RBT: Letbaner i danske byer
![Rådet for Bæredygtig Trafik](/images/RBT.gif)
10.09.07
Rådet for Bæredygtig Trafik har henvendt sig til Folketingets Trafikudvalg
i et åbent brev, hvor der opfordres til at oprette letbanesystemer i en
række danske byer og udbygning af banenettet.
Transportminister Flemming Hansen svarer
”Både i Københavns og Århus kommuner foregår der p.t.
undersøgelser med henblik på etableringen af højklasset kollektiv
trafik. I Københavns Kommune undersøges mulige fødelinier til
Cityringen, og der kigges på fordele og ulemper ved både bus-, letbane- og
metrobetjening som alternativløsning. Fokus for undersøgelserne er her
tilbringertrafikken udefra og til Cityringen, og ikke inden for selve Cityringen.”
”Der er i årenes løb udarbejdet flere undersøgelser af fordele og
ulemper ved letbanebetjening, bl.a. i København. Indførelsen af
letbaneløsninger vil skulle ses i forhold til den øvrige afvikling af
bl.a. bil- og cykeltrafikken. I Københavns Kommunes planredegørelse fra
2005 peges der bl.a. på, at indførelse af letbaner i gadeniveau vil
nødvendiggøre mærkbare restriktioner for biltrafikken og medfører
gener for cykeltrafikken. I en række europæiske byer er letbaner da også
indført med henblik på begrænsning af biltrafikken.”
Kommentar fra letbaner.DK
De af transportministeren nævnte mærkbare restriktioner for biltrafikken
og gener for cykeltrafikken er alene omtalt i Københavns Kommunes
fortolkning af Planredegørelsen.
F.eks. vil der i Trafikplan København, som Letbaner.DK har udarbejdet, ikke ske
restriktioner for biltrafikken i 90 pct. af det foreslåede 80 km. store
letbanelinienet. Her vil man stadig kunne bibeholde mindst én bilbane,
cykelsti og fortov i hver vejside. For at give plads til letbanens areal vil der
dog visse stede blive tale om at nedlægge parkeringspladser i vejsiden.
Derimod vil letbaner ikke medføre gener for cykeltrafikken! I de foreslåede
miljøgader uden gennemkørende biltrafik vil der tværtimod blive plads
til bredere cykelstier. Her tænkes på de smalleste strækninger af
Nørrebrogade og Amagerbrogade.
Endvidere vil cyklisterne i kvarterer med letbaner opleve mindre støj- og
luftforurening, fordi biltrafikken erfaringsmæssigt disse steder vil falde
med ca. 20 pct.
Ingen letbane i Aalborg
Set i lyset af, at det Konservative Folkeparti har lovet flere letbaner i de store byer
svarer Transportminister Flemming Hansen på et spørgsmål om
regeringen har planer om at etablere en letbane i Aalborg:
”Jeg kan oplyse, at regeringen ikke har aktuelle planer om at etablere en letbane
i Aalborg”
”Jeg skal endvidere henvise til, at Infrastrukturkommissionen, som bekendt
fremlægger sin rapport i oktober 2007, og dermed giver en række anbefalinger
til, hvor det vil være fornuftigt med større infrastrukturinvesteringer”.
/ME
Relaterede nyheder:
|