KD: Odense skal have letbane
![Letbanevalgplakat, grafik: www.sporvognsrejser.dk](/images/k-valg2.gif)
06.11.07
Kristendemokraterne gør letbaneidé til valgtema.
I en pressemeddelelse melder Kristendemokraterne sig nu som de første i valgkampen med
forslag til en konkret letbaneplan.
Det er nyt i Danmark, men i udlandet har flere politikere før vundet valg ved at tage
letbaner og kollektiv trafik op. F.eks. fik Strasbourg sit nye letbanesystem på
denne måde med vælgernes støtte.
Konservative har tidligere udtrykt generel støttet til letbaner, dog uden for København.
Andre partier har meldt ud, at de vil udbygge den kollektive trafik, f.eks.
vil SF investere 93 milliarder, hvilket Ny Alliance støtter.
Men ingen har før
Kristendemokraterne haft konkrete letbaneideer på programmet under folketingsvalgkampe:
Odense skal have letbane forbi det nye hospital
Af Ole Dupont Kofod, Kristendemokraterne
"Det er netop vedtaget i regionerne, at der skal bygges et nyt hospital i Odense tæt på
motorvejen og ved siden af Syddansk Universitet. Kristendemokraterne ønsker, at der i den
forbindelse bliver bygget en letbane - en moderne sporvognsforbindelse - som bl.a. skal betjene
hospitalet.
- Det er nu, vi har chancen for at medtænke den kollektive trafikbetjening af sygehuset,
som både dagligt vil få besøg af mange pårørende, men også
blive en kæmpe arbejdsplads. Når man ser på det parkeringskaos, der er ved OUH
i dag, er det vigtigt, at sygehuset får en optimal kollektiv betjening, og en ny letbane,
som også vil betjene universitetet, er den bedste løsning, udtaler Ole Dupont Kofod
fra Kristendemokraterne.
Han suppleres af partifællen Anders Friis Knudsen:- Mange store byer i udlandet bygger
letbaner i disse år, og det ville være fantastisk, hvis Odense kom først i
Danmark. Det er en komfortabel, hurtig og ikke mindst miljøvenlig måde at transportere
mange mennesker på, så det er kun et spørgsmål om tid, før
København og Århus også er i gang med byggeri af letbaner. I hvert fald hvis
det står til Kristendemokraterne.
- KD ønsker at udarbejde en visionær plan for Odenses trafik med bl.a. oprettelse af
flere Park and Ride anlæg i byens udkant, hvor man kan skifte til bus og letbane. En letbane
ville også kunne give nye muligheder omkring Thomas B Thrigesgade, så det er bare med
at komme i gang", - slutter Ole Dupont Kofod.
Saarbrücken på størrelse med Odense valgte letbane.
Den åbnede i 1997 og ses her foran banegården (th).
Vognen kan også køre på almindelige jernbaner.
Odense er velegnet til letbaner
Måske bliver Odense med ca. 190.000 indbyggere den tredje by i Danmark, hvor man seriøst
vil udarbejde letbaneplaner for at forbedre mobiliteten og samtidig begrænse luft- og
støjforureningen.
Der er allerede flere byer på Odenses størrelse, der bygger nye letbaner. Et eksempel er
Mulhouse i Frankrig med 215.000 indbyggere.
Det tog tre år, at bygge den første etape på 12 km. til en pris på 160 mio.
kr. pr. km inkl. 27 nye lavgulvsvogne. (Til sammenligning er den københavnske metrocityring
foreløbig beregnet til at koste ca. 1 mia.kr. pr. km.).
Ved en af endestationerne er der bygget et stort parkeringsanlæg med kort afstand til motorvejen
mellem Basel og Strasbourg. Bilisterne har dermed nem adgang til at parkere bilen.
Som led i en politik om at begrænse antallet af biler i centrum, er billetprisen for parkering
og en returbillet for bilens passagerer kr. 14,- .
Letbanenettet vil blive udbygget med yderligere 8 km frem til 2011.
Relaterede nyheder:
|