Letbaner.DK
 
Ny letbane begejstrer i Paris
Nyhed 00213  

Ny letbane begejstrer i Paris

Sporvognen er vendt tilbage til Paris
Sporvognen er vendt tilbage til Paris

 
20.12.06
Den første letbaneåbning i selve Paris har fået global opmærksomhed.

Lørdag d. 16.12.06 åbnede Paris, metroernes by, sin første letbane (linie T3) i selve byen efter 3 års arbejde. Den kendes allerede som Tramway des Maréchaux, fordi den forløber 8 km langs den sydlige indre ringvej, Boulevard Maréchaux.

Paris har allerede tre letbaner i omegnen. T1 fra 1992, T2 fra 1997 og T4, der blev åbnet en måned tidligere.

Den nye linie T3 er den første gadesporvej i selve Paris. Det forventes at 100.000 rejsende vil benytte linien hver dag, hvilket næsten svarer til Københavns nuværende metro. Det sker cirka 70 år efter nedlæggelsen af de gamle sporvogne i 1937.

Stor interesse fra udlandet

Åbningen blev en global nyhed i verdenspressen. Udover omtale i franske medier er åbningen blevet omtalt i Der Spiegel, BBC News, Berlingske Tidende, australske NEWS.com.au, i Korea og mange flere steder.

Ceremonien blev desværre boykottet af den franske højrefløj, men Mr. Delanoe forsvarede sporvejsprojektet, som det største offentlige trafikprojekt i Paris siden en stor ringvej i 1970, skriver BBC news d. 16.12.06.

Borgmestre fra Montreal, Barcelona, Bamako, Stockholm, Beirut og Antananarivo var i Paris til åbningsceremonien sammen med Turistministeren og Regionspræcidenten. Desværre valgte Københavns overborgmester Ritt Bjerregaard (S) og miljø- og teknikborgmester Klaus Bondam (R) ikke at benytte lejligheden til at bese en moderne letbane i metropolen, Paris.

Syv franske byer har åbnet sporveje i år

I franske byer har man fået nok af bilkøer i byerne, så man gør alt for at få folk til at lade bilen stå. Alene i år har syv franske byer åbnet eller udvidet sporvognsnettet, skriver Berlingske Tidende i en stort opsat artikel d. 17.12.06 og fortsætter.

"Paris er kommet meget sent med på sporvognen, fordi metronetværket i Paris har været meget tæt. Man ser i dag sporvognen blive introduceret i Paris, men for at komplementere metroen", siger Michel Cornil, formand for sammenslutningen af offentlig transportvirksomheder i Frankrig.

Sammenlagt har 13 franske byen indført eller genindført letbaner, sporveje eller tramway som de kaldes der. Yderligere 7 byer er på vej med helt nye sporvejssystemer.

Økonomi

Ambitionsniveauet for banen har været meget højt. Prisen er derfor løbet op til 300 millioner kroner pr. kilometer, hvilket er næsten det dobbelte af hvad letbaner i bygader normalt koster.

Gadearealet er blevet udvidet og tillagt cykelstier. Langs ruten er vejen flere steder blevet smykket med nye skulpturer. Den samlede pris blev 2,5 milliarder danske kroner, som er fordelt således:

· 30,0% fra Paris Kommune
· 27,5% fra Trafiksalskabet RATP
· 26,0% fra Regionen Ile-de-France
· 16,5% fra Staten

Projektet blev færdigt med rekordhastighed

Hele projektet blev gennemført på kun 3 år hvilket er 'hurtigt' set med faglige øjne. Sporlægningen startede først d. 27. januar 2005 og var færdig kun 13 måneder senere. Det blev gjort muligt ved at 6 teams arbejdede samtidigt på hver sin delstrækning.

Første del af Paris nye Cityring

Ifølge Der Spiegel er linie T3 første stykke af en ny Cityring i Paris. Der findes nemlig i dag ikke nogen metro, der går hele vejen rundt om centrum.

T3 er allerede planlagt forlænget til Porte de Charenton i 2011 og eventuelt Porte de la Chapelle. (Wikipedia)

Fakta

· Linie T3: Boulevard Victor - Porte d'Ivry
· Længde: 7,9 km
· En vogn hvert 4. minut
· Gennemsnitshastighed: 20 km/t
· Automatiske grønne bølger
· Forventet antal dagligt rejsende: 100.000
· Forventet fald i vejens trafik: 25%
· Samlet projektgennemførelse: 3 år
· Vogne: 21 Alstom Citadis 402
· Samlet pris: 2,5 mia kroner

/HB


Relaterede nyheder:

Sporvognen er tilbage

Efter årtiers forvisning gør sporvognen comeback i europæiske storbyer, skriver Berlingske. (19.12.06).

Paris har åbnet første Tram-Train

Lørdag d. 18.11.06 blev en ny Tram-Train linie T4: Aulnay - Bondy officielt indviet. (23.11.06).

Ny letbane i Mulhouse skal hæve livskvaliteten

Præsident Chirac indviede ny letbane, der skal forhindre trafikpropper og hæve livskvaliteten i Mulhouse. (06.07.06)

Mere metro løser ikke problemerne for bilisterne

Indlæg bragt i Ingeniøren tager os til Montpellier, der har gode erfaringer med nye letbaner. (24.05.06).

Fem letbanelinier på ti år i Lyon

De nye letbaner er iøjnefaldende i Lyon, og det er byens udvidelsesplaner også. (26.02.06).
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
 

Læs mere her:

Sporvognen er tilbage.
(Næste nyhed, Kilde:
Berlingske d. 17.12.06)
Trafikselskabet RATP.
Paris welcomes trams back to town.
(BBC d. 16.12.06)
Strassenbahn-comeback in Paris. Vive le Tram!
Se billeder -
(Spiegel d. 14.12.06)
Paris Tramway T3.
(Wikipedia)
Un tram pour tous. Paris
(T3-projekt)
Le Tram T3, c’est parti !
(L'usine Nouvelle
d. 18.12.06)
Paris T3 forms a green corridor. (Railway Gazette d. 01.04.06)
Ny tramway T3 i Paris
Stor billed-serie
Ny tramway T3 i Paris:
www.ViennaSlide.com
Metro netplan Paris
Metrolinier:
Gul stiplet linie nederst på tværs


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold