Ny letbane begejstrer i Paris
Sporvognen er vendt tilbage til Paris
20.12.06
Den første letbaneåbning i selve Paris har fået
global opmærksomhed.
Lørdag d. 16.12.06 åbnede Paris, metroernes by, sin første
letbane (linie T3) i selve byen efter 3 års arbejde.
Den kendes allerede som Tramway des Maréchaux, fordi den forløber 8 km
langs den sydlige indre ringvej, Boulevard Maréchaux.
Paris har allerede tre letbaner i omegnen. T1 fra 1992, T2 fra 1997 og T4, der
blev åbnet en måned tidligere.
Den nye linie T3 er den første gadesporvej i selve Paris. Det forventes at
100.000 rejsende vil benytte linien hver dag, hvilket næsten svarer til
Københavns nuværende metro. Det sker cirka 70 år
efter nedlæggelsen af de gamle sporvogne i 1937.
Stor interesse fra udlandet
Åbningen blev en global nyhed i verdenspressen. Udover omtale i franske
medier er åbningen blevet omtalt i Der Spiegel, BBC News, Berlingske Tidende,
australske NEWS.com.au, i Korea og mange flere steder.
Ceremonien blev desværre boykottet af den franske højrefløj,
men Mr. Delanoe forsvarede sporvejsprojektet, som det største offentlige
trafikprojekt i Paris siden en stor ringvej i 1970, skriver BBC news d. 16.12.06.
Borgmestre fra Montreal, Barcelona, Bamako, Stockholm, Beirut og Antananarivo var
i Paris til åbningsceremonien sammen med Turistministeren og
Regionspræcidenten. Desværre valgte Københavns
overborgmester Ritt Bjerregaard (S) og miljø- og teknikborgmester Klaus Bondam (R)
ikke at benytte lejligheden til at bese en moderne letbane i metropolen, Paris.
Syv franske byer har åbnet sporveje i år
I franske byer har man fået nok af bilkøer i byerne, så
man gør alt for at få folk til at lade bilen stå. Alene
i år har syv franske byer åbnet eller udvidet sporvognsnettet,
skriver Berlingske Tidende i en stort opsat artikel d. 17.12.06 og fortsætter.
"Paris er kommet meget sent med på sporvognen, fordi metronetværket
i Paris har været meget tæt. Man ser i dag sporvognen blive
introduceret i Paris, men for at komplementere metroen", siger Michel Cornil,
formand for sammenslutningen af offentlig transportvirksomheder i Frankrig.
Sammenlagt har 13 franske byen indført eller genindført letbaner,
sporveje eller tramway som de kaldes der. Yderligere 7 byer er på vej
med helt nye sporvejssystemer.
Økonomi
Ambitionsniveauet for banen har været meget højt. Prisen er derfor
løbet op til 300 millioner kroner pr. kilometer, hvilket er næsten
det dobbelte af hvad letbaner i bygader normalt koster.
Gadearealet er blevet udvidet og tillagt cykelstier. Langs ruten er vejen
flere steder blevet smykket med nye skulpturer. Den samlede pris blev 2,5
milliarder danske kroner, som er fordelt således:
|