Forslag til letbane Kolding - Billund
Dietikon station i Schweiz nær Zürich.
Land-letbane forbinder byerne Dietikon og Wohlen.
Fotos: Helge Bay, 2002.
16.11.06
Et konkret ideoplæg til letbaner i Trekantsområdet kan blive
virkelighed.
To baneingeniører har udarbejdet et Ideoplæg til en
letbaneforbindelse imellem Kolding og Billund.
Arbejdsgruppen Kolding Letbane
og LP Rail ApS har med bistand fra advokat, revisor, investeringsrådgiver
og en ekspert i myndighedsbehandling udarbejdet et konkret forslag, som er blevet
forelagt de berørte kommuner denne sommer.
På et møde d. 8.5.2006 med Kolding Kommune blev der udtrykt interesse
for ideen, endda med forslag om tilføjelse af ekstra letbanelinier imellem
Billund og Vejle samt Vejle og Kolding. En måned senere blev man enige
om at lægge idéen frem i både kommunens Plan- og Visionsgruppe
den 12.6.2006, samt i kommunens Planlægningsudvalg den 26.6.2006.
Der blev også taget kontakt til Ny Billund og Ny Vejle Kommuner, som begge
har udtrykt sig positive overfor idéen.
Sideløbende hermed blev der holdt møder med Billund Lufthavn
og med energiselskabet Trefor, som begge har udtalt sig positivt overfor idéen.
Trekantområdet Danmark vil følge projektidéen fra sidelinien,
men har også udtrykt sig positive til at påtage sig en koordinerende
rolle imellem de tre nye berørte kommuner, samt at holde de 14
folketingsmedlemmer valgt i området løbende underettet.
Seneste nyt
Desværre har kommunerne lige nu valgt at henlægge sagen
til 2007-2008. Det skyldes at det ikke helt uventet har været svært at
finde en finansiering. Gruppen bag projektet arbejder dog videre med ideen,
herunder muligheden for OPP-finansiering.
Projektidéen kan i ventetiden blive modnet og videre-udviklet.
Lokale politikere vil på et tidpunkt se store muligheder i projektet.
I Århus så trafikrådmand Peter Thyssen mulighederne med en letbane
og med sit 'gå på mod' har han nu skaffet regeringens støtte
til finansiering af en VVM-analyse.
Letbanetog på Forchbahn nær Zürich, Schweiz
Hele Trekantområdet vil få gavn af en letbane
Dette forslag er noget nær en appelsin i turbanen på Trekantområdet.
Ikke bare de berørte kommuner, virksomheder og borgere vil få
gavn af banen.
Letbanen vil øge beskæftigelsesmulighederne i hele
Trekantsområdet når arbejdskraften kan rejse længere
efter arbejde uden bil. Ikke mindst i Billund, hvor Lufthavn og Legoland/Lalandia gerne vil
tiltrække flere kunder til fra hele landet, uanset bilejerskab.
Letbanen skaber desuden forbindelse til Intercitynettet i Kolding og
kan aflaste vejnettet med gode parkeringsmuligheder langs banen
(Parker og rejs-anlæg).
Krydsningsstation på Forchbahn, Zürich, Schweiz
Driftsoplægget er en Land-letbane
Banen foreslås anlagt på det tidligere Troldhedebanetracé ud af Kolding
forbi Bramdrupdam mod Dybvadbro og frem til Jordrup. Herfra kan den fortsætte
delvist langs landevejen til Billund.
Banen er tænkt anlagt som en enkeltsporet bane med 4 krydsningsstationer.
Frekvensen er foreslået til 20 min. drift til Billund og 10 min. drift til
Bramdrupdam. Dette kræver 7 togsæt, der skal kunne køre
strækningen med en gennemsnitsfart på 60 km/t
Der er ikke taget stilling til traktionsform, men el-drift (750 v DC) er nævnt
som den foretrukne af miljømæssige årsager. Det vil dog afhænge
dog af finansierings-mulighederne.
Selv om det ikke er muligt at drive letbanen på rent kommercielle
vilkår, understreger forslagsstillerne dog, at der kan opnås betydelige
besparelser ved reduktion af den eksisterende bustrafik, som kan overføres
til letbanen. Desuden vil aflastning af indfaldsveje til Kolding og Billund kunne
betyde besparelser på vejudvidelser.
Obertor, Schweiz på letbanen Dietikon-Wohlen
Land-letbaner i udlandet
Flere tyske byområder er forbundet med land-letbaner (Überland Strassenbahn).
F.eks. er storbyerne Mannheim, Ludvigshafen og Heidelberg forbundet med letbaner til
hinanden og andre mindre byer. De kan køre fra bymidte til bymidte.
Afstanden imellem yderpunkterne i nettet er ca. 60 km. Desuden er Köln og Bonn
forbundet med to letbaner. Flere steder er der parralelt løbende jernbaner.
Lignende letbaner i Schweiz
I nærheden af Zürich forbinder en letbane de to byer Dietikon-Wohlen med hinanden.
Forløbet ligner Kolding-Billund en del, idet banen i den ene ende kører på
en godsbane ud af Wohlen, passerer en flod og fortsætter langs en landvej for at ende i
gadetracé det sidste stykke til Dietikons banegård.
Forchbahn er en anden land-letbane der udgår fra Zürich.
Den kører også langs en landevej. På det første
stykke i Zürich kører den på byens sporvejsnet.
Letbanetog ved Wohlen station, Schweiz
Forslagets forløb bør måske revideres
Skal man sige noget om dette spændende ideoplæg, så
falder det i øjnene at banens forløb er ført uden om de to byer
Egtved og Vester Nebel på vejen imellem Kolding og Billund. Derved afskærer
man banen fra at betjene de to største bysamfund på vejen.
Årsagen til denne omvejskørsel er at Egtved ligger ved en ådal
med stejle skråninger for vejtrafikken. En letbane igennem Egtved vil altså
være en udfordring for planlæggere og ingeniører.
Selvfølgelig skal projektet tage stor hensyn til natur og miljø, men
letbaners styrke er netop at de kan indpasset med meget begrænset
indvirkning på miljø og omgivelser.
Letbanen kan indpasses med minimal miljøpåvirkning
Letbanen kan for en stor del af vejen køre på siden af landevejen med
lette broer. Stigninger kan den klare på op til 10%. De kan dreje i skarpe
kurver om nødvendigt og el-drift gør banen ren og meget lydsvag.
Derfor bør det undersøges om ikke det er muligt at køre
den lige vej gennem Vester Nebel og Egtved til Billund.
Letbanetog kører over floden på en fredet
jernbanebro i Obertor, Schweiz
/HB
Relaterede nyheder:
|
Trafikaftalen har givet Århus en VVM-analyse og et begrundet håb om
støtte til det videre projekt.
(30.10.06). |
|
Let hæfte om OPP-finansiering og økonomi for
Ring 3 Letbanen, udgivet af Københavns Amt. (22.06.06). |
|
Sønderjysk forening arbejder på at betjene nedlagte
strækninger i Sønderjylland.
(12.05.05)
|
|
Læs mere fra menuen øverst til venstre.
|