Miljøvenlig trafik i Skåne
Letbanevogn på besøg i Malmø.
13.11.07
Mens man i Skåne med succes har satset på kollektiv trafik, ser det anderledes ud
i København, skriver Morten Engelbrecht fra Letbaner.DK i Jyllands Posten d. 23.10.07:
I Jyllands Posten den 17. oktober kunne man læse, at 10 gange så mange dør af
forurening, i forhold til trafikdræbte.
Men alligevel foreslår københavnske politikere trafikløsninger, der øger
vejkapaciteten til biler i Hovedstadsområdet. F.eks. at der skal anlægges flere ringveje
på tværs af de nuværende "fingre", en havnetunnel til bilerne i København samt
indførelse af intelligente trafiksystemer, der skal sikre information til bilisterne,
når trængselsproblemerne opstår.
Sidst, men ikke mindst peges der på, at det kollektive trafikanlæg metrocityringen netop
er påbegyndt.
I disse forslag er der intet om, hvordan man kan begrænse byens stadigt voksende luft- og
støjforurening på grund af de mange biler.
Kun et lille fald
Den kollektive trafik taber stadig markedsandele, og først om 11 år kan man tage
metrocityringen i brug. Ørestadsselskabets beregning viser dog, at biltrafikken i København
kun vil falde med 1 procent som følge af denne 15 mia. kr. store investering, idet den bygger
på at de eksisterende baner skal være fødelinier.
Politikerne er overbeviste om, at disse tiltag skal gøre København til en populær
og international storby, som ikke kun kan markere sig i Ørestadsregionen, men også skal
være en metropol i Nordeuropa.
Derfor tages der også initiativ til at afholde en konference i november om den fremtidige
trafikudvikling i hovedstadsområdet, og ikke mindst hvordan den skal finansieres. Det bliver
nok indførelse af trængselsafgifter til bilisterne, der skal diskuteres, uden at bilisterne
får mulighed for i fremtiden at vælge alternative og miljøvenlige trafikformer.
Disse initiativer står i skærende kontrast til de initiativer, der tages på den anden
side af Øresund.
Også i denne del af Ørestadsregionen vokser pendlingen år for år.
Men i modsætning til københavnsområdet vokser pendlingen med kollektiv
trafik i Västre Skåne mere end pendlingen med bil. F.eks. er togtrafikken blevet
fordoblet siden Øresundsbroen
blev indviet, og i de seneste år har fremgangen ligget på ca. 15%.
Selv bustrafikken er øget, om end ikke i samme omfang.
Let sportrafik
Det er resultatet af en konsekvent økonomisk satsning på den kollektive trafik,
og det er dette arbejde, der skal videreføres med undersøgelser om
"lätt spårtrafik" (Light Rail).
Det er et omkostningseffektivt system i gadeplan, der tiltrækker mange bilister.
I Malmø påbegyndtes i foråret 2007 en kollektiv trafikudredning,
der skal belyse hvilken form for miljøvenlig kollektiv trafik, Malmø
har behov for i fremtiden. Allerede nu kan man konstatere, at let sporvejstrafik vil
være en måde at skabe attraktive trafikale og miljømæssige
forhold på, og dette projekt har et meget stort passagergrundlag.
Men også i Helsingborg og i Lund er der udarbejdet forslag til sporvejslinieføringer, der skal
studeres i de kommende udredninger, og det er ikke alene sporvejstrafik i disse byer, der indgår i
studierne.
I Skåne er trafikplanlæggerne meget opmærksomme på en opgradering af den kollektive
sportrafik i hele området i form af nye persontogsstrækninger og strækninger med let
sportrafik, der skal få endnu flere bilister til at benytte den kollektive trafik og forbedre
miljøet og mobiliteten i hele Skåne.
Som i Litauen
Det praktiske arbejde udføres af en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra
Malmø, Lund, Helsingborg, Skånetrafikken og Banverket.
Med den nuværende danske trafikpolitik vil biltrafikken og dermed også forureningen stige i
Hovedstadsområdet på bekostning af den miljøvenlige kollektive trafik. Hvordan vil man
på den baggrund præsentere København, som en by med fremtidssikrede miljøvenlige
løsninger på infrastrukturområdet, når byen skal være vært ved FNs
klimatopmøde i 2009?
Som følge af den førte trafikpolitik kan vi således trafikalt sammenligne os med
landende Luxembourg, Litauen, Cypern og Malta, som de eneste lande i EU, hvor man ikke investerer i
miljøvenlig kollektiv trafik i gadeplan i de større byer.
/Morten Engelbrecht
Relaterede nyheder:
|