også brochurematerialer til
interesserede ikke alene om letbaneplanerne, men også om udformningen af Thomas B. Triges Gade
i fremtiden.
På et postkort kan borgerne så skrive deres idéer om, hvordan de mener, at byrummet skal
være i gaden. Odense kommune planlægger at udskrive en arkitektkonkurrence for omdannelsen af
Thomas B. Triges Gade, og det er for at samle inspiration til programmet for arkitektkonkurrencen, at
kommunen gerne vil høre borgernes mening.
Borgmester Jan Boye ved præsentation af udstillingen.
Foto: Odense Kommune
Finansiering
Da letbanen i Odense understøtter visionerne og tankerne bag aftalen om en grøn
transportpolitik, finder kommunen det naturligt at invitere Folketinget og Transportministeriet
med ind i arbejdet med etableringen af letbanen.
I første omgang ansøges om 10-15 mio.kr. til finansiering af et forprojekt og senere
VVM-undersøgelse.
Mon ikke staten kan finde de ca. 150 mio. kr. pr. km. som letbanens 1. etape koster. Det kan jo ses i lyset
af, at den københavnske metro nu beregnes at ville koste ca. 1,3 mia. kr. pr. km.
Sporvognene forsvandt fra Odenses gader i 1952, men odenseanerne kan glæde sig over, at de i den
nærmeste fremtid kommer til at stifte bekendtskab med en videreudvikling i form af moderne letbanevogne.
/ME
I fremtiden kan man læse mere om letbaneplanerne på siden:
www.byenudafboksen.dk (City Design Odense)
Relaterede nyheder:
|