Visualisering fra Odense Kommune
Byplanlæggere vil bygge letbaner
03.11.08
Letbaner.DK præsenterede oplæg om letbaner anvendt i byplanlægningen på
byplanmøde i Helsingør.
Det 58. danske byplanmøde blev afholdt den 2. og 3. oktober 2008 i Helsingør
med deltagere fra hele landet. Der deltog byplanlæggere, arkitekter, kommunale embedsmænd,
politikere samt repræsentanter for forskellige organisationer og offentlige institutioner.
Byplanmøde "Byer i balance"
Foruden et fælles program, var der arrangeret delmøder med henblik på
uddybning af særlige emner og efterfølgende debat.
Et delmøde havde temaet "20 nye trafikterminaler i Danmark", og blev præsenteret
af formand for Dansk Byplanlaboratorium Torben Nøhr.
Letbaner.DK deltog med indlægget: "Sammenhæng mellem trafikformer med det formål
at få flest mulige bilister til at køre på skinner", der blev
præsentere at Morten Engelbrecht.
20 nye trafikterminaler i Danmark
Begge indlæg handlede om etablering af Parker og Rejs-anlæg for at få flest
mulige bilister til at køre på skinner.
"Forslaget til 20 nye trafikterminaler på landsplan ville kunne spare Danmark for udledning
af mindst ½ mio. tons CO2 og vil dermed være et væsentligt bidrag til vores nuværende
reduktionskrav på ca. 13 mio. tons på landsplan. Forudsætningen her er, at hver
terminal har 5.000 pladser og at hver bilist ellers ville have kørt 50 km frem og tilbage",
fortalte Torben Nøhr bl.a.
Morten Engelbrechts budskab var, at få byplanlæggerne til at tænke som bilister
og samtænke Parker og Rejs-anlæg med én samlet pris for parkering og transport.
Desuden bør man benytte de udenlandske erfaringer, hvor store og mellemstore byer har
investeret i at få tre skinnetrafikformer: tog, metro og letbaner til at arbejde sammen,
med tre vigtige pointer for at få bilisterne på skinner:
|