Letbaner i Altinget.dk
28.12.06
Netavisen Altinget.dk omtaler letbaner i to artikler, hvor de citerer
Dansk Byggeri om letbaner. Desuden bringes et interview med Letbaner.DK
Altinget er en uafhængig journalistisk portal på Christiansborg, der
beskæftiger sig med politik, fødevarer, integration, miljø,
sundhed og transport, og som udgiver nyhedsbreve for hvert område.
Er der plads til letbaner i København
Under overskriften "Strid om plads til letbane i København" omtaler Dansk Byggeri letbaner
som en afvejning af biltrafik og kollektivtrafik. Eksperter siger, at der er plads til begge
dele mens Københavns kommune kun siger ”måske” til letbaner, skriver Altinget d. 20.12.06.
"Omdrejningspunktet er letbaner. Mens politikerne i Århus allerede har truffet
principbeslutning om en letbane, går striden i København blandt andet
på, hvorvidt der er plads til de skinnebårne busser i gadebilledet,"
"Der er simpelthen ikke plads til en letbane i den indre by," siger specialkonsulent og
cand.polit. Finn Bo Frandsen, Dansk Byggeri og fremhæver, at den nye Metrocityring
er den eneste rigtige løsning i indre by i København.
Men det er trafikforsker ved Center for Trafik og Transport, DTU, Alex Landex ikke enig i.
"Rent arealmæssigt er der plads, fordi der mange steder allerede er busbaner, og
når busbanen først er der, så er det lige meget om der kører
busser eller letbane. Det kommer ikke til at fylde mere".
Hos Vej og Park er holdningen, at det i den sidste ende er en afvejning af mellem biltrafik,
letbane og metro, skriver netavisen. Trafikplanlægger Brian Hansen i Københavns
Kommunes Vej og Park mener, at man på mange strækninger ikke vil kunne opretholde
en fuld fremkommelighed, f.eks. på Nørrebrogade, i modsætning til Alex
Landex, der påpeger, at Nørrebrogade engang har været firesporet, og kan
blive det igen.
Morten Engelbrecht fra letbaner har følgende kommentarer til netavisen: "Mange af de byer,
hvor man anlægger letbane i dag er gamle sporvejsbyer. Det er Københavns også
- derfor vil 90 procent af de gader, hvor man påtænker at anlægge letbane,
kunne have plads til både en letbane, der kører i eget areal i midten, en bilbane,
en cykelsti og et fortov i hver side."
20% fald i biltrafik muligt med letbaner
Anlæg letbaner og begræns biltrafikken i København med en femtedel,
lyder anbefalingen fra trafikgruppen letbaner.dk
I artiklen "Biltrafik kan falde med 20 procent med letbaner" præsenteres
trafikgruppen og Morten Engelbrecht svarer på følgende
spørgsmål:
|