Politikere på letbane-studietur
Regio Citadis, Kassel Hbf, foto: Helge Bay
03.10.06
Århus borgmester Nicolai Wammen (S) og Peter Thyssen inviterede Folketingets
Trafikudvalg med på studietur til den tyske by Kassel d. 18.09.06.
Ét af de fire trafikudvalgsmedlemmer, der tog imod tilbuddet, var den radikale
trafikordfører Martin Lidegaard. Han er særdeles positiv overfor en
letbane i Århus og forestiller sig, at staten skal betale halvdelen af hele
projektet, skriver Jyllandsposten d. 19.09.06.
Hvad så de i Kassel
Letbaner.DK's udsendte var i 2005 på besøg i Kassel,
der er på størrelse med Århus. Byen virker som en driftig og
levende by. Kollektivtrafikken køres af driftsselskabet
KVG, der driver 10
letbanelinier i et tæt linienet
der befærder gågader, veje og jernbaner i Kassel.
Vi vil her vise hvad politikerne sandsynligvis har set til inspiration
for projektet i Århus:
Regio Citadis, den nye duo-vogn
Alstoms nye flagskib blandt letbanetogene: Regio Citadis er blevet beset i alle
ender og kanter. Den bliver leveret i to varianter:
En ren elektrisk udgave der kan køre både på sporvognsstrøm
(750V DC) eller jernbanestrøm (15kV AC).
Desuden en udgave der kan køre på sporvognsstrøm
eller diesel. Det er den sidste som Århus er interesseret
i, da man så kan inddrage Grenåbanen og Odderbanen i linienettet.
Vognens spændende design giver en god signalværdi. Regio
Citadis-vognene er endnu ikke sat ind på byens omfattende sporvejsnet, men
trafikerer regionalbaner indtil de kan køre fra banegården
til byens sporvejsnet.
Kørsel i gågade og på bilfrit torv
Som efterhånden mange steder i Europa kører de fleste letbanelinier
igennem den centrale gågade. Vognene virker ikke dominerende, men bidrager
tvært imod til mere liv i gaden. Fortovscafeerne stiller borde helt ud til
sporene og byens centrale torv Königs Platz er gjort bilfri. Königs Platz
udgør byens centrale mødeplads med terminalfaciliteter.
Den behagelige plads har Træer, springvand og bænke og er
omkranset af cafeer, restauranter og butikker.
Kørsel på godsbaner
Fra Kassel udgår to enkeltsporede godsbaner mod hhv. øst og vest.
Sporvejsnettet er koblet på disse og elektricificeret med sporvejsstrøm.
Vognenes hjul er lidt større end normalt for at kunne køre på jernbaner.
Da letbanetog er smallere end normale tog opstår der et problem når man
vil køre godsvogne forbi en letbane-perronkant. Det har man løst på
en lidt usædvanlig måde, se billede herunder.
Både før og efter standsningsstederne er indsat to sporskifter til
to ekstra par skinnestrenge, der er sideforskudt fra godssporet. Årsagen til at
forskydningsspor findes til begge sider skyldes at de fleste vogne i Kassel er enkelt-
retningsvogne, der kun har døre i ene side.
Ny tunnel invies til december 2006
Kassel havde en af de første tunnelførte sporveje under banegården.
Den er nu lukket og under ombygning så de nye duo-vogne kan køre videre
op på jernbanen. Den forventes åbnet til december hvor duo-driften
også kaldet 'Regio Tram' kan begynde.
Depot faciliteter
Et helt sikkert punkt under politikernes besøg har været besøg
på drifts- og vedligeholdsdepotet, hvor både nye og ældre vogne
vedligeholdes. I forhold til danske forhold har de tyske sporvejsselskaber ofte
store veludrustede depoter med kraner, hjuldrejebænk, malerværksted,
vaskehal og andre moderne faciliteter så de selv kan udføre stort set
alle vedligeholdelsesopgaver.
Lad os håbe at besøget har givet inspiration, for der er meget at
lære af de oftest velfungerende tyske sporvejsselskaber.
/HB
Relaterede nyheder:
|
Både Århus Byråd og Århus Amt er fast besluttet på
at forbedre den kollektive trafik med letbaner.
(01.09.06)
|
|
VTI och Alstom viste en 'Regiotram' fra Kassel ved svensk seminar i maj.
(12.06.06). |
|
Læs mere fra menuen øverst til venstre.
|