Ikke kun i Århus
Forslaget nøjes ikke med at focusere på Århus letbane.
I bemærkningerne trækkes den internationale udvikling med nye
letbaner op med henvisning til at også København kunne bruge
nogen letbaner:
"Århus er ikke det eneste sted i landet, hvor det vil være
hensigtsmæssigt at indføre et letbanesystem. Særlig har
der været en række konkrete forslag til etablering af letbaner i
hovedstadsområdet, som vil kunne styrke den kollektive trafik
væsentligt. Det er forslagsstillernes håb, at etableringen af
en århusiansk letbane og erfaringerne herfra vil kunne bane vejen
for yderligere udbygning af denne trafikform."
Den foretrukne model
I bemærkningerne præciserer partiet sine tanker således:
"SF stiller sig ikke tilfreds med en discountmodel for letbaner, hvor der
blot køres med sporvognsmateriel på eksisterende jernbaner.
Århus har brug for mere kollektiv trafik på skinner – ikke bare
at flytte rundt på den eksisterende. Derfor ønsker SF en
stærkere udbygning med letbaner end i den minimale model, som
Århus Kommune har fremlagt sammen med Århus Amt.
Det er også afgørende for SF, at letbanesystemet kædes
hensigtsmæssigt sammen med det øvrige banenet i regionen,
herunder Grenåbanen, Odderbanen og nærbanen mod Skanderborg.
SF foreslår derfor en samlet finansieringsplan for etableringen
af sporveje i Århus således:
|