Projektforløbet
1. offentlighedsfase blev afviklet i foråret 2008. Her kunne alle komme med indvendinger
til projektet. Letbaner.DK indsendte i den anledning et høringsvar:
"Idéoplæg til styrkelse af Århus letbaneprojekt", som der er link til
øverst i højre spalte.
Nu forløber udbudsfasen frem til 01.09.08. Derefter vælges rådgiver, der
så skal udforme VVM-redegørelsen i løbet af 2009.
Sammen med VVM-redegørelsen offentliggør kommunen et kommunalplantillæg
i slutningen af 2009, som skal danne grundlag for endnu en offentlighedsfase i 8 uger.
Efter 2. offentlighedsfase, hvor alle igen kan komme med deres bemærkninger, skal der i 2010
tages beslutning i Folketinget ud fra kommunalplantillægget, VVM-redegørelsen og de indkomne
bemærkninger.
Ændring af kommuneplantillægget som følge af
indkomne bemærkninger kan indarbejdes i forbindelse med vedtagelsen, men større
ændringer forudsætter dog, at der udarbejdes et nyt planforslag.
Herefter udarbejdes detailprojekt og forslag til lokalplan for projektet. Efterfølgende
meddeles tilladelse til anlægsarbejdet, som tilstræbes påbegyndt i løbet
af 2011 med henblik på, at letbanens etape 1 kan sættes i drift i 2015.
Den foreløbige tidsplan. Kilde Midttrafik
Lang byggeperiode
Selve letbanebyggeriet forventes at tage fire år fra første spadestik til
åbningen i 2015, hvilket er lang tid set i forhold til tilsvarende udlandske projekter.
Projektet indeholder dog en del komplicerede forhold, der let kan
problematisere projektet og koste ekstra tid og penge at gennemføre.
Letbaner.DK mener dog at en første 'del-etape' fra Århus til Skejby burde kunne åbnes
cirka to år tidligere.
Læs mere i Letbaner.dk's høringssvar:
|