Mulige linieføringer som overvejes (de røde)
Valby overvejer letbaner
21.05.08
Letbaner.dk præsenterede ideer til letbaner i Valby på debatmøde arrangeret af
Valby Lokaludvalg.
Mødet var tænkt som inspiration til arbejdet med den kommende bydelsplan for Valby.
På trods af hele syv S-togsstationer i bydelen, har Valby også alvorlige trafikproblemer
på vejene.
Derfor ønskede Lokaludvalget inspiration til attraktive løsninger som f.eks. letbaner til
Valby som supplement til S-banerne.
Tema-debatmøde om Trafik
Under overskriften "Ambitiøs og attraktiv kollektiv trafik i Valby" inviterede Valby Lokaludvalg
onsdag d. 14.05.08 til debatarrangement på Carlsberg. Samtidig var der lejlighed til at bese
udstillingen om planerne for Carlsberggrunden.
Tilhørerne fik en præsentation om letbaner fra trafikgruppen Letbaner.dk. Forskellige
visioner blev vist til hvordan Valby kan kobles på et eventuelt kommende letbanenet i København.
Emnet havde stor interesse og mulighederne blev diskuteret livligt og positivt imellem alle fremmødte.
Ud af fire mulige linieføringer var der enighed om at pege på to udvalgte, som er vist herover.
De kan så begge kobles på en fælles letbane til Københavns centrum via
f.eks. Vesterbrogade.
Letbane visualiseret på Brønshøj Torv i København.
Lokaludvalget's Trafikgruppe
"Vi vil fokusere på de langsigtede trafikløsninger, der kan give inspiration til virkelige løsninger på trafikområdet
i en ikke så fjern fremtid", udtaler Michael Fjeldsøe, tovholder på lokaludvalgets trafikgruppe.
"Letbaner er blot en mulighed af mange, og med arrangementet ønsker vi at sætte gang i en
kreativ og nytænkende debat blandt Valbyborgere om udviklingen af den kollektive trafik på
den lange bane", siger han til Valbybladet.
Trafikgruppen Letbaner.DK
"Til trods for at Valby er relativt godt stillet med mange S-togs stationer, så kan en letbaneforbindelse
på tværs af bydelen være med til at styrke den kollektive trafik væsentligt i Valby",
udtaler Helge Bay fra Letbaner.dk.
"Erfaringer fra udlandet viser, at letbaneforbindelser tiltrækker pendlere, der ikke tidligere
har benyttet den kollektive trafik. Derfor vil en letbane ikke blive en konkurrent til det eksisterende
S-togs net, men derimod et supplement, der kan betyde, at endnu flere valbyborgere fravælger
biltrafik til fordel for kollektive transportmidler", slutter han til Valbybladet.
Vigerslev Allé linie
Mødet syntes bedst om en linieføring fra Vesterbrogade via Rahbæks Allé til
Valby Langgade, Toftegårds Allé, Vigerslev Allé og til
Vigerslevvej for at krydse Folehaven og ende ved Hvidovre Hospital.
Ud over hospitalet vil denne letbane
betjene boligområderne syd for banen, det centrale Valby og den nordlige del af Carlsberggrunden,
som ikke fik den metrostation de havde ønsket sig.
Fra letbanen er der skiftemulighed til Regionaltog og S-tog på Valby station og til den nye Ring
S-bane på Vigerslev station på Vigerslev Allé. Denne
linieføring går på tværs af de eksisternde S-baner og vil koble Valby og Hvidovre
Hospital sammen med Vesterbro og København på en ny og attraktiv måde.
Roskildevej linie
Desuden en letbane igen udgående fra Vesterbrogade ad Roskildevej, Tårnvej og til
Rødovre Centrum. Denne er tidligere
foreslået af Letbaner.dk i 'Trafikplan København'.
Den vil i Valby kunne betjene
Ålholm station (Ring S-bane), Domus Vista og ikke mindst Zoologisk have.
Letbane med i Bydelsplan
Lokaludvalget overvejer positivt at få disse linieføringer med på den forestående
bydelsplan, som Valby er blandt de første til at lave i Københavns kommune.
Bydelsplanerne er ikke bindene for kommunen men bliver et bilag til kommuneplan 09. Dette betyder at
politikere og forvaltninger er forpligtede til at overveje de ønsker og visioner der ligger
i det lokale udkast.
/HB
Relaterede nyheder:
|