Letbaner.DK
 
Nice åbner letbane med fest
Nyhed 00275  

Nice åbner letbane med fest

Fra åbningsfest i Nice. Foto Alstom

 
31.12.07
Ny letbane med bemærkelsesværdig teknologi, blev åbnet ved Den Franske Reviera.

Første etape af et nyt letbanesystem i Nice blev indviet med en stor fest d. 24.11.2007. Strækningen er på 8,8 km og 11 pct. af denne distance køres på batterier. De 20 nye Citadis-sporvogne fra Alstom er nemlig selvforsynende med energi på korte strækninger.

Kontrakten blev underskrevet i juni 2004 og første etape kunne åbnes kun tre et halvt år senere. Når hele anlægget står færdigt i 2020 vil Nice have 3 letbanelinier på 36 kilometer sporvej.

Ingeniøren skriver at når netværket er komplet vil, omkring 60 pct. af den lokale befolkning bo – og 80 procent af arbejdspladserne ligge inden for 500 meter fra et sporvognsstop. Tidligere havde Nice som de fleste større byer sporveje, men de blev nedlagt allerede i 1953 efter at byen havde haft hele 11 linier. Næsten alle sporveje i Frankrig blev nedlagt bortset fra enkelte linier i hhv. Marseille, Lille og St-Etienne.

Med letbaneåbningen i Nice har Frankrig siden 1985 fået 14 byer med nye letbanesystemer - og seks andre byer er på vej.
 

· Kontraktindgåelse juni 2004
· Åbning d. 24.11.2007
· Projektering og byggeri: 3,5 år
· 1 linie (udbygges til 3 linier i 2020)
· Længde 8,8 km (udbygges til 36 km i 2020)
· Heraf ledningsfri kørsel: 435 + 485 m
· Vogntype: Alstom Citatis
· Sporvidde: 1435 mm


 

To Citatis-vogne i Nice. Foto Alstom

Nice letbane har batteridrevne sporvogne

De nye sporvogne har batterier på taget, der opsamler energi under normal drift og tilkobles på korte strækninger, hvor synlige el-ledninger er uønskede. Sporvognen kan køre fuldstændigt som normalt på en strækning af ca. 600 meter uden køreledning.

Nice er den første by i verden med dette moderne batterisystem, der er udviklet af Alstom Transport. Nice valgte hybridløsningen med batteridrift for at undgå køreledninger på de historiske steder som Masséna-torvet og Garibaldi-torvet.

Udover det æstetiske, er det også en fordel, at byen ikke er nødt til at nedtage køreledningerne, når store karnevalsvogne passerer torvene hvert år. Ved at skifte mellem synlige køreledninger og batteriløsning giver Nice en række byrum deres oprindelige stil tilbage samtidig med, at man får en velfungerende offentlig transport og dermed mere liv tilbage til byrummene.

Udover batterier er sporvognene forsynet med aircondition, informationssystemer, videoovervågning, store vinduer og meget lavt gulv.

Flere mulige energiforsyninger

Selvom køreledninger 5 meter over vejbanen stadig er den drifts- og miljømæssigt bedste energiforsyningsform for sporvogne, har Alstom Transport udviklet flere ’trådløse’ systemer, som gør det muligt at indføre sporvognssystemer samtidig med, at udvalgte bymiljøer kan beholde deres oprindelige karakter:

- Batteridrift: Giver strømforsyning på korte strækninger

- GPS (Ground Power Supply): Strømforsyning via et tredje spor i jorden, helt integreret i sporsystemet, hvor strømmen kobles til i sektioner via et signal fra sporvognen. Strømforsyningssektionen er helt dækket af sporvognen. GPSsystemet er i drift i Bordeaux og er ved at blive leveret til Anger, Orleans og Reims.

- Flywheel: Et svinghjul som lagrer energi under drift. Når strømmen slås fra, leverer svinghjulet energi til sporvognens motorer. Dette system benyttes i Rotterdam.

De senere år er der kommet stor nytænkning inden for kollektiv transport i Norden med hensyn til bybaner og kombibaner , siger Nils Daugaard, direktør i Alstom Transport Danmark.

Erfaringer fra Europa viser, at moderne bybaner giver byer nyt liv. Vi ser frem til at dele vores kompetence med de nordiske byer, som planlægger at indføre bybaner og kombibaner og dermed gå i samme retning som mange byer i hele Europa, slutter Nils Daugaard.

Alstom har igen udviklet en teknologisk spændende sporvogn, der vil åbne nye muligheder for etablering af letbanelinier igennem bycentre.

Verdens første batteridrevne sporvogn?

Nice tager verdens første batteridrevne sporvogn i brug, skriver Ingeniøren d. 27.12.07, men er det første gang verden har set batteridrevne sporvogne?

Kendere vil vide, at i sporvognens barndom eksperimenterede man med de såkaldte akkumulatorvogne for at slippe for både heste og køreledninger i gaderne, men det var ikke muligt at få en stabil drift med datidens ildelugtende svovlsyrebatterier.

I københavn kørte der dog akkumulatorvogne på f.eks. Nørrebrogade i en kortere periode fra 1897 til 1902, hvorefter der blev ophængt køreledninger.

Akkumulatorvogn på Nørrebrogade ved søerne. 
Foto: vognstyrer.dk
Akkumulatorvogn Nørrebrogade ved søerne ca. 1900.

Læs mere om Nørrebro-linien her...

/HB


Relaterede nyheder:

Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
   
 

Alstom har igen udviklet en teknologisk spændende sporvogn, der vil åbne nye muligheder for etablering af letbanelinier igennem bycentre.

 
 

Læs mere her:

Revivez la fête du tram - Video åbningsfest (24.11.07)
Communauté d'Agglomération Nice Côte d'Azur
(Information linieplaner)
Citatis i tal.
(Alstom Transport)
Verdens første batteri drevne sporvogne indtager Nice.
(Ingeniøren 27.12.07)
Historisk: Nørrebrolinien (Vognstyrer.dk)
 
 
Nice linienet
Klik for hele linienettet


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Opdateret 02.01.08