Combino-vogn i Århusfarver, Grafik: Flemming Olsen
10.03.08
Århus Kommune og Midttrafik har besluttet at udarbejde et kommuneplantillæg med tilhørende
VVM-redegørelse for etablering af en letbane i Århus-området.
"Projektet omfatter dels nyanlæg af en letbanestrækning fra Århus H. langs
havnen og videre ad Randersvej til Skejby,
Lisbjerg og Lystrup, dels at der på Odder- og Grenaabanerne indsættes nye lette togsæt,
som kan benyttes både på de eksisterende nærbanestrækninger og på den
nye strækning i gadeforløb", skriver Århus kommune på deres hjemmeside.
Forslag efterlyses
Idéer og forslag til, hvad der bør indgå i planlægningsarbejdet og i
VVM-redegørelsen, kan indsendes frem til den 2. april 2008.
"Det betyder samtidig, at alle meninger i princippet er lige gode. Kommunen indkalder simpelthen forslag
forud for den såkaldte vvm-undersøgelse. Det står direkte i loven, at sporveje,
højbaner og den slags anlæg
altid skal have vurderet deres virkning på miljøet - forkortet VVM",
skriver Århus Stiftstidende d. 20.02.08.
Borgermøde d. 6. marts 2008 på Rådhuset
Umiddelbart efter indsendelsesfristen d. 2. april, afholdes et borgermøde om letbanen d. 6. marts 2008
kl. 19.30 på Århus Rådhus.
Det er nu dine gode ideer skal frem
Det er altså nu du skal skrive og sende dine ideer og tanker om hvordan letbanen bedst kan
anlægges.
Letbanevogn i Kassel, Tyskland, Foto: Århus kommune
De største udfordringer er nok hvordan letbanen skal indføres fra Randersvej
til Banegården og derfra videreføres til Odderbanen. På denne centrale strækning skal
letbanen jo helst være let tilgængelig for flest mulige nye passagerer. Samtidig skal
løsningen være forenelig med de øvrige trafikarter og projekter i området.
Se opgaverne som udfordringer - ikke problemer
En meget vigtig grundholdning må være at man ikke ser konflikter som problemer, men
som en udfordringer.
Det kan godt være at det nuværende skitseprojekt fra kommunen og Midttrafik er det bedste, men hvis man
ser letbanens samspil med omgivelserne i en kreative synsvinkel, vil man måske finde mange andre og
måske bedre løsningsforslag til letbanen.
De store projekter ved havnen, Grenåbanens godstog, bevarelsen af en direkte togforbindelse
Grenå-Århus og letbanens videre passage af baneterrænnet mod Viby er alle eksempler
på udfordringer, der skal løses.
Det vigtigste er dog at det hele tiden er i fokus hvad kunderne ønsker og hvor de gerne vil
kunne komme hen. Måske er duesporvogne løsningen - måske er det helt
almindelige letbanevogne der i første omgang skal til for at sikre en succesfuld start for letbanen.
M97 har et bud
M97/Århus Miljøgruppe skriver bland andet i Århus Stiftstidende d. 06.03.08, at de
går ind for, at Århus får et fremtidssikret letbanesystem så hurtigt som muligt, af
hensyn til borgerne og af hensyn til det lokale miljø og klimaet.
I Århus byråds forslag til letbane ligger en del af skinnerne nede i banegraven.
Strækningen i banegraven betegner M97 som
afsides liggende, fordi den ikke giver mulighed for direkte af- og påstigning. Det ville en
linieføring gennem Busgaden over Bruuns Bro og Frederiks Alle / Skanderborgvej gøre –
derfor foretrækker M97 den, skriver Stiften.
/HB
Relaterede nyheder:
|