![Letbanevogn fra Saarbrücken, Tyskland](/images/2542_Berlin_BVG_Hackescher_Markt_050603-280.jpg)
Sporvogn i Berlin. Foto: Helge Bay
Letbaner i Aalborg foreslået
11.06.08
S-vælgerforening vil have indført letbaner på skinner i Aalborg, skriver Nordjyske d. 25.05.08
Letbaner kan være den løsning, der gør køerne mindre og giver den kollektive
trafik en opblomstring, mener den Socialdemokratiske vælgerforening i Aalborg Centrum ifølge avisen.
De har udarbejdet et oplæg, som foreningen vil have teknisk forvaltning til at undersøge
konsekvenserne af. Beregninger skal vise, hvad det vil koste at indføre letbaner. Socialdemokraterne
lægger vægt på, at letbaner er væsentligt mere komfortable og hurtigere end bybusser.
Jeg tror, letbaner kan blive Nordjyllands Trafikselskab's chance for at overleve, siger ét
af vælgerforeningens medlemmer, byrådsmedlem Arne Schade til 'Nordjyske'.
To strækninger
I første omgang har vælgerforeningen kig på to strækninger til letbaner:
1. etape skal skabe forbindelse mellem centrum og City Syd og centrum og lufthavnen. Skinner til
en letbanelinie kan kobles på nærbanen ved at lave en streng fra den eksisterende
nærbane til Shoppen i City Syd og en streng fra nærbanen til lufthavnen.
2. etape skal være et letbanelinje fra centrum til universitetsområdet, hvor Gigantium,
svømmehal og måske et kommende sygehus trækker folk til. Letbanen skal gå
fra et område ved Kennedy Arkaden via Jyllandsgade og Sohngårdsholmsvej, forklarer
Arne Schade til avisen.
Transportminister spørges
På baggrund af denne artikel skriver Nordjyske dagen efter, at folketingsmedlem Rasmus Prehn (S)
stiller et §20-spørgsmål til transportminister Carina Christensen (K) om hendes holdning
til den type transportmiddel.
Tidligere ide
Aalborg kommune har tidligere beskrevet en vision om et nyt højklasset transportmiddel
i Aalborg: En sporbus, en mellemting imellem bus og letbane. Sådanne spor-guidede busser findes i dag kun
få steder primært i Frankrig, men erfaringerne er blandede.
Visionen beskriver en mulig linieføring igennem Aalborg, der adskiller sig noget
fra de nu foreslåede letbaner.
Udviklingsplanen fra år 2000 blev skrevet af Infrastrukturudvalget i Nordjylland. Et samarbejde
imellem Aalborg Kommune, Nordjyllands Amt og Trafikministeriet.
![NT-bus ved Aalborg H](/images/3680r_Aalborg-NT-trafik_081006-240.jpg)
NT-bus ved Aalborg H. Foto: Helge Bay
Bybusser er inde i en ond cirkel
Nordjylland har lige nu, som i de større byer i landet, et alvorligt problem med den kollektive bustrafik.
Nordjyske skriver d. 31.05.08 at Trafikselskabet NT talte passagerer i uge 40 sidste år med
bl.a. følgende skuffende resultater:
I Hjørring stiger 12 passagerer på bybussen i snit, men hver fjerde bus har faktisk kun fem
eller færre påstigninger. De to bedst besatte afgange havde hver 36 påstigninger.
- Bybusserne er et område, der er under pres. Det er det også i Aalborg. 10.000
kroners-spørgsmålet er, om tiden er løbet fra bybusserne, siger Ole
Ørnbøl (S), formand for udvalget for teknik og veje til Nordjyske.
- Det er billetprisen og de færre afgange, der er skyld i faldet i passagertallet, og jeg
ved at prisen nu igen stiger med 3,2 procent. Det er noget hø. Vi har set hver eneste gang
prisen stiger, at passagertallet falder, påpeger Ole Ørnbøl overfor avisen.
/HB
Download og læs om kommunens vision om en sporbus/"gummisporvogn" fra år 2000.
Se side 18 i
Udvikling af infrastrukturen i Aalborg-området
Nordjyllands Infrastrukturudvalg, juni 2000. (Pdf 3 Mb)
|