Letbaner.DK
 
Sporvognen er tilbage
Nyhed 00212  

Sporvognen er tilbage

Designet sporvogn
Paris nye sporvogne er designet til byen

 
19.12.06
Efter årtiers forvisning gør sporvognen comeback i europæiske storbyer, skriver Berlingske d. 17.12.06.

Under overskriften "Sporvognen er tilbage på skinnerne" skriver avisen at alene i Frankrig har man i år indviet syv linier. Fra denne weekend forbinder sporvognen for første gang 60 år syv metrolinier med sytten standsningssteder i Paris.

Byen må tilpasse sig bilen

Sådan lød det fra den franske præsident George Pompidou i 1971, hvis nogen skulle være i tvivl om galliske transportpolitik. Af samme årsag var sporvognen i stort set alle franske byer for længst blevet udrangeret. Den forstyrrede den hellige bilisme.

Men med stadig værre myldretidstrafik, os i gaderne og uønskede klimaforandringer på menuen er sporvognen ved at gøre et kraftigt comeback i Frankrig og andre europæiske lande. Den er nem at stige på, komfortabel og hurtig på bekostning af biltrafikken, der får kørebanen indskrænket og pænt skal holde tilbage, når sporvognen kører frem, skriver avisen og fortsætter.

»Sporvognen blev afskaffet og bussen indført for at tilpasse byen til bilen. I dag indfører man sporvognen på ny for i gåseøjne - man må ikke sige det for højt - at jage bilen bort,« forklarer Michel Cornil, formand for Sammenslutningen af Offentlige Transportorganisationer i Frankrig.

I franske byer har man nemlig fået rigeligt af trafikpropper og gør alt, hvad man kan, for at få folk til at lade bilen stå, undtagen når der virkelig er brug for den. Og en af gulerødderne hedder »le tramway«, som sporvognen kaldes på disse breddegrader.

Alene i år har syv franske byer åbnet eller genåbnet sporvognslinjer, og d. 16.12.06 klokken 14 kørte sporvognen efter planen for første gang i over tres år frem i byernes by.

Supplement til metrolinier

Og ligesom i andre franske byer har det parisiske bystyre gjort alt for, at sporvognens tilbagevenden skal blive et triumftog, skriver Berlingske Tidende og fortsætter.

Langs linjen, der løber øst-vest i den sydlige del af byen, har kvartererne fået et ansigtsløft, mellem skinnerne er der sået græs - sporvognen har selvfølgelig sin egen bane - og tidligere på ugen afslørede borgmester Bertrand Delanoë en stribe skulpturer der skal pynte på turen.

Vognene har store panoramavinduer, og på de sytten let tilgængelige udendørs stationer i gadeplan ruller handicappede og mødre med barnevogne direkte om bord.

Sporvognen blev afskaffet og bussen indført for at tilpasse byen til bilen. I dag indfører man sporvognen på ny for i gåseøjne - man må ikke sige det for højt - at jage bilen bort. Michel Cornil, formand for franske transportorganisationer.

At sporvognen ikke kommer til at køre inde i centrum, skyldes den effektive metro især i den indre halvdel af Paris. Derimod har det hidtil knebet med at komme rundt langs bygrænsen, hvor man har måttet ty til langsomme busser.

»Sporvognens tilbagevenden er nærmest kommet på initiativ fra de folkevalgte i provinsen. Paris er kommet meget sent med på sporvognen, fordi metronetværket i Paris har været meget tæt. Man ser i dag sporvognen blive introduceret i Paris, men for at supplere metroen,« siger Michel Cornil.

Også i omegnen er der anlagt sporvognsskinner

En forstadslinje blev allerede åbnet i sidste måned - ligesom der tales om at anlægge en linje, der går fra det nordøstlige Paris og ud i forstæderne, der ikke altid er lige godt forbundet med hovedstaden, skriver avisen og fortsætter.

Og det er en forholdsvis billig løsning: En sporvognslinje koster nemlig ifølge Cornil helt ned til fem eller seks gange mindre at anlægge pr. km end en underjordisk metro.

Meget populært transportmiddel

Og hvordan vil de parisiske sporvogne blive modtaget? Ufattelig godt, hvis man skal tro erfaringerne fra andre franske byer.

Efter at have grinet overbærende af de par byer i provinsen, der i 1980erne tøvende talte om at genindføre dette gammeldags klenodie, bliver sporvognen i dag modtaget med åbne arme og meningsmålinger så positive, at man skulle tro de var foretaget i Sovjetunionen.

Flere byer melder om op til dobbelt så høje passagertal på sporvognslinjerne som forventet, og trenden er i det hele taget, at vognene får den samlede kollektive trafik til at stige væsentligt. Tanken om at stige om bord i en stabil, lydløs eldreven vogn tiltaler simpelthen mange i forhold til at skulle ned i metroens lange gange eller kastes rundt i en bybus, man aldrig ved hvornår sidder fast i en trafikprop.

Så i dag er franske borgmestre fra både højre og venstre ved at falde over hinanden for at anlægge skinner, og Nice, Marseille, Grenoble og Le Mans er blandt de byer, der til næste år også vil få nye skinner i gaderne.

Allerede inden de første vogne er blevet sat på skinner, har nyheden fået boligpriserne til at skyde til vejrs langs de planlagte linjer, fortæller ejendomsmæglere.

Fyldte ordrebøger

Også udenfor Frankrigs grænser skyder sporvognslinjer op i eksempelvis Italien og Spanien, skriver Berlingske Tidende og fortsætter.

Det samme er tilfældet i Tyskland, hvor man dog ligesom i Belgien og Østeuropa aldrig rigtig sendte sporvognen på pension. Og i Mellemøsten breder sporvognsprojekterne sig til Dubai og Algier - her ligeledes som supplement til metroen på steder, hvor passagerantallet ikke er stort nok til at bekoste en metro.

Hos industrigruppen Alstom er ordrebogen således fyldt frem til 2009 med levering af vogne til både Montpellier og Bordeaux samt Jerusalem og Tunis.

Især har Alstom succes med en model, hvis udseende kan tilpasses den lokale kolorit: I den gamle tekstilby Lyon ligner snuden på sporvognen en silkeorm, i Toulouse et Airbus-fly, mens kabinen i Reims bringer tankerne hen på et champagneglas. Offentlig transport handler nemlig i høj grad også om marketing - de unge, de smarte og det bedre borgerskab gider ikke tage bussen, men gerne sporvognen.

Især hvis den er chik, - slutter avisen.

/kilde:


Relaterede nyheder:

Paris har åbnet første Tram-Train

Lørdag d. 18.11.06 blev en ny Tram-Train linie T4: Aulnay - Bondy officielt indviet. (23.11.06).

Ny letbane i Mulhouse skal hæve livskvaliteten

Præsident Chirac indviede ny letbane, der skal forhindre trafikpropper og hæve livskvaliteten i Mulhouse. (06.07.06)

Mere metro løser ikke problemerne for bilisterne

Indlæg bragt i Ingeniøren tager os til Montpellier, der har gode erfaringer med nye letbaner. (24.05.06).

Fem letbanelinier på ti år i Lyon

De nye letbaner er iøjnefaldende i Lyon, og det er byens udvidelsesplaner også. (26.02.06).
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
 

Læs mere her:

Sporvognen er tilbage
på skinnerne.

(Berlingske d. 17.12.06)
Trafikselskabet RATP.
Paris welcomes trams back to town.
(BBC d. 16.12.06)
Strassenbahn-comeback in Paris. Vive le Tram!
Se billeder -
(Spiegel d. 14.12.06)
Paris Tramway T3.
(Wikipedia)
Un tram pour tous. Paris
(T3-projekt)
Le Tram T3, c’est parti !
(L'usine Nouvelle
d. 18.12.06)
Paris T3 forms a green corridor. (Railway Gazette d. 01.04.06)
Ny tramway T3 i Paris
Stor billed-serie
Ny tramway T3 i Paris:
www.ViennaSlide.com
Metro netplan Paris
Metrolinier:
Den nye T3-letbane vises som en gul stiplet linie nederst på tværs på metroplanen.


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Opdateret 02.01.07